Leren van vakgenoten: Anouk Zweers – De Skinexpert

Voor onze wekelijkse rubriek ‘Leren van vakgenoten’ spraken wij met Anouk Zweers. Zij is 30 jaar en eigenaresse van De Skinexpert. Voorheen heette haar salon Schoonheidssalon Anouk, maar om meer expertise uit te stralen heeft zij 1,5 jaar geleden besloten de naam van haar salon te veranderen.

Anouk zal binnen nu en twee jaar wel de stap zetten zich op te geven voor de Beauty Award. Uit alles in haar verhaal blijkt dat zij het beste uit zichzelf wil halen. Anouk wil dan ook graag doorleren voor Medisch Schoonheidsspecialist of Huidtherapeut, maar daarover heeft ze nog wel een vraag over aan jullie: haar collega specialisten. Lees hier het verhaal van Anouk. En als je een antwoord hebt of tips op haar vragen, reageer dan onder dit artikel! #samensterk! #lerenvanelkaar!

Wanneer ben je jouw salon gestart en waarom?
“In 2009 ben ik afgestuurd als schoonheidsspecialiste. Na de opleiding ging ik meer uren werken in de supermarkt, waar ik eerst mijn bijbaantje had. Ik had het even gezien, vond het saai en het spaarpotje vullen om samen te gaan wonen stond bovenaan het lijstje. Bijna 10 jaar geleden kreeg ik een aanbod om een eigen salon te starten, inpandig bij een nagelstudio. Zij wilden uitbreiden en ze kenden mij omdat ik daar mijn opleiding tot nagelstyliste had gevolgd. Inmiddels huur ik alweer bijna 9 jaar een eigen pand in Velp (gld).”

Welke opleidingen(en) heb je gedaan? En wat is je specialisatie?
“Ik heb op het Rijnijssel in Arnhem de opleiding schoonheidsspecialiste gedaan. Daarnaast heb ik verschillende trainingen gevolgd bij de distribiteurs van mijn merken en een 2-daagse huidtraining bij Dermaestetics. Tijdens de corona sluiting verschillende webinars gevolgd omtrent diverse huidindicaties. In de toekomst wil ik wellicht nog de opleiding Dermatologie voor schoonheidsspecialisten doen of de deeltijd opleiding Huidtherapie. Mijn specialisatie wordt huidverbetering en anti-aging.”

Werk je alleen of met een team?
“Op dit moment werk ik alleen en heb ik 1 specialist in opleiding voor niveau 4.”

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand?
“Ik werk, en dat heb ik altijd gedaan, vanuit een bedrijfspand. Thuis heb ik er niet de voorzieningen voor en ik vind het heerlijk om naar mijn werk te gaan en terug te komen. Onderweg kan ik me voorbereiden of juist even de werkdag laten bezinken. De salon is 32 uur in de week geopend, verdeelt over 4 dagen en 1 avond.”

Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht? En wat is/zijn de meest geboekte behandelingen?
“Ik heb een redelijk breed aanbod van gellak, spraytan, epileren en verven tot diverse gezichtsbehandelingen. Dit aanbod ben ik langzaam aan het verkleinen, zodat ik me beter kan specialiseren. Mijn meeste geboekte behandelingen zijn de personal beauty treatment & microdermabrasie. De personal beauty treatment is volledig afgestemd op de behoefte van de huid en de wensen van de klant.”

Wat vind jij het leukst aan het ‘ondernemen’/het hebben van een eigen salon?
“In mijn omgeving denkt iedereen altijd dat het voor de vrijheid is, een eigen salon. Maar eerlijk gezegd is die vrijheid schaars. Dit is natuurlijk in te plannen, maar als je agenda 3 maanden vooruit vol staat is het lange termijn vrijheid plannen. Het allerleukste vind ik het doen wat ik leuk vind, wat mij aanspreekt, wat mij interesseert, de branding alles zelf bedenken en zelf het wiel uitvinden. Het vergt best veel tijd en energie en het is zeker vallen en opstaan.”

