HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Richard Koffijberg: “Jouw klanten worden opgevoed door de concurrenten”

Er is licht aan het einde van de coronatunnel. Eindelijk! Klanten weten ons weer massaal te vinden en de branche is back in business. Maar… de effecten van de crisis zijn nog duidelijk voelbaar. Te weinig personeel, te lage instroom en veeleisende klanten, althans dit is wat ik hoor als ik collega-ondernemers spreek. Zijn dit de naweeën van de crisis of zien wij een nieuwe trend? Tegelijkertijd geven diverse berichten aan dat de klanten niet op een eurootje meer of minder kijken en het geld weer laten rollen, ook bij de kapper.

Tijdens mijn werk voor de Business Factory spreek ik gelukkig ook zeer enthousiaste collega’s. Samen met het team hebben zij de draad weer opgepakt en hebben de periode van de lockdown gebruikt om de balans op te maken door kritisch te kijken naar hun kapsalon(s) en hoe zij in contact konden blijven met zowel het team als de klanten. Er zijn prachtige initiatieven ontstaan. Teams werden getraind, de salon gerestyled en voor klanten werden maatwerkadviezen gemaakt. Denk aan kleuringen en styling door middel van eenvoudige filmpjes die samen met de producten werden afgeleverd of op gezette tijden in de salon konden worden opgehaald.

Helaas zijn niet alle ondernemers zo actief geweest. Sommigen zagen door de bomen het bos niet meer en waren zo uit het veld geslagen dat dit leidde tot passiviteit. Tijdens diverse gesprekken met ondernemers die de Business Factory benaderden voor advies bleek dat niet iedereen even goed was georganiseerd. Klantenbestanden waren niet op orde of ontbraken zelfs volledig, waardoor het onmogelijk was om met klanten in contact te komen. Een gemiste kans, want de actieve concurrenten deden dit wel en kregen zelfs vragen van hun klanten of zij familie of vriendinnen ook konden helpen. Uiteraard wilden zij dit wel, want op die manier kregen zij gratis nieuwe klanten aangeleverd.

Ter afsluiting van deze blog twee dingen:

a. realiseer je dat jouw klanten worden opgevoed door actieve concurrenten.
b. zorg dat de klantinformatie op orde is. Zorg voor de juiste disciplines binnen de kapsalon voor de correcte invoer van informatie. Dit is de aorta van elk bedrijf.

En als allerlaatste: ontwikkel je als ondernemer. Zo belangrijk! Wij kunnen en mogen weer bij elkaar komen voor managementtrainingen. Iets waar lang naar is uitgekeken: ideeën uitwisselen met collega’s en van elkaar leren. Het zou natuurlijk mooi zijn als dit via de Business Factory zou gebeuren, maar dat hoeft uiteraard niet. Er zijn diverse aanbieders in de markt. Kijk welke training of trainer bij jou past en schrijf je in. Ondernemer, manager, je bent het bijna verplicht aan je medewerkers, klanten maar ook aan jezelf. Blijf actief zodat je niet lamgeslagen bent als het tegenzit, maar weet wat je moet doen om uit een crisis of ingewikkeld vraagstuk te komen. Ik weet het, het is makkelijk gezegd, maar begin er gewoon aan. Gewoon doen, je bedrijf wordt zoveel beter en meer waard. Kom op, doen!

Met collegiale groet,

Richard Koffijberg www.business-factory.nl

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
30e editie Coiffure Award open voor inschrijving
Richard Koffijberg: “Jouw klanten worden opgevoed door de concurrenten”