HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Column Charley Huf: Jouw salon & de beleving van je klant

Er zijn een hele hoop dingen die je opnieuw kan doen. Maar voor een eerste indruk krijg je maar één kans. Wat is nou echt belangrijk en hoe kun jij ervoor zorgen dat de salon aansluit bij de wensen van jouw ideale klant? Door Charley Huf, eigenaar De Bindweefselbar en De Online Academy

Wanneer we terugkijken naar de begindagen van onze salon vragen we ons vaak af waarom we bepaalde keuzes destijds maakten. Kon het niet gezelliger of juist professioneler of waarom zo weinig focus op product verkoop bij de inrichting?

Bij veel ondernemers komt die kennis met de jaren. Je leert jezelf in de praktijk pas echt kennen als professional, welke klanten je wilt aantrekken en wat zij wensen op gebied van ontvangst en beleving. Met deze wetenschap kan je stimuleren dat de klant zich welkom en gehoord voelt. En daarom graag terugkomt! Deze onderwerpen krijgen op school niet of nauwelijks aandacht. De een krijgt het iets meer mee van huis uit, de ander vertrouwt 100% op haar of zijn intuïtie en weer een ander luistert 100 podcasts over hoe je je bedrijf kunt vormen naar jouw ideale klant.

Dat kan makkelijker en sneller, ik help je hier graag mee. Ik zit tenslotte al even in het vak. En heb al flink wat learnings opgedaan over gemak, inrichting en verkoop. Die ik heel graag met je deel zodat jij met 10 stappen voorsprong begint!

Creëer jouw eigen optimale guest routing!

Ik geef je 5 gouden tips zodat jouw klant zich op de juiste plek voelt en jou als vaste schoonheidsspecialiste wil behouden. Kortom, de salon als verlengstuk van jouw vakkundigheid. Met natuurlijk Instagram proof hoekjes en settings.

