HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

WINACTIE! Trends, do’s & don’ts. Social savvy!

2022 is het jaar om je social media (nieuw) leven in te blazen. StyleVision sprak met hairinfluencer Randy van Rijsbergen en social media-goeroe Rik Keijzer over trends, do’s en absolute don’ts. Tekst: Cintha Rood

Hair professionals willen altijd up-to-date zijn als het gaat om trends, nieuwe producten of technieken, maar social media lijkt soms toch nog minder hoog op de agenda te staan. Dat merkt ook Rik Keijzer, social media-expert, eigenaar van Digital Moves en schrijver van onder andere het boek ‘Meer succes met Instagram!’. “Wat veel kappers doen is passief blijven zitten. Ze wachten tot er een klant binnenkomt, maar het blijft vaak bij eenmalig contact.” Dat weet hij niet in de laatste plaats door uit eigen ervaring te putten. “Eens in de tien weken ga ik naar de kapper en de laatste keer vroeg ik hem: ‘dat Italiaanse scheerschuim, is dat nou beter dan scheerschuim uit een reguliere drogisterij?’. Het bleek inderdaad veel beter te zijn, waarop ik vroeg waarom mijn kapper dat dan niet op zijn Instagram had gezet. Hij zat me heel verbaasd aan te kijken en dat zie ik te vaak gebeuren. Social media is juist perfect om te inspireren én om te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Dat is een gigantische gemiste kans bij (veel) kappers.”

Dit artikel verschijnt vandaag in de nieuwste editie van Style Vision Magazine. En nee, je leest niet alle artikelen online! We willen je wel even laten zien wat je mist als je nog geen abonnement hebt! Naast uiteraard alle achtergrondverhalen, producten, haartrends en de nieuwste haarcollecties vind je er ook artikelen als deze die jou ondernemerskills naar een hoger niveau brengen. Sluit vandaag nog jouw abonnement af! Klik hier: www.beauty-pro.nl/abonneren

Lees ook zeker verder, want voor onze abonnees hebben we een gave WINACTIE!

Bezig tijdens lockdowns
Een lockdown, hoe vervelend ook, betekent volgens de social-expert niet bij de pakken neerzitten. Blijf bezig met je vak, juist nu. Denk aan zaken als klantenbinding: je moet top of mind zijn bij klanten, dus laat je zien. Inspireer ook en bevestig met je kennis en kunde waarom klanten straks toch ook weer bij jou moeten zijn. “De lockdowns zijn natuurlijk vreselijk, maar grijp het aan om te laten zien wat je als klant kunt doen: geef bijvoorbeeld een cursus scheren, of hoe je je haar verft of bijwerkt met een tondeuse”, aldus Rik. Volgens hem is het ook zaak om je voor te bereiden op de opening. “Maak er een evenement van, laat op social media zien dat je open bent en trek voor mijn part een fles champagne open. Plaats een groepsfoto van het team en serveer taart. Kappers zijn een ‘mensending’. Je klant heeft een gevoel bij jullie relatie en dit soort zaken voelen gewoon fijn.”

Rik Keijzer, Digital Moves

Zo creëer je content
In elke bedrijfstak hoort Rik hetzelfde: er is a) te weinig tijd en b) te weinig inspiratie voor een regelmatige stroom van nieuwe content op social media. Tijd máák je, vindt hij. “Organiseer een keer in de maand een brainstorm met je team en stel de vraag: waar gaan we het deze maand over hebben? Plan fotoshoots in de avonduren of tussen de klanten door. Wil iemand z’n lange haar af laten knippen? Vraag of je het mag delen en fotografeer en film dat. Desnoods bied je in ruil ervoor een leuk presentje. Ook heel goede content is het geven van advies over producten. Laat klanten aan het woord; dat is nog beter dan zelf iets vertellen over een product of een resultaat.”

Speel in op trends
Video’s bieden meer mogelijkheden dan foto’s, volgens Rik is TikTok daarom belangrijker dan ooit, maar dat geldt ook voor Instagram Reels. “Dat wordt hét ding dit jaar”, legt hij uit. “Om de doodeenvoudige reden dat Instagram de aanval heeft ingezet op TikTok. Je kunt op Instagram nu zelfs Reels van tot wel 60 seconden plaatsen en die krijgen voorrang op de tijdslijn, want Instagram wil natuurlijk z’n eigen product promoten. “Door alle filters en makkelijk te gebruiken ingebouwde edit tools heb je zo veel extra’s, de mogelijkheden zijn oneindig.” Denk er trouwens wel aan dat je je focust op kanalen die belangrijk voor je zijn. Je hebt maar 24 uur per dag, en je kunt beter op één kanaal iets heel goeds doen, dan op meerdere half werk plaatsen.”

Randy van Rijsbergen

Online goud
Randy van Rijsbergen is ‘hairinfluencer’ met 10.800 volgers op TikTok en 244.000 volgers op Instagram. Als geen ander weet hij hoe je social media als marketing- en inspiratietool gebruikt. Hij deelt vijf tips voor iedereen die meer uit de socialemediakanalen wil halen. “Make-up is heel groot op social media, maar haar is heel klein. Dat vind ik heel zonde. Wat ik probeer te doen is mijn volgers inspireren: haar is net zo belangrijk als cosmetica en ik vind het superleuk om te delen. Hoe meer informatie er is, hoe mooier Nederland wordt.”

