HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Trots: Hairforce by Renee de Best in Groningen

In de rubriek Trots delen collega’s waar ze trots op zijn. Dat kan zijn op een resultaat in de salon, een collectie die met bloed, zweet en tranen tot stand is gekomen, een klant die al heel lang komt, een bijzonder verhaal uit de salon…noem maar op.

In deze aflevering van Trots stellen we je graag voor aan Renee de Best, eigenaar van Hairforce by Renee de Best in Groningen.

Sinds vijftien jaar een eigen salon

Renee is niet alleen eigenaar van Hairforce by Renee de Best in Groningen, ze knipt en werkt zelf ook mee, en hoe. Ze is kapper sinds 1993 en zit inmiddels dus al 27 jaar in het vak. Sinds wanneer heeft Renee een eigen zaak?
Renee: “Precies dit jaar heb ik vijftien jaar een eigen salon. Ik ben eerst klein begonnen, met een eenmanszaak. Ook toen had ik al veel stagiairs, dat vind ik leuk, ik houd ervan om mensen wat te leren. En toen kwam stagiair Naomi en haar wilde ik niet meer kwijt! Inmiddels werken we al negen jaar samen en dat met veel plezier.”

Groei

Ze vervolgt: “Op een gegeven moment wilde ik graag groeien met mijn zaak, kijken wat er nog meer zou kunnen. Toen ben ik verhuisd naar dit pand met 200 vierkante meter. Om de kosten van zo’n grote zaak te dekken, heb ik de eerste jaren een deel van de salon verhuurd aan een nagelstylist en een schoonheidsspecialist. Ik vond het risico anders te groot. Maar inmiddels is het huurcontract met de schoonheidsspecialist en nagelstylist afgelopen en heb ik besloten om die ruimte zelf te gebruiken voor mijn salon. Ik heb die ruimte echt nodig. Sowieso natuurlijk doordat we nu met corona wat minder dicht op elkaar kunnen werken, maar ik wil ook uitbreiden.

Zaak op de kop 

De plannen liggen er om in 2021 de zaak op zijn kop te zetten en de boel te vernieuwen, mits corona meewerkt natuurlijk. Tuurlijk heb ik tijdens de eerste lockdown nagedacht en me ook wel afgevraagd ‘wat nu dan?’ Maar ik ben ondernemer en ik ben de afgelopen vijf jaar als een speer gegaan, zou ik dan nu niet meer kunnen groeien? Met aanpassingen in de salon kan ik wel meer klanten helpen zonder dat het te vol is.

Hairforce by Renee de Best, een grote salon

De eerste tien jaar had ik dus een kleine salon en sinds vijf jaar een grote. Ik heb inmiddels negen medewerkers waarvan ik nummer negen afgelopen maart heb aangenomen. Ja, het kan dus he, groeien, ondanks corona! Ik ben er erg blij mee dat dat kan. Ik weet wel dat niet alle salons vooruit gaan, maar ik ben niet goed in stilstand, ik wil vooruit! 

Super locatie

Hairforce by Renee de Best is gevestigd in een winkelcentrum vlak buiten het centrum van de stad Groningen. Ik denk dat dit deel van de wijk er inmiddels een jaar of acht ligt. Het is nieuwbouw en ik vind het een super locatie. Mijn klanten kunnen er makkelijk parkeren, er is veel ruimte, er wonen veel jonge mensen, echt heel fijn. En ondanks dat Groningen een echte studentenstad is, wonen hier in de wijk veel jonge gezinnen. 

Veel jonge klanten

Ja, Groningen is een echte studentenstad, dat merk ik ook aan onze klantenkring. We hebben veel studenten als klant. We hebben sowieso een jong publiek, zij zijn op zoek naar modern haar en moderne technieken. De jongere generatie is beter geïnformeerd door social media. Ze weten wat ze willen, ze bepalen zelf wel wat ze mooi vinden en zoeken dan naar een salon die ze dat kan bieden. Daarom is onze social media heel up-to-date. Wij delen bijvoorbeeld eerlijke voor en na foto’s, zonder filters. Op die manier krijgen mensen een beeld van wat wij kunnen en doen. Dat trekt van heinde en verre mensen naar onze salon.“

Allemaal vrouwen

Of al mijn medewerkers vrouw zijn? Ja, helaas wel. Ik zou een gemixt team heel gaaf vinden. Daar krijg je een heel andere dynamiek mee. Ik denk ook wel dat mijn klanten dat leuk zouden vinden, maar helaas, dat is tot nu toe niet gelukt.”

Bekend om de Full Curl Treatment

Wie kijkt op de site van Hairforce by Renee de Best ziet dat dit een salon is die aandacht heeft voor krullen. Is het een bewuste keuze voor Renee geweest om zich daarmee te profileren? 

