HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Blogserie Richard Koffijberg: Hoe benader ik een vraag of probleem? (1/4)

Wekelijks spreek ik ondernemers met diverse vragen of problemen. Even voor de duidelijkheid: een vraag of een probleem is niet hetzelfde en vergt ook een andere aanpak. Een voorbeeld van een vraag zou kunnen zijn: “Ik overweeg om met prijsdifferentiatie te gaan werken”. Een voorbeeld van een probleem is: “Ik maak al een poosje geen winst meer in mijn kapsalon. De accountant/boekhouder adviseert mij om actie te ondernemen.” Het lijkt mij leuk om in een aantal blogs een casus uit de praktijk te behandelen om zo inzicht te geven in de manier waarop ik werk. Geen wollig taalgebruik maar to-the-point.

Voor zowel een vraag als een probleem bestaat geen standaardoplossing. Het is altijd maatwerk, maar ik werk wel met een vaste aanpak. Mijn manier van werken is zeer overzichtelijk en overdraagbaar. Uiteindelijk gaat het om de simpelheid van de benadering. Graag neem ik je mee in mijn stappenplan (nogmaals, hoe simpeler, hoe sneller richting het resultaat). Er zijn twee belangrijke modellen die ik gebruik. Het eerste model is, zoals gezegd, een plan in 5 stappen: Stap 1 is de vraag/het probleem (wat), stap 2 is de analyse (waarom), stap 3 is de oplossing (hoe), stap 4 is de implementatie (doen) en stap 5 is de evaluatie (voortgang).

Het tweede model zijn de vier P’s. Deze P’s maken het mogelijk om elk onderdeel van een onderneming te analyseren en te beoordelen. Ik geloof heilig in deze P’s, omdat deze zo snel duidelijk maken waar het probleem of de vraag onder geplaatst moet worden. Daarnaast zijn deze P’s met elkaar te verbinden, waardoor er veel snelheid gemaakt kan worden doordat zij voor alle 5 stappen ingezet kunnen worden.

Waar staan de 4 P’s voor? Even in willekeurige volgorde: Product, Proces, People en Profit. De P van Product gaat over de diensten die de onderneming aanbiedt. De P van Proces gaat over de manier waarop een onderneming is georganiseerd en de afspraken die zijn gemaakt. De P van People gaat over de mensen waar een onderneming mee te maken heeft (klanten, team etc.) en de P van Profit gaat over het resultaat, of te wel, de winst van een onderneming.

Uiteraard ben ik sterk afhankelijk van de inzet van de ondernemer als het gaat om het aanleveren van informatie, wat uiteindelijk weer de mate van succes bepaalt. De meeste informatie is te vinden in het softwarepakket waar de onderneming mee werkt. Eerlijkheidshalve moet ik ook bekennen dat ik niet elke ondernemer kan helpen, omdat er soms te weinig informatie beschikbaar is of ik soms te laat wordt ingeroepen waardoor het probleem niet meer op te lossen is. De klinkt wat negatief, maar het heeft geen zin voor de ondernemer om tijd en geld te investeren als het al snel duidelijk wordt dat er geen oplossing is. Overigens geven de meeste aanvragen aanleiding om samen aan de slag te gaan. Welke aanvragen krijg ik zoal? Het zou kunnen gaan over omzetverlies, het verouderen van de klantenkring, motivatie ondernemer/team, overname bedrijf, opzetten van een nieuw bedrijf, prijsdifferentiatie, marketing, communicatie etc.

Ik wil nu graag een casus met jullie delen en deze in de volgende blogs behandelen. Wat erbij vermeldt moet worden is dat deze casus zich afspeelt voor de Coronacrisis, maar wel inzicht zal geven in de aanpak van een traject.

Casus:
Een ondernemer neemt contact met mij op, omdat hij behoefte heeft aan ondersteuning. Er zijn een aantal zaken waarin hij het overzicht en de grip kwijt is en geen idee heeft hoe hij de zaken moet aanpakken. Ondernemer: “Kijk, het gaat best wel goed, maar er zit geen stijging in de omzet. De productverkoop blijft achter en er zijn begin van de week best wat rustige uurtjes.” Op mijn vraag of er (voldoende) winst wordt gemaakt was het antwoord: “Volgens mij wel, maar dat weet ik niet zeker. Kan jij iets voor mij betekenen?” Mijn wedervraag: “Komen de gegevens van jouw salon uit een softwarepakket en werk je actief met de informatie uit het pakket?” Deze kapsalon was geautomatiseerd en de gegevens waren up-to-date. Dit geeft voor mij de nodige zekerheid om de casus aan te nemen.

Tijdens mijn volgende blog zal ik met jullie de te nemen stappen delen. Uiteraard begin ik met stap 1 en 2.

Tot snel.

Met collegiale groet,
Richard Koffijberg
www.business-factory.nl

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Massage helpt bij fibromyalgie
Blogserie Richard Koffijberg: Hoe benader ik een vraag of probleem? (1/4)