HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

NEXT STOP: SUSTAINABLE

Alles over een groenere business Chemicaliën, afval, waterverbruik, de nog altij d beperkte keuze uit écht duurzame producten: een ‘groene’ mindset volhouden in de kappersbranche is niet gemakkelijk. Maar een groene(re) business is zeker geen wishful thinking. StyleVision sprak met duurzame mode- en lifestyle-expert Marieke Eyskoot over hoe je dat aanpakt. “Een duurzamere bedrijfsvoering draait ook om hoe je met mensen omgaat.”

Met welke duurzamere ingrepen kan een kapper gelijk al aan de slag voor een stukje vergroening van zijn of haar salon?

“Het inkopen van duurzamere merken ligt misschien voor de hand, maar het is ook echt een van de belangrijkste dingen die je kunt doen. Het is daarbij wel zaak om je echt goed te infomeren. Zijn termen als groen of natuurlijk daadwerkelijk gegrond? Staan de merken écht ergens voor of is het greenwashing [ongefundeerde of misleidende beweringen over de milieuvoordelen van een product of dienst, waardoor een bedrijf milieuvriendelijker lijkt dan het in werkelijkheid is, -red]? Onderzoek of hun beweringen niet vooral marketing-termen zijn.”

Hoe kom je erachter of je met greenwashing te maken hebt?

“Door bijvoorbeeld onafhankelijke onderbouwingen zoals een keurmerk of certificaat. En let er ook op of een bedrijf niet aan window dressing doet, waarbij ze één goed product hebben wat ze naar voren schuiven, terwijl de rest van het assortiment niet in orde is. Of er is sprake van angel dusting: dan staat op de verpakking dat er een bepaald ingrediënt niét in zit, maar er zitten wel een heleboel andere slechte dingen in. Als inkoper heb je namelijk veel macht: datgene wat je inkoopt en waar je geld aan uitgeeft, dat groeit. Dat bepaalt weer welke richting een bepaalde industrie uiteindelijk opgaat. En je geeft een signaal af, want je keuzes zeggen ook iets over jou als bedrijf. Vraag bijvoorbeeld waar de ingrediënten vandaan komen, hoe producten worden gemaakt. Dat is superbelangrijk.”

Wat kun je nog meer doen, behalve je producten vergroenen?

“Een duurzamere bedrijfsvoering draait ook om hoe je met mensen omgaat: werken ze niet te veel uren, krijgen ze genoeg breaks, wat zijn hun arbeidsomstandigheden, hoe divers is de bezetting wat betreft leeftijd, achtergrond of gelijke kansen voor iedereen? Als bedrijf moet je oog hebben voor privileges in je branche. Naast die rechten kun je naar dingen kijken zoals de gezamenlijke lunch: is die bijvoorbeeld lokaal en biologisch? En bied ook je klanten bijvoorbeeld fairtrade thee en plantaardige snacks aan. Met de overstap naar ledverlichting kun je daarnaast zo’n 70 procent besparen op je energierekening. Houd de deur in de winter dicht, kies voor een tweedehands inrichting en verstuur je bonnen online. Een voordeel van dat laatste is dat je – als je klanten akkoord gaan – gelijk contactgegevens verzamelt.”

Klanten moeten je groene inzet natuurlijk wel opmerken en ook die communicatie moet in je duurzame plaatje passen. Hoe doe je dat?

“Het werkt eigenlijk alleen heel goed als het verhaal dat je in je salon en online vertelt, eerlijk en geloofwaardig is. En wees transparant in je communicatie: daar maak je verschil. Maak je klanten onderdeel van je reis: praat over wat je nog niet hebt kunnen verduurzamen. Blonderen wordt bijvoorbeeld lastig.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Nieuw! Timexpert Radiance C+ van Germaine de Capuccini
NEXT STOP: SUSTAINABLE