Leren van vakgenoten & Starter: Paulien Baele van Plus Belle (B)

Paulien Baele is 31 jaar oud en eigenaresse van Plus Belle, een schoonheidssalon, gevestigd aan haar huis in Oosterzele (B). Voor de naam van haar salon gebruikte ze haar eigen initialen: PB. “Niet alleen krijgt de naam op deze manier een persoonlijke touch, maar het geeft ook de nodige betekenis aan wat ik wil bereiken hier in mijn praktijk: namelijk mijn klanten nog meer te laten stralen.” Paulien startte middenin de coronatijd. Ze wilde openen in november 2020, maar een week voor de opening ging Belgie voor een lange tijd in lockdown. Maar Paulien heeft niet stikgezeten! Wat doet Paulien in haar salon, wat vind ze leuk aan het ondernemen, met welke merken werkt ze en heeft ze wellicht nog goede tips voor haar vakgenoten? Lees snel verder!

Wanneer ben je jouw salon gestart en waarom? En hoe lang ben je al in de branche actief? Wat is jouw ervaring?
“Ik ben mijn praktijk gestart in oktober 2020. Ik ben afgestudeerd als schoonheidsspecialiste in 2015 en direct daarna ben ik verhuisd naar Shanghai. Ik heb daar 5 jaar lang unieke ervaringen kunnen opdoen.”

Welke opleiding(en) heb je gedaan? En wat is jouw specialisatie?
“Ik ben afgestudeerd als schoonheidsspecialiste te Syntra. Dit was een opleiding in avondschool die ik twee jaar lang heb gevolgd. Daarnaast heb ik ook interne opleidingen gevolgd met de merken waarmee ik samenwerk. Ik bezit ook de diploma’s medische pedicure, allround browspecialiste, make-up artist, ingredientenleer, sugarwax specialiste en lashlift. Ik vind het super belangrijk om je vak door en door te kennen, zodat je klanten ten volle kan helpen en ondersteunen.”


Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht? En wat is/zijn de meest geboekte behandeling(en)?
“Klanten kunnen bij mij terecht voor alles rond huidverbetering, suikerontharing, brows & lashes, make-up en medische pedicure. Mijn grootste passie ligt bij huidverbetering, dit zijn dan ook de meest geboekte behandelingen. Mensen voelen die passie, weten dat ik mijn vak goed ken, dus het vertrouwen van de klanten volgt dan ook gemakkelijker.”

Je bent nog niet zo lang zelfstandig ondernemer. Wat voor impact heeft corona gehad op de start van jouw bedrijf?
“Ik ben opgestart in oktober 2020 met als deadline effectief te kunnen starten in november 2020. Aangezien er nog werken moesten worden uitgevoerd aan ons huis, en ik nogal een perfectionist ben, wou ik dat alles tot in de puntjes in orde was voor ik hier klanten kon ontvangen. Een week voor ik wou opstarten kwam de tweede lockdown. Met als resultaat ik pas kon starten in maart 2021. Uiteraard was dit alles wel een uitdaging, aangezien ik echt gebrand was om te kunnen opstarten. Maar ik ben zeker niet bij de pakken blijven zitten. Ik heb volop webinars en opleidingen gevolgd, zodat ik mijn kennis nog ten volle kon uitbreiden. Daarnaast heb ik mezelf volop getoond op social media en een webshop opgestart. Alles om Plus Belle toch op een of andere manier een mooie start te kunnen geven.”

Wat deed je beslissen de stap naar zelfstandig ondernemerschap te zetten?
“Mijn passie. Plus Belle is een jarenlange droom van mij die, ongeacht welke situatie, gewoon moest worden uitgevoerd. Mensen een beter gevoel kunnen geven over zichzelf, een portie zelfvertrouwen kunnen meegeven, samen toewerken naar een bepaald doel,… Het geeft mij een immense voldoening en dat is echt wat mij drijft. Niet een zoveelste nummertje in een salon, maar een persoonlijke toenadering met zicht op resultaat.”

Kun je aangeven wat er allemaal bij kwam kijken, het starten van een salon, en hoe je dat hebt aangepakt?
“Ik heb alles qua voorbereiding van Plus Belle kunnen uitvoeren in Shanghai. Zo ben ik eerst gestart met het maken van een logo, een visie, een plan. Door een businessplan op te maken had ik een duidelijk doel voor ogen. Alles rond marketing (website, visitekaartjes, folders, flyers,…) had ik allemaal zelf al voorbereid en dit stond dus ook volledig op punt toen we terug verhuisd zijn naar België. Mijn gepersonaliseerde meubels zijn ook gemaakt in Shanghai. Eens je weet wat jouw visie en doel is, is het des gemakkelijker om het volledige plaatje te doen ‘kloppen’.”



Waar heb je je laten adviseren met betrekking tot inrichting van de salon? En tot eventuele apparatuur in de salon?
“Qua inrichting vond ik het belangrijk om een huiselijke, gezellige sfeer te creëren, zodat een klant zich onmiddellijk op zijn gemak voelt hier in de praktijk. Apparatuur heb ik aangekocht van zodra we terug in België waren. Zo kon ik zelf naar groothandels gaan en echt uittesten vooraleer ik bepaalde zaken aankocht.”