  1. Moodboard. Het klinkt wat saai en misschien ook wel vermoeiend maar stap 1 is absoluut: Bepaal jouw ideale klant en wat zijn hun wensen en verlangens. Als je denkt: “dat is iedereen” (zodat je iedereen kan bedienen) dan is het mooi mis. Ook ik heb deze fout gemaakt. En wil jouw helpen dit te voorkomen. Niet alleen in de praktijk maar ook spiritueel gezien werkt het om duidelijk te omschrijven welke klanten jij wilt en wat je hen wilt bieden. Dit begint al bij de inrichting van je salon. Want zeg nou eerlijk: een vrouw van 50 voelt zich niet zo op haar gemak bij een insta-wall van klimop met roze neonlamp en in plaats van een “koekje” bij de thee een paar lekkere zure matjes uit een hippe Pinterest pot. Dus: denk na wie wil je als klant? Waar koopt zij haar meubels en kleding en in welke stijl? Kom je er niet uit? Ga gewoon eens naar de tijdschriftenwinkel, koop een paar mooie tijdschriften die passen bij jouw ideale klant (denk: linda – vt wonen – kek mama) en laat je inspireren. Knip mooie plaatjes uit en maak een moodboard. Ik beloof: The work will pay off!!!
  2. Make it personal. Nog voordat jouw ideale klant de salon betreedt: Hoe wordt de afspraak gemaakt? Tegenwoordig maken klanten kun afspraak steeds vaker online. Dat is super efficiënt maar natuurlijk ook best onpersoonlijk. Bedenk eens hoe je jouw klant in deze fase al iets persoonlijker welkom kan heten. Bijvoorbeeld met een korte, eenvoudige videoboodschap die ze per mail of whatsapp ontvangt. Hierin kan je vertellen hoe ze jou het beste kunnen bereiken bij vragen en natuurlijk dat ze zich kan verheugen op een fijne behandeling! Zo zorg je dat de band al wordt opgebouwd en persoonlijk wordt voordat je klant jou ontmoet heeft. Dat geldt ook voor telefonische afspraken, hoe maak je die zo persoonlijk mogelijk. Wordt de telefoon opgenomen in de salon? Terwijl andere klanten worden behandeld? Misschien zelfs tijdens hun behandeling? Dan is er weinig tijd voor persoonlijkheden. Mijn tip: laat de telefoon op voicemail gaan en bel terug tussen twee klanten door of aansluitend op je pauze. Dan is je aandacht er helemaal bij en voelt iedereen zich gehoord.
  3. De entree. Het is niet altijd reëel om een receptioniste te hebben – dat kan namelijk best prijzig zijn. Hoe kan je er toch voor zorgen dat de klant zich op haar gemak voelt als ze nog even moeten wachten omdat jij uitloopt? Je kunt voor een deurbel kiezen zodat je zelf persoonlijk de deur open kunt doen om haar te begroeten en welkom te heten, stuk fijner dan gewoon binnen te lopen en te hopen dat iemand weet dat je er zit ( en hard gaat “kuchen” om jezelf aan te kondigen). Wat weetjes over jou of het team met een foto is ook prettig op een bord of lijstje. Bedenk je dat het toch altijd best spannend is voor de klant als ze behandeld wordt door iemand die ze niet kent. Als ze alvast namen en gezichten van het team ziet zal ze zich een stuk meer op haar gemak voelen. En uiteraard zorg je ervoor dat er een kop thee of glas water met munt klaarstaat!
  4. Geur… misschien heb je er al eens van gehoord maar wist je dat ons reukvermogen sterk verbonden is aan herinnering en emotie. Het kan dus een (onderbewust) enorme invloed hebben! Zorg ervoor dat je hier ook aandacht aan besteedt. Veel is hier echt niet voor nodig! Bijvoorbeeld een diffuser of gewoon een brandertje. Kies wel een mooie natuurlijke olie en niet synthetisch: dit is gezonder, ook voor jezelf, jij werkt er immers de hele dag. Natuurlijke essentiële olie kan ook voor jouw energie en stemming heilzame werking hebben. En ook hierbij: even terug naar stap 1. waar verlangt jou klant naar? Rust > lavendel. Acne huid > zuiverende tea tree of geranium. Gevoelige / oudere huid> roos.
  5. Comfort. Van essentieel belang voor een aangename behandeling. Iedere klant komt echt wel langs voor ontspanning. In deze tijd heeft niemand echt genoeg tijd om eens even lekker te liggen, te ontspannen. Laat staan dat iemand anders de tijd heeft om jou eens lekker “vrijwillig” in de watten te leggen. Het is dus heel erg fijn als jij en je behandeltafel comfort en warmte bieden. De behandelstoelen in mijn salon heb ik aangeschaft bij Bellezi. Mijn eerste elektrische is wel 10 jaar oud. En nog steeds geweldig! Het is dus echt geen overbodige luxe. Je kunt er zeker van zijn dat je de investering in een goed werkende en een comfortabele behandelbank terugverdient. Denk ook aan de verwarming-optie: als klanten liggen krijgen ze het sneller koud. Het voorkomt dat je de hele salon extra warm moet stoken ( met de huidige gasprijzen alleen maar voordelen dus). Uiteraard kun je het nog aangenamer maken, ook met budget vriendelijke oplossingen. Zoals een kussentje voor de nek, een elektrische deken, warm dekbed (synthetisch – want dat kan je wassen) . Er zijn zelfs hele goede (en voordelige) toppers te vinden van memoryfoam. Zo maak je iedere behandeling onvergetelijk en ‘verslavend ;)’! Zelfs al duurt de behandeling maar 30 minuten, wat is de moeite om dat kleine beetje extra te bieden?

Kortom, van jouw ideale klant tot de ultieme stoelbeleving, het zijn de kleine dingen die een groot verschil maken. Ik daag je uit om met deze checklist kritisch naar je salon kijken. Alles afgevinkt? Dan ben je geweldig bezig! Nog niet alles aanwezig? Aan de slag! Heel veel inspiratie gewenst en een mooie nazomer.

Charley Huf
Online Beauty Academy

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Sneak peak: Voeding, suppletie en huidveroudering, de do’s en don’ts
Column Charley Huf: Jouw salon & de beleving van je klant