Cosmoprof: Trends 2020 geanalyseerd om 2021 te voorspellen

Posted on

2020 was een van de meest gecompliceerde jaren ooit. Toch heeft de cosmetica industrie – ondanks de sociale afstand en andere beperkingen – met grenzeloze kracht gereageerd en is met vastberadenheid nieuwe uitdagingen aangegaan”, zegt de organisatie van Cosmoprof Worldwide Bologna. Ook Cosmoprof zelf, die de beurzen wereldwijd uitstelde en een digitaal initiatief opzette, heeft ingespeeld op de veranderingen. De organisatie heeft inmiddels de trends van 2020 geanalyseerd en komt nu met (trend)voorspellingen voor 2021. Waar moet de cosmetica industrie op in gaan spelen?

“De schoonheidsmarkt heeft in de loop van 2020 een aantal grote verstoringen gekend, met trends die al enige tijd op tafel lagen en die plots evolueerden om het hoofd te bieden aan nieuwe economische uitdagingen. Wij onthullen nu vijf voorbodes van toekomstige marktveranderingen: een zorgvuldige studie van de belangrijkste algemene trends van 2020 om ons te helpen de toekomst beter te begrijpen.”

ERVARING
Klanten hebben een oplossing gevonden voor hun primaire behoeften door middel van e-commerce. De virtuele dimensie is veilig, benadrukt het visuele element en helpt klanten hun aankopen gemakkelijk te personaliseren. Toch kunnen andere, even fundamentele diensten niet online worden verkregen: de spanning van de interactie met mensen en met het product zelf, de professionaliteit van het verkooppersoneel en van de andere operatoren. Aan deze behoeften kan alleen worden voldaan in winkels en schoonheidssalons, die gemakkelijk een vast onderdeel van onze routine worden.

ENGAGEMENT
De pandemie heeft de digitale transformatie versneld: online retail, clouddiensten, contactloze betalingen en nieuwe bedrijfsoplossingen voor merken hebben onze verkoopmodellen veranderd. Nieuwe technologie kan ons helpen bij de selectie van een product, bij ons welzijn en bij meer meeslepende ervaringen. Tegelijkertijd wordt de behoefte aan open en authentieke communicatie sterker gevoeld. Consumenten willen merken kunnen vertrouwen. Bedrijven moeten een communicatiestrategie hanteren die gericht is op meer openheid en authenticiteit, waarbij ze moeten beseffen dat online oordelen brutaal en definitief kunnen zijn.

DUURZAAMHEID
Tegenwoordig speelt het sociale en milieubewustzijn van de consument een belangrijke rol in het vertrouwen dat wordt gewekt tussen het merk en de klant: cosmeticabedrijven worden opgeroepen tot een bijzonder hoge standaard voor het welzijn van de gemeenschap, zowel wat betreft de productiebeslissingen als wat betreft de kwaliteit van het leven van de werknemers en hun gezinnen. Onderzoek naar duurzamere grondstoffen en nieuwe verpakkingsoplossingen, meer aandacht voor de transportlogistiek en de toeleveringsketen: deze hoofdthema’s moeten vandaag de dag de duurzame ontwikkeling van de schoonheidsindustrie stimuleren.

HYPER-LOCALISME
Sociale afstand, reisbeperkingen, financiële crisis: dergelijke woorden mogen dan wel negatief zijn, maar we mogen niet voorbijgaan aan de mogelijkheden die ze creëren voor lokale merken en voor kleinere winkels aan de rand van onze steden. We kiezen steeds vaker voor producten die een band hebben met ons land en onze tradities. De positieve invloed van bedrijven op de ontwikkeling van de gemeenschap verdient onze aandacht. We kopen vaker bij winkels die veilig en gemakkelijk te voet bereikbaar zijn. Nu financiële problemen opdoemen, verdienen verhalen over veerkracht van weinig bekende fabrikanten erkenning.

INCLUSIVITEIT EN DIVERSITEIT
Dit is een complex onderwerp, dat diep geworteld is in onze historische, geopolitieke maar ook culturele omgeving. Diversiteit en inclusiviteit zijn relevant voor de ethiek, het geslacht, de financiële status en de religie. Het is een wereld die om het individu heen draait en vraagt om een perspectief dat verder gaat dan alleen etikettering in termen van ras of seksuele geaardheid. Gedateerde en opgeblazen stereotypen moeten aan de kant worden geschoven. Het concept van perfectie, een bron van groot ongemak, bestaat niet meer. Lang leve de onvolmaaktheid; lang leve de uniciteit!

Bron: Cosmoprof Worldwide Bologna

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
5 Koreaanse beautytrends voor 2021
Cosmoprof: Trends 2020 geanalyseerd om 2021 te voorspellen