HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Arjan Bevers: ‘Een frisse/valse start…’

Een frisse start: dat was de originele titel van deze column. Helaas is het dat natuurlijk niet aangezien we nog steeds in de derde lockdown zitten… Wat een drama voor alle kappers in Nederland!

Jullie weten dat ik social media vooral een plek vind voor leuke positieve dingen en zelf heb ik ook echt een hekel aan mensen die altijd aan het klagen of aan het zeuren zijn op social media. Maar onlangs heb ik wel een keer mijn verhaal gedaan op Facebook. Het was ongeveer mijn meest succesvolle post ooit, want op verschillende kanalen is dat bericht ruim 500 keer gedeeld! Blijkbaar voelen heel veel kappers hetzelfde als ik en ik moet eerlijk toegeven dat een keer lekker klagen toch best wel goed voelde! Heeft het zin? Haha, denk het niet.

Ik vind het belachelijk dat we moeten sluiten, zeker als je ziet dat in alle landen om ons heen wel gekeken wordt hoe kappers en winkels toch open kunnen blijven. De steun waarvan iedereen denkt dat je die krijgt stelt geen ene reet voor en in de agrarische sector lachen ze zich rot om de NOW-regels die zo gemaakt zijn, dat iedere kapper die gewoon niet mag werken niks krijgt. Een boer die zijn omzet in de zomer maakt krijgt wel duizenden euro’s extra. En wat zegt de regering? Dat er een moreel appèl wordt gedaan om geen gebruik te maken van steunpakketten als je ze niet nodig hebt en dat de steun voor kappers ruimhartig is… Snap jij het nog??

Maar voorlopig zullen we moeten dealen met deze situatie en social media kan hierin zeer belangrijk zijn!

Blijf communiceren met je klanten, stuur nieuwsbrieven, bel je klanten op en zorg dat je aanwezig bent op je socialmediakanalen! Om je klanten op de hoogte te houden over wat ze op dit moment wel of niet van je kunnen verwachten en via je social posts kun je heel makkelijk vertellen wat je op dit moment allemaal doet. Vertel om te beginnen heel duidelijk wanneer je bereikbaar bent. Wanneer ben je op de zaak, kunnen je klanten producten komen ophalen, of ga je misschien wel bezorgen? Wij hebben zelf kleurpakketjes voor onze klanten samengesteld zodat ze (met eigen recept) thuis even hun uitgroei kunnen bijwerken. Het is dus heel belangrijk dat je klant weet wat je wel of niet doet! (We moeten er toch niet aan denken dat ze bij de drogist een pakje gaan halen!)

Laat ook via je socials weten hoe het met je gaat en of je klanten jou misschien ergens mee kunnen helpen. Bij vorige lockdowns hebben we veel cadeaubonnen en stempelkaarten verkocht en daar hebben we toen veel aandacht aan gegeven op Facebook en Instagram. Maar laat ook zien als je gewoon je salon een grote schoonmaakbeurt geeft of dat je alweer aan het trainen bent om helemaal vol energie klaar te zijn voor de grote heropening!

Mijn laatste advies is om toch positief te blijven op social media, want als je alleen maar blijft hangen in klagen dan gaan je eigen klanten je irritant vinden en misschien zelfs op zoek naar een andere kapper. En dat willen we natuurlijk niet…! Ik hoop echt dat jullie er allemaal doorheen komen. Ik ken zoveel gepassioneerde kapperondernemers met zulke prachtige bedrijven, die moeten gewoon blijven want ik vind dat we een zeer essentieel beroep hebben!

Hou je haaks! Er komen betere tijden aan!

Arjan

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
VIDEO: Masterclass Charlotte Meindersma – Charlottes Law & Fine Prints
Arjan Bevers: ‘Een frisse/valse start…’