Starters in de beautybranche: Jody Schierboom – ter Veen

In december 2019 was Jody Schierboom – ter Veen er helemaal klaar voor en schreef ze haar bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. “Hierna begon het wachten op de gemeente. Aangezien je in onze gemeente een vergunning dient te hebben voor het werken in en/of aan huis. Dat gaf mij de tijd en mogelijkheid om mijn praktijkruimte klaar te maken en mijn ondernemersplan te schrijven, doelen te stellen en mijn visie helder te krijgen.

Jody heeft in 2011 de opleiding allround schoonheidsspecialiste afgerond. Hierbij heeft zij specialisaties in acne, nagelstyling acryl en shiatsu massage behaald. “Na het afronden van mijn opleiding ben ik mijn eigen salon in mijn ouderlijk huis gestart en werkte ik daarnaast 3 dagen als schoonheidsspecialiste in de Rituals City Spa in Zwolle.” Na 1,5 jaar kreeg zij een voor haar fantastische uitdaging aangeboden: aan de slag gaan als vertegenwoordiger voor een farmaceutische groothandel. “Als vertegenwoordiger was ik het eerste aanspreekpunt voor apotheken, reformwinkels en drogisten. Verder gaf ik product- en verkooptrainingen op de winkelvloer. In deze jaren heb ik de keuze gemaakt mijn salon te stoppen, simpelweg omdat ik hier geen tijd meer voor had.”

Kriebelen
Maar na 4 jaar begon het toch weer te kriebelen en heb ik de stap gezet naar een cosmeticaleverancier. Ik werkte hier korte tijd als trainer en saloncoach. Echter was dit niet zoals ik verwacht had en heb ik besloten om op zoek te gaan naar een andere uitdaging. Zo belandde ik op de marketingafdeling van een groothandel en beheerde ik 3 jaar lang een cosmeticawebsite. Verder werd ik weer regelmatig ingezet voor het geven van product en salestrainingen bij verschillende drogisten. In oktober 2019 kreeg ik een burn-out. Ik kwam erachter dat ik niet meer op mijn plek zat en dat ik het één op één werken enorm miste. Daarnaast merkte ik dat het geven van product trainingen mij niet meer de voldoening gaf die ik er eerder wel uithaalde. Daarom heb ik in november de knoop doorgehakt en gesolliciteerd bij verschillende onderwijsinstellingen als docent schoonheidsverzorging. Hier kon ik in januari 2020 op zelfstandige basis mee starten naast mijn marketingfunctie. Maar dit was niet genoeg, dat wist ik in november al. Ik wilde helemaal terug in de beautybranche met mijn eigen bedrijf. Vandaar dat ik de mooie praktijkruimte – die reeds naast ons huis aanwezig was – heb opgeknapt. Hiermee heb ik mijn droom werkelijkheid laten worden.”

Maar hoe ging die opstart, zo in die coronatijd? Jody geeft antwoord.

Wanneer ben je uiteindelijk weer gestart als zelfstandig schoonheidsspecialist?
“In april 2020 kreeg ik het verlossende bericht dat de vergunning was goed gekeurd. Maar goed, wat niemand had voorzien was dat half maart ineens de oproep kwam dat alle contactberoepen hun deuren voor onbepaalde tijd moesten sluiten. Mijn opening gepland voor eind april moest dus uitgesteld worden. Ik heb de datum 2 maanden naar achteren geschoven in de hoop dat het weer mogelijk zou zijn om de salon officieel te openen. Maar helaas bleek het coronavirus hardnekkiger dan gedacht en was een echte opening met genodigden geen optie. Daarom heb ik eind mei de knoop doorgehakt, een datum geprikt die ons goed uitkwam en groots op social media en in de krant gecommuniceerd dat ik, ondanks dat het niet groots gevierd kon worden, mijn deuren toch in klein gezelschap (groots) zou openen en dat men een afspraak kon inplannen om een kijkje te komen nemen. Tijdens de opening zelf heb ik iedereen via Social media mee genomen in dit moment.”

Hoe heb je de opstart na de coronasluiting beleefd?
“Het starten na de coronasluiting zorgde ervoor dat mensen nog erg huiverig en voorzichtig waren. En nog steeds wel zijn. Ik merkte in het begin een redelijke aanloop. Maar vooral de maand augustus was stil. En nu het coronavirus weer meer opspeelt merk ik toch ook weer een terugloop in het aantal nieuwe klanten. Maar ik maak me daar niet druk om. Mijn concept is sterk en het gaat uiteindelijk wel goed komen. Ik heb de tijd om rustig op te bouwen.”

