HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

BLIJ MET GROEIENDE AANDACHT VOOR HET MILIEU

In De Klant vertelt Kimm Koffijberg alles over de klanten en bijbehorende situaties in haar salon: leuke klanten, minder leuke klanten, tevreden klanten, ontevreden klanten, uitdagende klanten, klanten die veel energie kosten… Niet uit leedvermaak, maar omdat je in de salon allemaal wel eens met een bepaald type klant te maken krijgt waarbij je je afvraagt ‘wat moet ik hier nu weer mee?’. Dit keer: de milieubewuste klant. “Wie echt volledig voor ‘groen’ kiest, gaat wellicht naar een andere salon. Maar natuurlijk zetten ook wij steeds meer stappen op weg naar duurzaamheid. Dat verwachten klanten in deze tijd, en terecht.”

Het is best een ingewikkeld onderwerp, vindt Kimm. Binnen het kappersvak wordt in de meeste salons nu eenmaal veel gewerkt met chemicaliën en het waterverbruik is hoog. “Sommige salons zijn inmiddels wel volledig omgeturnd en kiezen ervoor om zo groen mogelijk te werken. Soms uit volle overtuiging, soms heeft het meer met marketing te maken. Wij hebben ook onderzoek gedaan en maken op een aantal vlakken duidelijk andere keuzes met het oog op het milieu, maar een volledig groen concept is bij ons op dit moment nog niet aan de orde. De mogelijkheden op het gebied van kleur worden bijvoorbeeld beperkter, terwijl klanten onze uitgebreide kleurmogelijkheden juist zo belangrijk vinden.”

Natuurlijk juicht Kimm de groeiende aandacht voor het milieu onder consumenten wel toe. “Het is ontzettend belangrijk dat we ons met elkaar zo goed mogelijk inzetten voor het milieu. Qua producten spelen we daar dus zeker voor een deel wel op in. Zo kun je bij ons óók terecht voor Botanea, een honderd procent natuurlijke haarkleuring. En ons productassortiment bevat diverse producten die parabenen- en sulfaatvrij zijn, bijna honderd procent biologisch en/of verpakt in biologisch afbreekbaar materiaal. De meeste firma’s zijn enorm bezig met het verduurzamen van hun productieproces en de producten zelf, dus het is interessant om die ontwikkelingen in de gaten te houden om ook je milieubewuste klanten zo goed mogelijk te bedienen.”

Waar de salon het toelaat, wordt continu gekeken hoe er milieuvriendelijker gewerkt kan worden. “Dat zit vooral aan de facilitaire kant. In feite een kant die onze klanten niet direct zien en waar we ons ook niet echt mee profileren. Misschien zouden we dat wat meer moeten doen, want er zijn wel degelijk grote en kleinere stappen gezet. Zo is alle tl-verlichting inmiddels vervangen door LED-verlichting en we werken met waterbesparende kranen. Ik ben ook veel ……

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Shankara Muscle Release Oil
BLIJ MET GROEIENDE AANDACHT VOOR HET MILIEU