HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten: Saskia Vaessen van MOOI skin & make-up

Vandaag in ‘Leren van Vakgenoten’ hebben wij het verhaal van Saskia Vaessen. Saskia is de trotse eigenaresse van MOOI skin & make-up. Ze is al ruim 25 jaar actief in de branche en heeft veel ervaring opgedaan door samenwerkingen met collega’s. Al bijna 8 jaar geleden heeft zij ervoor gekozen om een eigen salon te openen. “Samen met mijn partner Bob en onze viervoeters, een hond (Lou) en twee katten (Lola en Souza), is MOOI skin & make-up een groot onderdeel van ons leven. Ik krijg echt een kick van het contact met mensen, ze met de beste versie van hunzelf naar huis te laten gaan, samenwerken met de leukste collega’s en mooie fotoshoots maken.”

De eerste lockdown
Tijdens de 1e lockdown was het voor mij al snel duidelijk dat we ons meer dan ooit tevoren aan onze klanten zichtbaarder moesten maken. Dus stilzitten: Nee! Ik had al geen zitvlees maar nu wilde ik mij des te meer laten zien. Vrijwel direct ben ik gaan zoeken naar de beste mogelijkheden om mijn klanten zo goed mogelijk op afstand te voorzien van behandelingen, meer huidadvies en het leveren van goede- en toegepaste producten. Het contact met klanten, collega’s in de branche en collega-ondernemers geeft mij een enorme boost. Ik vind het prachtig om te zien dat wij in deze moeilijke tijden geen concurrenten van elkaar zijn, maar juist van elkaar kunnen leren!

Begin van de 1ste lockdown ben ik in contact gekomen met Mariska van @jouwbusinessinhetjuistelicht. Mariska is een Instagram Expert en verbinder. Door onze samenwerking heb ik een behoorlijke groei doorgemaakt. Sinds de eerste lockdown sparren wij nog steeds 2x per maand. Zij stimuleert, inspireert en motiveert mij waardoor ik nog meer uit mezelf en de zaak haal. De 2de lockdown is voor mij wel enigszins anders omdat we inmiddels al even samenwerken. Nu hebben we nog meer zichtbaarheid en heeft MOOI skin & make-up een enorme groei kunnen maken.

In contact blijven met klanten
Ten eerste probeer ik altijd zoveel mogelijk (op afstand) contact te hebben. Het doel is om zo goed mogelijk te laten zien wat we samen op afstand kunnen bereiken via social media, Whatsapp, FaceTime of een belletje. Verder persoonlijk de producten bezorgen als extra service, online huid- en make-upadvies.   

Tips
Ik wil graag de volgende tips aan collega’s in de branche meegeven: handel vooral vanuit je eigen gevoel, behandel mensen zoals je zelf ook behandeld wil worden, vergroot je kennis sta open voor andere en werk samen. Mijn vak is afgelopen jaar nog leuker geworden, mede door anders te ondernemen en social media. Ten slotte: het contact met en leren van elkaar is belangrijker dan ooit!

Locatie en behandelingen  
Ik heb een salon gevestigd aan huis, maar wel in een separaat gedeelte. Zo kan ik werk en privé gescheiden houden. Ik run de salon alleen, maar werk nauw samen met een huidtherapeute. Zij voert regelmatig huidverbeterende behandelingen uit in mijn salon.

Klanten kunnen bij mij terecht voor verschillende behandelingen. Naast de huidtherapie behandelingen bied ik ook huidverbeterende behandelingen, huidverjongende behandelingen, make-up en brow-treatments.

Favoriete merken
IK werk in de salon met een zorgvuldig uitgezochte mix van merken om mijn klanten optimaal te kunnen bedienen. Zo kan ik mijn klanten het beste advies geven en productpakketten samenstellen voor verschillende huidtypes. In de salon werk ik met de volgende merken: SBT, Absolution, Pune, Klapp, Nouvital, Skin for Skin, Alhydran en Thoclor Labs.  

Bij blijven in het vak
Om bij te blijven in mijn vak volg ik veel trainingen van de merken zelf, gevolgd door nascholingen van de specialisaties. Voorts volg ik veel Webinars en seminars en lees ik de vakliteratuur, zoals De Beauty Professional!  

Leukste aan ondernemen
Iedere dag opnieuw is het weer heerlijk om je eigen salon te betreden en de klanten met een tevreden gevoel weer naar huis te laten gaan. Het mooiste is als je een klant iets kunt geven waarvan ze zelf niet wisten dat het bestond of een heel goed resultaat geeft. Het geeft een echte kick als ik een huidprobleem van een klant kan oplossen en daarmee de klant een goed gevoel kan (terug)geven!

SKIN-register
Ik ga mij inschrijven bij het SKIN-register, maar op dit moment is dit niet mijn eerste prioriteit. Ik zie absoluut het belang om de professionaliteit van je salon te waarborgen. Echter, als je goede kwaliteit levert en waarborgt zijn je klanten niet echt met SKIN-register bezig. Uiteindelijk is voor de klant het resultaat het belangrijkste.