Wat waren jouw eerste stappen naar je eigen salon?
“Omdat ik in november 2019 besloot scholen aan te schrijven, en binnen korte tijd een freelance functie aangeboden kreeg, moest ik snel handelen om in januari 2020 te kunnen starten. Ik heb daarom eerst mijn bedrijf aangemeld bij de KVK en hiermee 2 functies toegevoegd aan mijn inschrijving (docent en schoonheidsspecialiste met eigen praktijk). Daarna ben ik in gesprek gegaan met verschillende banken en heb ik uiteindelijk een keuze gemaakt voor de bank die voor mij het beste voelde. Toen moest ik mij nog laten registreren als ZZP docent bij het CRKBO en moest ik hiervoor een audit afleggen. Vervolgens heb ik een vergunningaanvraag gedaan bij de gemeente. En ben ik begonnen met het uitwerken van mijn plan voor de salon. Ik heb informatie opgevraagd bij de ANBOS over het lidmaatschap. Heb een grafisch vormgever gevonden die mijn huisstijl heeft ontworpen en ben op zoek gegaan naar een merk waarmee ik in de salon wilde gaan werken.

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand?
“Ik heb een salon aan huis en werk hier parttime in. Ik heb er bewust voor gekozen om 24 uur per week in de salon te werken en de overige tijd aan mijn gezin te besteden. En dat voelt tot op heden als de beste beslissing.”

Heb je een website/webshop? Zo ja, heb je die zelf neergezet? Of laten doen?
“Ik heb een website die ik door mijn grafisch vormgever heb laten ontwikkelen. Zij heeft mijn hele huisstijl ontwikkeld en dat zorgt voor eenheid en geeft voor mij een professionele en betrouwbare uitstraling.”

Ik heb echt bewust gekozen om niet fulltime te gaan werken in de toekomst.

Waar heb jij alle salon benodigdheden vandaan gehaald?
“Een deel van de salonbenodigdheden heb ik via marktplaats gekocht. Dit scheelde zoveel met de nieuwwaarde dat ik hiervoor heb gekozen. De elektrische behandelstoel en tabouret die ik heb gekocht via marktplaats waren namelijk nog zo goed als nieuw en nauwelijks gebruikt. Als je goed zoekt dan kun je soms echt pareltjes vinden. Verder heb ik veel online speurwerk verricht opzoek naar een geschikte loupelamp. De balie van steigerhout heb ik ook weer ergens online gevonden. Het heeft me weken gekost om alles te verzamelen maar het was de moeite waard. Het was jammer dat de Beauty Trade beurs in april niet doorging. Anders had ik daar meer informatie kunnen inwinnen. Dat had het zoekproces waarschijnlijk aanzienlijk versneld, maar het is gelukt.”

Wat zijn jouw specialisaties? Welke behandelingen doe je in de salon? En met welke merken werk je?
“Ik werk met het huid verbeterende merk Deynique Cosmetics. Hiervoor heb ik gekozen omdat ik een goed gevoel had bij het bedrijf en de producten en hun werkwijze mij erg aanspraken. Ik ben bij dit merk terecht gekomen omdat een oud collega van mij daar nu werkzaam is als vertegenwoordiger en trainer. Door haar verhaal over het merk, het bedrijf en ook de behandeling die ik mocht ervaren was ik verkocht. Het merk geeft naast product en praktijktrainingen ook merkonafhankelijke trainingen op het gebied van marketing. Dit vind ik super. Daarnaast denken ze in alles mee. Zo ben ik nu bezig met het opstarten met een marketing campagne samen met eigenaar Frank. Ik kan ze ten alle tijden bellen. Ze denken met me mee en hebben een bult kennis en kunde in huis. Dat gaf voor mij dus echt de doorslag.”

Je zit als starter zoals je al aangaf niet dagelijks vol. Wil je fulltime werken? En wat zijn jouw eerste stappen geweest om klanten te werven? Via welke media (online en offline) maak je reclame voor jouw salon en op welke manier? 
“Ik heb echt bewust gekozen om niet fulltime te gaan werken in de toekomst. Ik wil graag voldoende tijd overhouden voor mijn gezin en mijn hobby’s. Tot op heden heb ik klanten geworven via mijn advertorials in de krant en mijn social media berichten. Op dit moment ben ik bezig met het opzetten van een marketing campagne gericht op het werven van nieuwe klanten. Daarnaast ben ik nu aan het brainstorm voor een VIP dag/avond voor een kleine groep waarin ik een belangrijk onderwerp ga bespreken, een huidscan uitvoer en ze kennis laat maken met de producten. Maar dit is even afhankelijk van de corona maatregelen. Verder zou ik in de toekomst graag een groter publiek in één keer aanspreken. Samen met een orthomoleculair voedingsadviseur en een sportschool eigenaar wil ik graag een VIP dag/avond organiseren waarin wij de connectie tussen alle 3 de onderwerpen bespreken. Ook ben ik van plan in de nabije toekomst een huis aan huis folder te verspreiden voor nog meer naamsbekendheid.” 

