NIEUWE RUBRIEK: Hoe houd jij werk en privé in balans?

De balans tussen werk en privé is voor sommige beautyprofessionals best lastig te vinden. En anderen hebben het juist heel goed voor elkaar. Het zelfstandig ondernemersschap kost natuurlijk tijd. Maar je hebt ook nog je privéleven dat je moet en wilt onderhouden. Hoe doen jouw vakcollega’s dat? Dat lees je in de nieuwste rubriek ‘Werk en privé in balans’.

Als hoofdredacteur van Vakmagazine De Beauty Professional en deze website trap ik de rubriek af. De reden? Omdat ik mijn werk en privé eigenlijk niet zo heel goed in balans heb. Herken jij je in mijn verhaal? Laat je dan inspireren door jouw vakgenoten in de komende artikelen van deze rubriek. Wie weet hebben zij tips om je werk en privé meer in balans te krijgen. Die tips zou ik, al ben geen beautyprofessional zoals jullie, misschien ook wel kunnen gebruiken!

Wil jij meewerken aan deze rubriek? Weet jij precies hoe je werk en privé in balans kan houden? Of wil je juist je verhaal kwijt – zoals ik – en hoop je van jouw vakcollega’s tips te krijgen over hoe je werk en privé beter in balans kan krijgen? Mail mij dan op info@beauty-pro.nl

Even voorstellen

Voor degenen die mij nog niet kennen: ik ben Moniek, fulltime hoofdredacteur van Vakmagazine De Beauty Professional en www.beauty-pro.nl. Ook de marketing en social media pak ik hiervoor op. Maar daarnaast doe ik nog veel meer. Onze uitgeverij geeft meerdere vakmagazines uit en doet projecten, vooral op het gebied van wonen en ook daar ben ik verantwoordelijk voor. Noem het ‘Hoofd Redactie’. Maar daarnaast ben ik moeder, vrouw, huisvrouw en gewoon ‘Moniek’ die ook tijd voor haarzelf nodig heeft en graag met haar vrienden en familie leuke dingen doet. Kortom, een druk leven! En dat zal velen van jullie bekend voorkomen.

Mijn valkuilen

Meteen maar even over wat mijn valkuilen zijn als het gaat om de balans tussen werk en privé. Ik vind mijn werk geweldig en ben een perfectionist. Nog meer valkuilen: ik wil iedereen te vriend houden, het anderen gemakkelijk maken en ik zeg niet snel nee. Zoals jullie zien: zelfkennis heb ik wel. Wat betekent dit in mijn werk? Dat mijn werk altijd goed afgeleverd wordt. Belangrijk! Maar het betekent ook, dat als iemand mij appt of mailt, ik meteen antwoord (of in ieder geval zo snel als mogelijk). Ook in het weekend of ’s avonds laat. En als iemand mij iets vraagt, dan doe ik het. Ook als ik eigenlijk geen tijd heb. Ik houd daarnaast altijd rekening met iedereen, soms ten koste van mezelf. Maar dan is de ander in ieder geval tevreden. Het altijd willen reageren op mailtjes en appjes betekent dat ik vaak mijn telefoon check. En je raadt het al: ook op vrije dagen, avonden en in het weekend. En dan nog even over dat perfectionisme. Dat betekent dat ik niet graag dingen uit handen geef… en tja, dat zorgt voor extra werk. Alles moet perfect, alles graag zoals ik dat voor ogen heb…

Altijd aan het werk

De manier waarop ik werk, zorgt dus voor meer druk en meer werk. En mijn perfectionisme maakt het me ook niet echt gemakkelijk… Maar die avonden, vrije dagen en het weekend… die moet en wil ik er zijn voor mijn zoon en man. En voor mijn vrienden en familie. Hoe leuk ik mijn werk ook vind, mijn gezin, familie en vrienden zijn natuurlijk belangrijker. Maar thuis schieten ze er soms – als ik eerlijk ben – nog weleens bij in. Het feit dat ik ook gemakkelijk thuis kan werken, helpt niet mee. Ik ben eigenlijk altijd wel met mijn werk bezig. Voorop gesteld dat ik mijn werk super leuk vind, dus ik het ook niet altijd heel erg vind, moet er wel meer balans komen.

