HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Blog Richard Koffijberg: ABBA in concert

Een aantal jaren geleden ben ik met Mark Melief naar de innovatiebeurs in Amsterdam geweest. Mark en ik zijn zeer geïnteresseerd in alles wat met innovaties te maken heeft. Een stand trok onze aandacht in het bijzonder. Er was op een screen een klein poppetje te zien dat aan het dansen was. Zij droeg eigenzinnige kleding en het haar zat in twee hoge staartjes en zij had een pony. Het ging om een hologram.

Wat is een hologram? Om het uit te leggen heb ik op internet gekeken en kwam tot de volgende omschrijving: Holografie is een techniek om een driedimensionale afbeelding van een object te maken, met gebruik van een plat vlak in de vorm van een fotografische film of sensor, of een ingegraveerde structuur. (Wikipedia)

Om het toch even wat tastbaarder te maken geef ik wat voorbeelden van hologrammen die herkenbaar zijn. Bij het concert van André Hazes, hij was inmiddels al jaren overleden, is er gebruik gemaakt van hologrammen. Door precies zijn bewegingen en mimiek te projecteren kon er op het podium samen met André Hazes worden gezongen. Door de artiest van dienst op het podium en André Hazes middels een groot scherm op de achtergrond, werden diverse duetten gezongen.
Ook bij het produceren van de film de Star Trek is er met hologrammen gewerkt.

Waarom dit onderwerp in deze blog?
Onlangs heeft ABBA haar nieuwe album gepresenteerd en daaraan een concert gekoppeld. Alleen gaat de groep dit niet fysiek zelf doen maar maakt het gebruik van hologrammen, maar zo levensecht dat het werkelijk lijkt of zij tijdens het concert op het podium staan. Zo gaaf om te zien dat door de snelle innovatie van een hologram, binnen een paar jaar het kleine schattige poppetje met haar vlechtjes en pony nu een levensecht ABBA-concert kan geven.

Wat zou dit voor de kappersbranche kunnen betekenen?
Ik weet uit ervaring dat het ontwikkelen van (kappers)shows een tijdrovende en geldverslindende bezigheid is. Je hoopt dan ook dat de show een aantal keren gegeven mag worden, zodat de productiekosten gedeeld kunnen worden door meerdere optredens. Stel dat voor (kappers)shows gewerkt kan worden met hologrammen dan scheelt dat modellen-, reis-, cateringkosten etc. Ook kunnen de shows digitaal worden aangeboden. Bingo!! Dat scheelt veel geld en genereerd een groot bereik. Ook voor bijvoorbeeld knip- of kleurcursussen zijn hologrammen goed inzetbaar. De cursusleider knipt of kleurt een echt model en alle techniekvarianten kunnen via hologrammen getoond worden. Zo ontstaat er een database waar iedereen die technieken wil trainen uit kan putten. Ideaal, zeer betaalbaar, zeker niet onmogelijk en het sluit perfect aan bij de digitale wereld waar de kappersbranche inmiddels in ruime maten gebruik van maakt.
Ik verheug mij erop.

Met collegiale groet,

Richard Koffijberg

www.business-factory.nl

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Coronamaatregelen: ANKO pleit voor 100% compensatie
Blog Richard Koffijberg: ABBA in concert