HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Richard Koffijberg: ‘Verhoog alsjeblieft de prijzen!’

Op 10 januari jl. is Rutte 4 gepresenteerd en beëdigd. Tot mijn grote spijt is er bij de beëdigde ministers geen enkele ondernemer. Ook tussen de staatssecretarissen is er geen ondernemer te ontdekken. Onbegrijpelijk!

De politiek beslist over het (over)leven van de ondernemers terwijl er geen enkele ondernemerservaring aanwezig is. Of de winkels open of dicht zijn is voor de ministers of staatssecretarissen ver van hun bed. Ik zeg niet dat het ze koud laat, maar het is beslist makkelijker als je maandelijks ongeveer tussen de €13.000,- en €14.000,- op je rekening krijgt bijgeschreven. Toen ik in het bestuur van de ANKO zat was de eis dat bestuursleden alleen konden toetreden tot het bestuur als ze een eigen kapsalon hadden. De reden is duidelijk. Elke beslissing die een bestuur neemt heeft consequenties voor de branche en wordt pas voelbaar als je de kleur en de geur van de branche kent en dus weet wat de gevolgen kunnen zijn van een beslissing. Mijn persoonlijke interesse gaat uit naar Ernst Kuipers, de nieuwe minister van volksgezondheid. Gaat hij de crisis anders aanpakken? In het verleden was hij het niet altijd eens met de genomen maatregelen van Hugo de Jongh. Heeft hij wel een lange termijnvisie? ‘Gun hem even wat tijd’ gaat niet op, want a.s. vrijdag 14 januari staat er een nieuwe persconferentie gepland. Mogen wij open of blijven wij dicht? Nog even billen knijpen dus.

Maar het is wel een mooie brug naar mijn ‘dringend advies’ zoals het vaak in politiek Den Haag wordt genoemd. Ik roep op om bij het opengaan van onze branche de prijzen met 6% te verhogen. De inflatie is op dit moment 5,7%. Dit betekent dat wanneer de oude prijzen worden berekend de omzet met 5,7% is gedaald. Dus bij 100 euro omzet, houd je maar 94 euro over. Dat kunnen wij er nu niet bij hebben! Het is hoe dan ook een mooi moment om de prijzen aan te passen. De vorige lockdowns hebben ons geleerd dat bij het opengaan van de kappersbranche de salons worden overlopen door klanten die er alles voor over hebben om geholpen te worden. Geld speelt dan geen rol. Dus bij het tweede bezoek na de heropening hebben zij de nieuwe prijs al eens betaald. Een beetje flauw misschien, maar zo werkt het wel. Let wel op dat de prijsverhoging niet nog eens bijdraagt aan meer winst. Het is slechts bedoeld om de inflatie (geldontwaarding} te bestrijden. Mocht je toch besluiten om mijn advies niet op te volgen, staat je uiteraard vrij, dan zal je nog harder moeten werken om de kosten te kunnen betalen. Wij zijn nu eenmaal geen minister of staatsecretaris die hun salaris maandelijks gestort krijgen, maar slechts hardwerkende ondernemers die op de overlevingsmodus staan en hopen dat er nog leven is na corona.

Onderstaand een tekst die je als uitleg aan klanten kunt gebruiken. Ook dit is uiteraard niet verplicht.

Geachte klant,

Wij hebben onze prijzen moeten aanpassen aan de huidige ontwikkeling. De inflatie is rond 6%. Dit moeten wij helaas aan u doorbereken omdat het echt niet anders kan. Het liefst zouden wij het uit eigen zak betalen, maar na een derde lockdown is dit echter onmogelijk. Omdat wij er in de toekomst ook nog voor onze klanten willen zijn reken wij op uw begrip en steun.

Succes collega’s en fingers crossed voor vrijdag!

Met collegiale groet,

Richard Koffijberg

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

4 Comments
  • Chris
    11 januari, 2022

    Richard,
    Ik vind dat jij 1000 % gelijk hebt !
    Chris Business Club België 🇧🇪

  • Nancy
    11 januari, 2022

    Wij zagen de “bui” al hangen in oktober 2021.
    Daarom hebben we per 1 november 2021 de prijzen al met ruim 5% verhoogd.
    Zonder reden trouwens.
    Niemand heeft er over geklaagd .

  • thea van impelen
    12 januari, 2022

    Ja dit is echt zo gaan we doen ook
    Hadden we al besloten

  • Renée de Bruin
    12 januari, 2022

    Fijn zo’n goed onderbouwd advies. Hier kan ik wat mee. En ga zeker mijn prijzen verhogen. Dankjewel.
    Vriendelijke groet,
    Renée de Bruin.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
VIDEO: Masterclass ‘Slaapverwekkend webinar’ by Linda Dool
Richard Koffijberg: ‘Verhoog alsjeblieft de prijzen!’