Met welke merken werk je en waarom?
“Voor mijn behandelingen met oog naar effectieve huidverbetering werk ik met Image Skincare. Ik heb twee jaar lang gezocht naar een merk die paste bij mijn visie en mijn doelen. Image Skincare paste perfect in dit plaatje. De combinatie qua ingrediënten, verscheidenheid, interne opleidingen, resultaten en soorten behandelingen die we kunnen aanbieden met deze producten, hebben bij mij de doorslag gegeven.
Voor make-up heb ik gekozen voor Glo Beauty. Een minerale make-up die de huid laat ademen. Die daarnaast ook nog eens de huid ten volle gaat ondersteunen door de verschillende vitamines en antioxidanten die het bevat. Sluit dus perfect aan op mijn visie naar huidverbetering.
Suikerontharingen voer ik uit met de producten van Royx Pro. 100% natuurlijk, veel hygiënischer werken in vergelijking met de traditionale hars, minder pijnlijk voor de klant en met prachtige interne opleidingen van Dre Cosmetics te Westerlo. Voor mijn pedicures werk ik met Footlogix, een Canadees merk die ongelooflijke resultaten biedt bij het verzorgen van de voeten.”

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
“Ik vind het heel belangrijk om jezelf constant te willen verbeteren. Dus ik blijf mezelf verdiepen in de huid, ingrediëntenleer en alles wat mijn behandelingen hier naar een hoger niveau kunnen tillen.”

Wat maakt jouw salon uniek?
“De persoonlijke, eerlijke toenadering. Ik vind het ontzettend belangrijk dat mijn klant voelt dat hij/zij niet de zoveelste nummer in het rijtje is. Zo ga ik bij een eerste bezoek ook altijd goed luisteren naar wat ik voor mijn klant kan gaan betekenen en/of wat hij/zij verwacht van mij. Samen bespreken we dan ons doel op een realistische, eerlijke haalbare manier. Zo ontstaat er onmiddellijk een wederzijds vertrouwen, hetgeen ik ontzettend belangrijk vind. Samen kunnen toewerken naar het best mogelijke resultaat, dat is mijn doel.”

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
“Jezelf tonen op alle mogelijke manieren. Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is. Tonen wie je echt bent, waar je voor staat. Op die manier ga je ook echt jouw ideale klant gaan aantrekken. Daarnaast heb ik ook al eens een advertentie geplaatst in een plaatselijke infomagazine, ben ik tijdens de lockdown persoonlijk flyers gaan ronddelen.”

Wat betekent social media voor jouw salon?
“Voor mij heeft social media wel een grote impact gehad. Zo ben ik onzettend actief op Instagram. Ik probeer mezelf te tonen door middel van video’s, deel ik resultaten, toon ik welke behandelingen ik hier uitvoer,… Het is dan ook super fijn om klanten te mogen ontvangen die vertellen over een filmpje die ze hebben gezien of vertellen dat ze het gevoel hebben mij al te kennen.”

Heb je een webshop? En is dat een belangrijk onderdeel van de salon? Zo nee, komt dat nog?
“Ik heb een webshop maar deze draait zeker nog niet op volle toeren. Ik heb er eerlijk gezegd ook nog niet de nodige tijd in gestopt om deze beter te laten draaien. Wel vind ik het super interessant om mensen die de mogelijkheid niet hebben om langs te komen in het salon, ze op deze manier toch kennis te laten maken met de kwalitatieve producten die ik aanbied. In de toekomst wil ik hier zeker en vast meer energie gaan insteken.”

Ben je aangesloten bij een brancheorganisatie?
“Ja, ik ben aangesloten bij de Belgische Beauty Federatie en Markant.”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche? Onzekerheden? Kansen?
“Onzekerheid is een grens die je jezelf oplegt. Ik geloof erin dat als dit echt jouw passie is en je oprecht mensen wilt gaan helpen, er altijd een toekomst zal zijn in deze prachtige branche.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
“Wacht niet tot het perfect is, volg je buikgevoel en ga er gewoon voor. Ikzelf ben ook een perfectionist, maar als je altijd wacht op het perfecte moment ga je het misschien nooit gaan uitvoeren. Niets is of kan perfect zijn. Volg je eigen gevoel en luister of kijk niet naar een ander. Ga voluit voor je eigen dromen en laat niemand jou doen geloven dat je het niet kan. Positief denken, borst vooruit en springen maar in dat ondiepe water van het ondernemen.”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Comment
  • Mirella
    mei 26, 2021

    Paulien is een hartelijk en warm persoon die haar vak met veel liefde én kennis uitoefent en bij haar voel ik me effectief géén nummertje. Ze luistert naar jouw noden en wensen zonder zich op te dringen en stuurt bij waar nodig en naar ieders budget en mogelijkheden. Mijn huid straalt dankzij de verzorging van Plus Belle by Paulien én eindelijk heb ik de juiste producten gevonden om thuis de verzorging verder te zetten! Dankjewel Paulien 💚

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang geregeld updates over jouw vakgebied!

Previous
Ga voor maximale huidverbetering met Bio-Therapeutic
Leren van vakgenoten & Starter: Paulien Baele van Plus Belle (B)