Renee: “Ja, absoluut, ik merkte dat veel mensen niet weten wat ze met hun krullen aan moeten. Sommige mensen weten niet eens hoeveel krullen ze hebben, ze denken dan dat ze wat slag hebben, totdat ze een keer echt goed geknipt en behandeld worden. Wij bieden de Full Curl Treatment. Een volledige behandeling van een uur. We beginnen met een gesprek, bekijken het haar, doen een dieptereiniging, geven veel verzorgingsadvies, knippen het haar volgens onze eigen methode en geven vervolgens veel advies over het drogen van het haar. Het is ook een stukje psychologie. Veel mensen met krullen zijn gewend dat de kapper hun haar veel te kort knipt, dat vinden ze eng en dat snap ik. Er zijn ook veel krullenbollen die zelf niet goed weten hoe ze met hun haar om moeten gaan en die borstelen het door of maken het steil. Wij geven die mensen hun krullen terug en geven ze ook het vertrouwen dat het mooi staat als het veel krult. Sommige klanten schrikken gewoon van de hoeveelheid krul als ze in de spiegel kijken na een behandeling bij ons. Anderen zijn weer enorm gelukkig. Wij moeten ze helpen om zelfverzekerd de deur uit te gaan. Daarbij zijn drie dingen belangrijk: knippen, verzorgen, en de producten. En wat doet de klant er zelf mee? Dat leren wij ze, zodat ze weten hoe ze hun haar kunnen verzorgen en drogen. Dat zie je vaak gebeuren, dat het haar rechttoe rechtaan wordt geföhnd, bij ons hangen de mensen standaard op de kop bij het föhnen.

Techniek zelf ontwikkeld

Er is enorm veel vraag naar onze methode. Ook dat komt door social media, mensen beseffen dat ze naar een krullenkapper moeten als ze mooie krullen willen hebben. Ik ben er blij mee hoor! Onze kniptechniek is ook anders, die hebben we zelf ontwikkeld. Zoals ik al aangaf worden veel krullen te kort geknipt. Wij knippen op nat haar terwijl de mensen voorover staan. Uiteraard kijken we eerst wat voor wensen de klant heeft. Wij brengen luchtige, soepele lagen aan in het haar. De techniek heb ik zelf verzonnen, maar het hele team is er in thuis, dat leer ik ze, net als de hele behandeling er omheen. En het ontwikkelt zich continu. Dan heeft een medewerker weer ergens wat gezien en dan proberen we dat uit.

Kleurspecialist van het Noorden

We staan niet alleen bekend om onze krullenmethode, we worden ook wel ‘Kleurspecialist van het Noorden’ genoemd! Daar ben ik wel trots op, want zo’n imago krijg je alleen maar als je mooie dingen maakt en goed nadenkt over wat je doet. Ik heb zelf veel trainingen gegeven voor ASP Affinage Salon Professional. Mijn medewerkers helpen mij dan in de studio met alle modellen en blijven ook op deze manier goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en de eventuele wijzigingen in het product. We blijven graag bij en we willen vernieuwend zijn, ook op kleurgebied. Niet alleen ik, maar ook het team is altijd op zoek naar nieuwe methodes, technieken en producten. Balayages bijvoorbeeld, die doen we zonder extra tools, free hand, zonder toeters en bellen. Kijk, voor een goede kleuring is de kleurkeuze natuurlijk belangrijk, maar de kapper die de behandeling uitvoert, moet de techniek goed beheersen. Dat is belangrijk, daardoor krijg je mooie kleuren met een mooie, vloeiende overgang. Ja, daar ben ik wel trots op. Highlights, balayages, toners en hoe we dat inzetten, dat is typisch Hairforce. Ik ben er ook echt trots op dat mensen ons weten te vinden voor kleur.

Trots

En waar ik nou specifiek trots op ben? Kleur, krullenspecialisatie en op het team. Het zijn best wel jonge medewerkers en ik kan echt niet zonder ze. En als zij niet zo leergierig en gedreven zouden zijn en niet zo goed zouden luisteren naar de klant, dan zouden we niet zulke mooie dingen kunnen maken met z’n allen. We gaan er echt voor!”

Geluksmomenten in salon 

Is er tot slot nog iets dat Renee graag kwijt wil?

Renee: “Ja, wat ik belangrijk vind zijn de geluksmomenten die je hebt in de salon. Dat je in relatief korte tijd iemand zo gelukkig mag maken dat ie stralend de salon uitgaat, dat is wat wij doen, dat is het kappersvak. Als ik bezig ben, borrelt de energie door mijn lijf. Het is een zwaar vak, maar de beloning is groot. En die glimlach? Die maakt alles goed!”

Meer zien van deze salon? Kijk dan hier.

Interview: Jacha Rootlieb, fotografie: Deon Prins, DonebyDeon

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Nieuw! Column KIVH: ‘Jouw klant AGE-bewust maken doe je zo’
Trots: Hairforce by Renee de Best in Groningen