Wat betekent social media voor jouw salon?
Social media is niet meer weg te denken. Dat is eigenlijk nu zo met alles verweven. Instagram is voor mij en mijn klanten een geweldig communicatiemiddel. Ik houd hen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op gebied van huidverbetering en make-up, en zij kunnen hier hun vragen over stellen of opmerkingen plaatsen. Social media heeft mijn salon absoluut meerwaarde gegeven!

De laatste training die ik heb gevolgd was een social mediatraining. Deze training was erop gericht om vooral zichtbaar te zijn en te blijven. Maar ook hoe je je klanten op een aantrekkelijke manier op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in jouw salon.  

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
Klinkt misschien gek maar dat is iets wat vanzelf gaat… Natuurlijk ben ik voor- en achter de schermen hier dagelijks mee bezig! Vooral in de zin om mijn vaste klanten – welke al jaren trouw zijn aan mijn salon – het beste van het beste te geven. Dit leidt uiteindelijk tot de beste reclame die er is, namelijk mond-tot-mondreclame! Ik prijs mij enorm gelukkig dat 80/90% van mijn klantenbestand al jaren bij mij komt en met mij meegroeit. Mijn mening is dat je je bestaande klanten moet koesteren. Je moet ervoor zorgen dat je hen met de meest up-to-date behandeling en bijbehorende producten het optimale resultaat laat behalen.

Wat maakt jouw salon uniek?
De combinatie van de juiste ambiance – klein maar toch groot. Voor het beste resultaat in het belang van de klant willen gaan. In combinatie met mijn passie en ervaring is de perfecte mix!

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
Het enige wat (gelukkig) zo in mij opkomt is dat ik een afspraak fout heb gepland met een klant, zodat er 2 klanten tegelijk kwamen opdagen.

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière? 
Ik heb meerdere hoogtepunten. De opening van mijn salon, de nominatie voor de Coiffure award waarvoor we al diverse keren zijn genomineerd en ook dit jaar weer, de leuke samenwerkingen met mijn collega-schoonheidsspecialistes en tóch ook 2020… Dit is voor mij op persoonlijk vlak een bijzonder jaar geweest omdat de salon een enorme groei heeft doorgemaakt op het gebied van omzet, social media en professionaliteit.

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
Positief! De klant wil nog meer wat betreft schoonheid, men wil langer jong blijven qua lijf en leden (en dus ook de huid). Tevens zijn mensen bereid hier meer geld aan te spenderen. MOOI skin & make-up heeft nog diverse wensen om de salon naar een nog hoger niveau te brengen en het aanbod voor klant nóg completer te maken.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
Houd een goede balans tussen salon en privé …dat is in ons vak niet altijd makkelijk, maar ieder dag leren we…

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? Of wil je hen wellicht een vraag stellen om tips te krijgen over een bepaald onderwerp?
Dat wij het mooiste vak hebben en iedere dag met zoveel moois bezig zijn is een feest. Wij zijn blij makers! Het contact met mijn beauty collega’s en andere ondernemers is niet alleen belangrijk, het maakt het vak nog leuker. Beschouw elkaar niet als concurrent, maar werk samen om nog meer uit ons mooie vak te halen!

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Laat een antwoord achter aan ELISE Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 Comments
  • ELISE
    2 februari, 2021

    HOI SASKIA

    MOOI VERWOORD GA ZO DOOR.

  • Anjo
    2 februari, 2021

    Saskia!
    Wat n prachtig verhaal van een prachtig mens! Jij bent de salon!
    VakKundig, spontaan,positief, meelevend!

    Tot gauw!


15 juni feest bij Cosinta

15 juni feest bij Cosinta

Posted on

Hoera! Cosinta 60 jaar.. .. En dat betekent feest! Het hele jaar door ...

Met korting naar Massage & Complementair Vakbeurs (MCV)

Met korting naar Massage & Complementair Vakbeurs (MCV)

Posted on

Op 19 en 20 april 2024 vindt de 12de editie van De ...

Kom ook naar Beauty Trade Special!

Kom ook naar Beauty Trade Special!

Posted on

Een weekend vol glitter, glamour en grenzeloze inspiratie. Dat is precies wat ...

Chi Congres 2024

Chi Congres 2024

Posted on

Een dag vol interessante sprekers, workshops en aromabeleving Op 30 november 2024 viert ...

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Posted on

Vanaf 1 maart 2022 mogen in heel Europa producten met lilial niet ...

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Posted on

Waarom verkleuren roze gel polish nagels zo snel in de zon? Draag je ...

Beauty Trade Special – 2, 3 en 4 april 2022

Beauty Trade Special – 2, 3 en 4 april 2022

Posted on

De exclusieve high-end vakbeurs voor beauty professionals zal gehouden worden op 2, ...

UPDATE: behandelingen die vallen onder wkkgz mogen worden uitgevoerd

UPDATE: behandelingen die vallen onder wkkgz mogen worden uitgevoerd

Posted on

Zoals we eigenlijk wel hadden verwacht mogen schoonheidsspecialisten die zorgen verlenen die ...

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Woensdag 11:00 – LIVE Q&A op Instagram by Mariska Vink & De Beauty Professional
Leren van vakgenoten: Saskia Vaessen van MOOI skin & make-up