HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

‘Kijk eens wat vaker in de spiegel van de (professionele) kapper’

De slogan ‘Kijk eens wat vaker in de spiegel van de kapper’ is een begrip geworden. Jaren na de introductie van deze slogan kent bijna iedereen hem nog. Het wordt zelfs nog wel eens geroepen. Wat is de functie eigenlijk van een slogan?

Mits goed ingezet in campagnes wordt de lading van een slogan steeds duidelijker en gaat het zelfs spreektaal worden. Het gevolg daarvan is weer dat, in het geval van de kappersbranche, het een positief effect heeft op de uitstraling van de kappersbranche waardoor jongeren gemotiveerd worden om toe te treden tot de branche. Het mes snijdt dus aan twee kanten.

Is het wellicht een idee om de slogan weer nieuw leven in te blazen? Uiteraard moet er goed naar de context van het heden worden gekeken. Met een goede promotiecampagne, de juiste (multiculturele) modellen en goede verdeling van leeftijdsgroepen moet zo’n campagne zeker weer het juiste effect sorteren. Meer instroom van jonge gemotiveerde mensen en minder uitstroom. Zo kunnen wij de handjes in de branche behouden.

Toen ik nog in het bestuur van de ANKO zat is dit plan al eens besproken, alleen is het er nooit van gekomen, maar de nood is hoog. Op dit moment is het geen probleem om klanten op de stoel te krijgen maar wel om kappers achter de stoel te vinden. De verwachting is dat dit op kort termijn niet zal veranderen. Dus zal er iets moeten gebeuren. De campagne kan worden gefinancierd door het Branche Platform Kappers.

(Binnen de stichting Brancheplatform Kappers werken sociale partners ANKO, CNV Vakmensen en FNV MOOI samen om de sociaal-economische omstandigheden in de kappersbranche te bevorderen).

Ook is er in mijn tijd als ANKO-bestuurder regelmatig gesproken over de definitie van de professionele kapper. Het is geen gemakkelijke discussie want het woord ‘professioneel’ kan je op verschillende manieren uitleggen. Is professioneel als er een inschrijving KvK en btw-nummer is? Volgens mij is dit niet voldoende. In mijn optiek is de professionele kapper een kapper die zichzelf en zijn team constant ontwikkeld en meehelpt het vakmanschap en de branche te promoten. Mijn stelling is dat een kapper die 25 jaar geleden zijn/haar diploma heeft behaald en daarna nooit meer iets aan ontwikkeling heeft gedaan maar wel een inschrijving KVK en btw-nummer heeft, het vak niet professioneel uitvoert. Is dit een boude uitspraak? Wellicht, maar wel een met de beste intenties, zeg maar een wake-up call.

Ik voorspel moeilijke tijden in de branche met veel veranderingen op vele vlakken. Zorg daarom voor een goede professionele basis en ontwikkel jezelf en draag bij aan een gezonde branche waar iedereen een goede boterham kan verdienen. En kijk eens wat vaker kritisch in de spiegel van je eigen kapsalon.

Met collegiale groet,

Richard Koffijberg

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Show your best Results by Laura van der Hooft – Laurora’s
‘Kijk eens wat vaker in de spiegel van de (professionele) kapper’