Ben je ingeschreven bij ANBOS?
“Ja ik ben ingeschreven bij ANBOS. Ik biedt kwaliteit en wil dat dit ook voor de consument zichtbaar is. Daarnaast vind ik het erg prettig hoe de ANBOS zich tijdens deze corona tijd om haar leden bekommert en zich hard maakt voor ons. Ze zijn heel compleet in hun ondersteuning.”

Ga jij je inschrijven in het SKIN Register?
“Dit is voor mij nog een twijfel. Aangezien ik nog maar net gestart ben, zonder groot start kapitaal. Dus compleet uit eigen middelen vind ik het lastig om nu al heel veel te kunnen investeren in opleidingen en cursussen. Uiteraard ben ik wel bezig met scholing en cursussen, maar ik wil dit op mijn eigen tempo kunnen doen. Voor SKIN zal ik toch binnen 3 jaar de benodigde accreditatiepunten moeten verzamelen en dit legt voor mij de druk nu toch nog wat te hoog. Zeker ook op financieel vlak. Dus ik ga nog eens goed de plussen en de minnen naast elkaar leggen.”

Starten in de coronatijd… Corona of niet, you can do this!

Wat zijn je toekomstplannen met de salon? Waar wil je staan over 5 jaar?
“Ik ben gestart met een ondernemers opleiding van 6 maanden. En afhankelijk van wat dit mij gaat opleveren ga ik kijken of ik hier een vervolg aan ga geven. Daarnaast staat er nog een opleiding huid verbeterende massage op de planning, ik wil me gaan verdiepen in zuurstofbehandelingen, elektrische ontharingstechnieken en microneedling. Nog genoeg te leren dus. Over 5 jaar wil ik een succesvolle salon hebben waardoor ik financieel onafhankelijk ben en voldoende ruimte is voor mijn privé leven. Wellicht in een ander pand omdat we dan hopelijk verhuisd zijn. Maar het liefst nog steeds alleen of met één personeelslid. Maar dan op een mooie plek buitenaf wel bij huis.”

Hoe heb jij je prijzen gepaald voor de behandelingen? Heb je nog openingsacties gehouden?
“Op dit moment heb ik gekeken naar het advies van de leverancier. Maar tijdens de ondernemersopleiding gaan we de prijzen nog eens onder de loep nemen en dan wil ik ze gaan baseren op de waarde van de behandelingen. Ik heb tot op heden geen acties aangeboden. Dit is een hele bewuste keuze geweest. Ik wil waarde leveren. En ik ben van mening dat dit alleen kan door een reële prijs te vragen. En door af te prijzen krijgt de consument het gevoel dat ze normaal gesproken te veel betalen. Ik blijf daarom vasthouden aan mijn concept. Waarin ik uitsluitend behandeltrajecten aanbied die huidverbetering en huidverjonging tot gevolg hebben. Een standaard behandeling bied ik niet aan en voor alleen epileren of verven kan men bij mij niet terecht.”

Nog andere dingen waar je als starter tegenaan liep en die nog als tip kunnen dienen voor anderen die willen starten? 
“Voor mij was de grootste ergernis het wachten op vergunning bij de gemeente. Dit duurde echt ellendig lang en ik wil dan ook starters meegeven dat je je tijdig moet laten informeren over de wet en regelgeving binnen jouw gemeente. En ga er vanuit dat de max. termijn zo’n 16 weken is. Dus dat je echt geduld moet hebben. Verder zou ik me bij verschillende leveranciers informatie inwinnen en uiteindelijk je intuïtie volgen. En maak je plan concreet door een ondernemersplan te schrijven. Maak ook doelen voor jezelf zodat je focus houdt op hetgeen je wilt bereiken. En corona of niet, you can do this!”

WIL JIJ OOK MEEDOEN AAN DEZE RUBRIEK? STUUR DAN EEN MAILTJE NAAR INFO@BEAUTY-PRO.NL!

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
NIEUWE RUBRIEK: Show your best results!
Starters in de beautybranche: Jody Schierboom – ter Veen