De (halve) oplossingen

Ik heb mijn werkmail al van mijn telefoon afgehaald. Maar dat vind ik eigenlijk heel vervelend haha. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik minder mijn mail check. En als er bijvoorbeeld in de avond toch iets moet gebeuren, laat ik het naar mijn privé mail sturen. Dat mijn zoontje nu naar school gaat en dat hij zwemles en voetbal heeft, scheelt ook. Ik heb een vaster ritme dan voorheen. De woensdagmiddag ben ik vrij en de vrijdag na half 3 ook. Nou ja, vrij… ik die tijd zeker voor mijn zoontje, maar als er iemand belt of er is iets, ben ik niet iemand die zegt: Sorry, bel me morgen maar terug. Terwijl ik dat eigenlijk WEL zou moeten doen. En ook in de avond zou ik mijn telefoon eigenlijk gewoon weg moeten doen… Maar ik denk vaak: wat ik al gedaan heb, hoeft morgen niet meer. Eigenlijk weet ik heel goed wat er moet veranderen om mijn werk en privé in balans te krijgen… maar nu moet ik het ook nog DOEN!

Ik ben heel benieuwd hoe jullie de balans houden tussen werk en privé. Laat het me weten! En houd de website in gaten of schrijf je in voor de nieuwsbrief, zodat je ook weet hoe jouw vakcollega’s dit voor elkaar krijgen!

P.S. Om nog maar eens aan te geven hoe moeilijk ik mijn werk kan loslaten. Terwijl ik dit typ is het zondag en zit ik lekker buiten op een bankje in de zon te kijken hoe mijn zoon aan het fietsen is… Ik wilde per se deze rubriek lanceren… Ik ga het toch eens anders proberen aan te pakken. Alle tips zijn welkom!!

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 Comments
  • Iris
    september 22, 2020

    Vrij herkenbaar om te lezen Moniek!
    Ik heb als zzper een schoonheidssalon en naast het behandelen komen er natuurlijk ook nog veel andere dingen omheen kijken.
    Daarnaast vind ik het vak gewoon super leuk en interessant en alles wat ik lees en surf op interner heeft daarmee te maken.
    Daarnaast ben ik (single)moeder van 2 dochters van 7 en 9. En oja deze maand begonnen met de studie huidtherapie. De balans is dus soms vrij lastig te behouden.
    1 stap: deze week heb ik Whatsapp business op mijn salon telefoon gedownload en een automatisch bericht buiten openingsuren, dat ik er nu even niet ben maar spoedig zal reageren.
    Dit haalt hopelijk de drang een beetje weg om altijd maar te checken of er nog berichtjes zijn en ook in de avonduren of weekend direct te reageren.
    (Terwijl ik dit typ zit ik eigenlijk aan mijn studie. Mezelf af laten leiden is dus nog wel een verbeterpunt!)

    • Moniek Robbe
      september 22, 2020

      Wat fijn dat het herkenbaar is Iris! En jeetje als single moeder heb je het nog drukker! Ik ben wel blij dat je het herkent, ik kon me niet voorstellen dat ik de enige was die dit zo ervaart en op deze manier werkt, maar ik voel me soms weleens schuldig tegenover mijn gezin. Tijdens de corona heb ik alleen maar thuisgewerkt natuurlijk en zat mijn zoontje er constant naast. Op een gegeven moment was hij dat natuurlijk zat. Ondanks dat hij weet dat mama moet werken om centjes te verdienen wil hij natuurlijk aandacht en spelen. Toen heb ik uiteindelijk wel mijn schema omgegooid: ’s ochtends werken, ’s middags wat met die kleine doen en dan ’s avonds weer werken. Dus in de avond dan weer weinig tijd voor mijn man. Maar ja, dat was overmacht en het werk moest wel gedaan worden. Ik was al blij dat ik mijn tijd zo kon verdelen. Vroeger had ik mijn moeder als oppas, maar sinds haar overlijden heb ik niet zo gemakkelijk een oppas meer. Maar inderdaad wat je zegt, het werk is zo interessant dat je de hele dag wel op internet kan struinen naar van alles wat met het vak te maken heeft. Dat heb ik ook! Zeker ook voor jullie, altijd op zoek naar alle interessante onderzoeken en nieuws… Ik vind het heel knap dat je de tijd hebt gevonden om ook nog de studie huidtherapie op te pakken! En afleiding hebben we af en toe allemaal nodig joh 😉 En de tip van die zakelijke whatsapp is interessant! Ik denk dat andere collega’s daar misschien ook eens naar zouden kunnen kijken. Leuk dat je hebt gereageerd! Ik wens je heel veel plezier met je werk en je meiden en heel veel succes met je studie!

Previous
Heldere en gezonde huid by Dermalogica
NIEUWE RUBRIEK: Hoe houd jij werk en privé in balans?