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
“Ik lees verschillende vakbladen, volg een aantal merken en leveranciers en blogs op socialmedia en ik probeer bijna elke training wel bij te wonen van mijn merken. Beautybeurzen ben ik atijd ook erg veel geweest, maar de laatste jaren niet meer. Met collega’s sparren blijft ook erg inspirerend.”

Wat is/zijn jou favoriete merk(en) en waarom?
“Ik ben helemaal fan van Jean d’arcel, heel uitgebreid, veel mogelijkheden en voor iedere huid en portemonnee iets in het assortiment. Alles valt te combineren met elkaar en ze hebben leuke behandelingen, producten voor in de salon en acties. Daarnaast vind ik Reviderm een erg mooi merk. Reviderm stimuleert het huideigen herstel proces om zo huidverbetering te creëren. De apparatuur is eveneens top. Klanten gaan de deur uit met een mooie stralende huid, zonder nare dingen. Beide merken zijn Duits, en het blijft denk ik voor mij die ‘deutsche punktlichkeit’ die mij aanspreekt. Er is nog één merk op de markt waar ik ook fan van ben, zonder apparatuur, met unieke peelings. Dit merk staat nog op mijn wensenlijst en nee, het is geen duits merk ;-).”

Wat maakt jou salon uniek?
“Naast alle persoonlijke aandacht, een luisterend oor en de ruime tijd die genomen wordt voor de behandeling, zorgt het kennismakingsconcept met een stappenplan naar een mooie huid voor thuis voor een unieke totaalbeleving. We zijn nog bezig om het concept verder de finetunen, passend bij de nieuwe salonnaam en dan… gaan we een poging wagen bij de Beauty Awards!”

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
“Op dit moment vooral af en toe wat plaatsen op social media. Dit moet natuurlijk iets regelmatiger zodat mensen me zien en onthouden. Ik plaats wel eens een advertentie in een activiteiten krant of folder. Maar vooral nu is het mijn huidige klanten met het beste gevoel de deur uit laten gaan en zorgen dat ze het doorvertellen. Mond-tot-mond reclame is ten slotte de beste reclame die er is.”

Waarom komt een klant weer terug bij jou?
“Het allermakkelijkste is gewoon de afspraken doorplannen voor 6 maanden. Na die 6 maanden plannen we weer voor 6 maanden, en dan blijven ze altijd wel komen omdat het in het systeem zit. Veel klanten komen hier met een huid die ze willen verbeteren. Huidverbetering is een traject, dat traject bespreken we met de klanten en plannen we direct in.”

We zijn nog bezig om ons kennismakingsconcept met stappenplan verder de finetunen. En als we klaar zijn… dan gaan we een poging wagen bij de Beauty Awards!”

Hoe ga je om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
“Ik ben denk ik erg verwend met de klanten die ik heb, dat gebeurt namelijk zelden. Mocht het wel gebeuren, dan bel ik 5-10 minuten na de afgesproken tijd of ze mij niet vergeten zijn. Bij geen gehoor spreek ik de voicemail in en na 12 uur geen reactie gaat er een mail uit met een factuur voor 50% van de behandelprijs. Dit heb ik 2 jaar terug 3x in 1 week moeten doen, alleen betaald werd er niet. De klanten krijgen nu 24 uur van te voren een herinneringsmail. Hierin staat ook een link om de afspraak te annuleren of te verplaatsen. Daardoor komt het denk ik niet voor dat klanten mij vergeten.”

Wat betekent social media voor jouw salon?
“Ik vind social media erg leuk om inspiratie op te doen. Vooral Instagram, hier zit ik zakelijk ook het meeste op. Makkelijk in gebruikt, leuke stories die je kan maken en veel interactie. Ik zit wel te weinig op social media, dit zou ik kunnen verbeteren om meer naar voren te komen bij (potentiële) klanten.”

Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd en wat is het belangrijkste dat je daar geleerd hebt?
“Oeff, dat is een webinar geweest van Jean d’arcel. Op dit moment loopt mijn hoofd een beetje over van alles wat ik aan webinars gezien en geleerd heb. Het belangrijkste dat ik geleerd heb is hoe de vernieuwde lijn ingezet kan worden en welke resultaten er behaald kunnen worden met deze specifieke lijn.”

Ga jij je inschrijven in het SKIN-register?
“Het is een leuk initiatief. Dit laat, zover ik nu weet, wel duidelijk zien dat je goed geschoold bent. Daarentegen is het vaak voor kleinere salons en starters niet haalbaar in verband met de kosten die erbij komen. Dat is voor hen wel een gemiste kans en zegt natuurlijk niet dat het geen goede specialisten zijn. Of ik mezelf in ga schrijven is geheel afhankelijk van hoe het precies in elkaar steekt met de accreditatiepunten en scholingsaanbieders.”

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
“Grootste blunder? Uhm, zou het een blunder zijn? Ik deed mijn moeder vaak thuis tussendoor even harsen. Ik nam dan altijd de harspot mee naar huis met toebehoren, na gebruik zette ik m altijd pal voor de voordeur zodat ik deze de volgende dag niet vergat. Die ene keer dus niet. Ik zat in de salon met klanten die graag hun bovenlip geharst wilden hebben… zonder hars. Met wat creatief geklieder uiteindelijk de stripwax uit een roller geknepen en zo gewaxt.”

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
“Dat was eigenlijk vrij recent: dat we weer mochten starten na de ‘Corona lockdown’. Met 2 minuten was de agenda overbelast, na een uur stond ik tot aan mijn vakantie bijna vol, en in 2 weken tijd heb ik een record omzet gedraaid. Ik had juist verwacht dat mensen eerst naar de kapper zouden gaan. Wij ‘hangen’ namelijk pal boven het gezicht van mensen… maar gelukkig hadden ze ons ook heel erg gemist!”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche? Onzekerheden? Kansen?
“Wij als schoonheidsspecialisten kunnen tegenwoordig al zoveel. Ik hoop dat dit blijft en alleen maar meer en professioneler wordt. De doorsnee schoonheidssalon waar je alleen naartoe gaat om te ontspannen is er nog wel, maar het wordt ook echt de plek waar je naartoe gaat als er iets met de huid is. Een goeie samenwerking met een huidarts/dermatoloog komt ook steeds meer op gang en hopelijk biedt het kwaliteitsregister elke ambitieze schoonheidsspecialiste de kans om te groeien en mooie samenwerkingen aan te gaan.”

Met 2 minuten was de agenda overbelast, na een uur stond ik tot aan mijn vakantie bijna vol, en in 2 weken tijd heb ik een record omzet gedraaid!

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?
“Doe wat jouw voldoening geeft in het vak, waar jou passie ligt en bovenal wat jij het allerleukste vindt, niet wat een ander allemaal op het menu heeft staan, want het gras is lang niet altijd groener bij de buren.”

Is er nog iets wat je met vakcollega’s zou willen delen? Of wil je hen wellicht een vraag stellen om tips te krijgen over een bepaald onderwerp?
“Ik ben altijd erg geïnteresseerd in alles wat met de huid te maken heeft. Dus tips over interessante training met diepgang zijn welkom! En misschien voor de specialistes onder ons die ‘medische’ schoonheidsspecialist zijn en of huidtherapeut.. wat is het verschil en wat is de juiste keuze, beide opleidingen of één van de twee?”

Wil jij ook meewerken aan deze rubriek? Heb je tips voor jouw vakcollega’s? Stuur dan een mailtje naar info@beauty-pro.nl

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Natuurcosmetica met hoge concentratie frambozenpitolie
Leren van vakgenoten: Anouk Zweers – De Skinexpert