1. Grijp je sterke kanten aan
“Wat kappers vooral doen is, áls ze al een foto plaatsen op social media, dan is dat de ene keer een blond kapsel en de andere keer een rode kleur. Ik geloof dat iedereen een sterke kant heeft, iets waarin je uitblinkt. Ik raad kappers aan om zich daarop te focussen. Mensen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar een mooie blonde kleur, komen op die gespecialiseerde content af. Elke keer iets anders plaatsen is te random. Als je heel duidelijk laat zien wat je leuk en mooi vindt en daar compleet voor gaat, trek je ook klanten die daar specifiek naar op zoek zijn. Toen ik begon vond ik dat lastig, vooral in Nederland waren er weinig voorbeelden van mensen die social media anders invulden. Maar toen een aantal jaar terug Scandinavisch blond in kwam, ben ik me daarop gaan focussen. Ik vond het niet alleen mooi, ik wilde óók dat mensen daarvoor naar mij toe zouden komen want ik wilde die kleur blijven doen. Dat is gelukt, mijn klanten komen overal vandaan naar mijn salon omdat ze me via social media hebben gevonden. Klanten doen online research naar een bepaalde kleur en iemand die alleen die specifieke kleur doet, wint gelijk meer vertrouwen.”

2. Ga samenwerkingen aan
“Tachtig procent van mijn klanten zijn door social media bij me gekomen. Dat komt ook door samenwerkingen die ik heb gedaan met BN’ers. Zij hebben die content gedeeld en ik hoor dan van klanten dat ze door een bepaalde influencer langs zijn gekomen. Dat werkt echt enorm goed.”

3. Laat je gezicht zien
“Eerst plaatste ik alleen foto’s van haar, op een gegeven moment liet ik ook mezelf zien. In mijn Insta Stories was ik aan het woord en mensen gingen me herkennen: dit is Randy en hij maakt dit haar. Dat is heel belangrijk. Als je begint, snap ik dat het eng is om je bloot te geven, maar het gaat alles bepalen. Mensen willen er nu eenmaal een gezicht bij zien: dat zorgt voor binding en vertrouwen. Sommige klanten kwamen zelfs naar me toe omdat ze het superleuk vonden dat ik mezelf liet zien. En denken ze nu aan haar, dan denken ze aan mij.”

4. TikTok minded
“TikTok neemt echt de overhand. Dat was eerst vooral voor jongere mensen, maar sinds een paar maanden zie je een verschuiving naar alle leeftijden. Zoek je hier een bepaalde niche, dan vind je in no time alleen maar video’s daarvan. Ik heb hier een soort community gecreëerd en ik plaats dagelijks video’s: er is veel meer interactie dan op andere social media.”

5. Leef je uit
“Wat betreft Nederlandse kappers zijn er maar weinig echt actief op social media. Ik krijg nooit het gevoel van: ‘dit is al door een ander gedaan’ als ik content post. Ik heb een bepaald concept waarbij ik iedere dag een video plaats. Dat doe ik bijvoorbeeld met bekende Nederlanders als prinses Amalia. Die geef ik een make over met een bepaalde app, waarbij ik de vraag ‘wat zou ik met diegene doen als hij of zij in m’n stoel zat’ beantwoord. Zo’n video duurt maximaal 15 seconden, volgers zijn namelijk snel verveeld. Mijn video van Max Verstappen was echt een hit: die is ruim een miljoen keer bekeken.”


Must follows
Natuurlijk volg je @randyvanrijsbergen op Instagram en TikTok: hij plaatst foto’s van potentiële metamorfoses: welk kapsel vindt de hairinfluencer passen bij talloze celebrities? Tip van Randy van Rijsbergen: Chris Appleton, haarstylist van onder anderen Jennifer Lopez en Kim Kardashian. Op TikTok (@chrisappletonhair) heeft hij diverse beroemdheden in zijn stoel, ook geeft deze American Influencer Award-winnaar tutorials.

Oussama Sabbagh (@oussamasabbagh) is een must follow op TikTok als je van heel gelikte kapsels houdt. De stijlen zijn misschien on-Nederlands, maar je ziet wel waarom hij 1,5 miljoen volgers heeft. Deze kapper gaat voor een shockeffect; het afknippen van superlang haar bijvoorbeeld.

Kleur, tutorials en superinspirerende video’s: die krijg je als je Brad Mondo (@bradmondonyc) volgt op TikTok. Deze Amerikaanse kapper geeft letterlijk meer kleur aan social media en laat ook heel eerlijk zien hoe het soms ook fout kan gaan.

WINACTIE voor Style Vision abonnees!

Win het boek van Rik Keijzer: ‘Meer succes met Instagram’
In dit artikel las je onder andere waardevolle tips van social media-goeroe Rik Keijzer. In zijn boek ‘Meer succes met Instagram’ lees je nog veel meer tips & tricks. Wil jij kans maken op dit boek? Stuur dan een mailtje naar stylevision@businesscontentmedia.nl o.v.v. Winactie StyleVision en vertel ons jouw naam, de naam van jouw salon en waarom jij dit boek wilt winnen! De leukste reacties winnen het boek!

Deze actie is uitsluitend voor onze abonnees! Ben jij nog geen abonnee? Sluit dan vandaag nog jouw abonnement af en maak alsnog kans op dit geweldige boek! KLIK HIER: www.beauty-pro.nl/abonneren

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Enjoy Yourself, Baby! by Pupa Milano
WINACTIE! Trends, do’s & don’ts. Social savvy!