HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Cosmoprof: Trends 2020 geanalyseerd om 2021 te voorspellen

2020 was een van de meest gecompliceerde jaren ooit. Toch heeft de cosmetica industrie – ondanks de sociale afstand en andere beperkingen – met grenzeloze kracht gereageerd en is met vastberadenheid nieuwe uitdagingen aangegaan”, zegt de organisatie van Cosmoprof Worldwide Bologna. Ook Cosmoprof zelf, die de beurzen wereldwijd uitstelde en een digitaal initiatief opzette, heeft ingespeeld op de veranderingen. De organisatie heeft inmiddels de trends van 2020 geanalyseerd en komt nu met (trend)voorspellingen voor 2021. Waar moet de cosmetica industrie op in gaan spelen?

“De schoonheidsmarkt heeft in de loop van 2020 een aantal grote verstoringen gekend, met trends die al enige tijd op tafel lagen en die plots evolueerden om het hoofd te bieden aan nieuwe economische uitdagingen. Wij onthullen nu vijf voorbodes van toekomstige marktveranderingen: een zorgvuldige studie van de belangrijkste algemene trends van 2020 om ons te helpen de toekomst beter te begrijpen.”

ERVARING
Klanten hebben een oplossing gevonden voor hun primaire behoeften door middel van e-commerce. De virtuele dimensie is veilig, benadrukt het visuele element en helpt klanten hun aankopen gemakkelijk te personaliseren. Toch kunnen andere, even fundamentele diensten niet online worden verkregen: de spanning van de interactie met mensen en met het product zelf, de professionaliteit van het verkooppersoneel en van de andere operatoren. Aan deze behoeften kan alleen worden voldaan in winkels en schoonheidssalons, die gemakkelijk een vast onderdeel van onze routine worden.

ENGAGEMENT
De pandemie heeft de digitale transformatie versneld: online retail, clouddiensten, contactloze betalingen en nieuwe bedrijfsoplossingen voor merken hebben onze verkoopmodellen veranderd. Nieuwe technologie kan ons helpen bij de selectie van een product, bij ons welzijn en bij meer meeslepende ervaringen. Tegelijkertijd wordt de behoefte aan open en authentieke communicatie sterker gevoeld. Consumenten willen merken kunnen vertrouwen. Bedrijven moeten een communicatiestrategie hanteren die gericht is op meer openheid en authenticiteit, waarbij ze moeten beseffen dat online oordelen brutaal en definitief kunnen zijn.

DUURZAAMHEID
Tegenwoordig speelt het sociale en milieubewustzijn van de consument een belangrijke rol in het vertrouwen dat wordt gewekt tussen het merk en de klant: cosmeticabedrijven worden opgeroepen tot een bijzonder hoge standaard voor het welzijn van de gemeenschap, zowel wat betreft de productiebeslissingen als wat betreft de kwaliteit van het leven van de werknemers en hun gezinnen. Onderzoek naar duurzamere grondstoffen en nieuwe verpakkingsoplossingen, meer aandacht voor de transportlogistiek en de toeleveringsketen: deze hoofdthema’s moeten vandaag de dag de duurzame ontwikkeling van de schoonheidsindustrie stimuleren.

HYPER-LOCALISME
Sociale afstand, reisbeperkingen, financiΓ«le crisis: dergelijke woorden mogen dan wel negatief zijn, maar we mogen niet voorbijgaan aan de mogelijkheden die ze creΓ«ren voor lokale merken en voor kleinere winkels aan de rand van onze steden. We kiezen steeds vaker voor producten die een band hebben met ons land en onze tradities. De positieve invloed van bedrijven op de ontwikkeling van de gemeenschap verdient onze aandacht. We kopen vaker bij winkels die veilig en gemakkelijk te voet bereikbaar zijn. Nu financiΓ«le problemen opdoemen, verdienen verhalen over veerkracht van weinig bekende fabrikanten erkenning.

INCLUSIVITEIT EN DIVERSITEIT
Dit is een complex onderwerp, dat diep geworteld is in onze historische, geopolitieke maar ook culturele omgeving. Diversiteit en inclusiviteit zijn relevant voor de ethiek, het geslacht, de financiΓ«le status en de religie. Het is een wereld die om het individu heen draait en vraagt om een perspectief dat verder gaat dan alleen etikettering in termen van ras of seksuele geaardheid. Gedateerde en opgeblazen stereotypen moeten aan de kant worden geschoven. Het concept van perfectie, een bron van groot ongemak, bestaat niet meer. Lang leve de onvolmaaktheid; lang leve de uniciteit!

Bron: Cosmoprof Worldwide Bologna

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Doctor Eckstein-event | vrijdag 14 juni

Doctor Eckstein-event | vrijdag 14 juni

Posted on

DUBBEL FEEST! Naast het 60-jarig jubileum van Cosinta op 15 juni organiseren we ...

15 juni feest bij Cosinta

15 juni feest bij Cosinta

Posted on

Hoera! Cosinta 60 jaar.. .. En dat betekent feest! Het hele jaar door ...

Met korting naar Massage & Complementair Vakbeurs (MCV)

Met korting naar Massage & Complementair Vakbeurs (MCV)

Posted on

Op 19 en 20 april 2024 vindt de 12de editie van De ...

Kom ook naar Beauty Trade Special!

Kom ook naar Beauty Trade Special!

Posted on

Een weekend vol glitter, glamour en grenzeloze inspiratie. Dat is precies wat ...

Strijd jij mee? Nieuw initiatief: Beautysector in de kou

Strijd jij mee? Nieuw initiatief: Beautysector in de kou

Posted on

Gisteren kregen wij op Facebook een melding van een nieuwe facebookgroep: ‘Beautysector ...

Belastingdienst: Minder dan € 20.000,- omzet per jaar? Vrijgesteld van BTW met KOR

Belastingdienst: Minder dan € 20.000,- omzet per jaar? Vrijgesteld van BTW met KOR

Posted on

Ondernemers die in de komende jaren verwachten een jaaromzet lager dan € ...

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Posted on

Vanaf 1 maart 2022 mogen in heel Europa producten met lilial niet ...

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Posted on

Waarom verkleuren roze gel polish nagels zo snel in de zon? Draag je ...

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
5 Koreaanse beautytrends voor 2021
Cosmoprof: Trends 2020 geanalyseerd om 2021 te voorspellen