Teruglezen: Waar let je op bij het geven van chemische peelings

Pigmentvlekken, acne en fijne lijntjes: met chemische peelings kun je verschillende huidproblemen oplossen. Wat voor peelings zijn er zoal? En wat zijn hun eigenschappen? Wij spreken hiervoor met Shirley de Gruijter van Care 4 skin. Zij is huidtherapeut en wordt regelmatig door bedrijven ingehuurd om meer te vertellen over peelings.  

Nu het wat minder zonnig is, is het de beste periode van het jaar om chemische peelings te geven. Oktober tot maart zijn hiervoor het meest geschikt, de zonkracht is dan minder sterk en klanten lopen het minste risico dat er pigmentvlekken ontstaan. Shirley de Gruijter: “Chemische peelings hebben een meerwaarde in de praktijk. De huid kun je goed verbeteren met peelings. Veel schoonheidsspecialisten kunnen ze geven, maar je kunt je onderscheiden door veel trainingen te volgen. Hierdoor behaal je nog betere resultaten.”  

Er zijn heel veel soorten chemische peelings. Bij je keuze voor een peeling, is het wel belangrijk dat je vooraf de huid goed checkt. Je kijkt hierbij naar onderstaande vijf factoren.

1 Huidtype checken
Allereerst check je wat voor huidtype de klant heeft. Het huidtype bepaal je volgens de Fitzpatrick-classificatie. Deze telt zes huidtypes.

Huidtype 1: Lichte huid, sproeten, lichtblond tot rood haar en blauwe ogen. Deze huid verbrandt altijd en wordt niet bruin.
Huidtype 2: Klanten met grijze, groene of lichtbruine ogen. Hun huid is licht en verbrandt snel.  
Huidtype 3: De licht getinte huid, met bruin haar, donkere ogen, de huid wordt geleidelijk bruin.  
Huidtype 4: Klanten met donkere ogen en een Mediterrane huid die bijna nooit verbrandt.  
Huidtype 5: Klanten met donkere ogen en een Aziatische, Turkse en Marokkaanse huid die goed tegen de zon kan en die nooit verbrandt.  
Huidtype 6: De zeer donkere huid van Negroïde types, die zeer goed tegen de zon bestand is.  

2 pH waarde analyseren
De Gruijter: “Als je weet wat voor soort huidtype de klant heeft, kun je de gemiddelde pH-waarde van de huid analyseren. De huid heeft normaal gesproken gemiddeld een pH-waarde van 5,5 – 5,6 en is dus vrij zuur. Hoe lichter de huid, hoe lager die gemiddelde pH-waarde uitvalt en hoe zuurder de huid is. De negroïde huid is basischer.”  

Huidtype I-II hebben een gemiddelde pH-waarde van 4,5  
Huidtype III-IV hebben een gemiddelde pH-waarde van 5,5  
Huidtype V-VI  heeft een gemiddelde pH-waarde van 6,5

3 Droog of vet?
Vervolgens check je of de huid droog of juist vet is. De droge huid heeft een lagere pH-waarde, terwijl de vettere huid een hogere pH-waarde heeft.  

4 Photo-aging
Met photo-aging bedoelen we huidveroudering of -beschadiging die ontstaan is door uv-A, uv-B en HEV-light. Zonschade dus eigenlijk, waardoor hyperpigmentatie (pigmentvlekken), rimpels, couperose en verhoorning van de huid ontstaan. Om de mate aan te geven, waarin de huid door de zon beschadigd is, gebruiken dermatologen, plastisch chirurgen en cosmetisch artsen de Glogau-classificatieschaal.  

G1: Geen keratose, deze huid heeft dus geen zonschade opgelopen en er zijn geen pigmentvlekken. Daarnaast heeft deze huid weinig rimpels. Af en toe geef je deze huid een peeling.  
G2: Beginnende keratose, er is kleine, plaatselijke pigmentatie. Je geeft een korte kuur voor huidverbetering.  
G3: Veel pigment. Een volledige kuur is het meest geschikt.  
G4: Ernstige photo-aging en de helft van het gelaat heeft pigmen. Deze klant kan een intensieve kuur ondergaan.  

5 Diepte
Hoe diep je met een peeling in de huid komt, hangt van verschillende factoren af. Zo is de penetratiediepte afhankelijk van de pH-waarde, de applicatieduur, de applicatietechniek, de huidlagen en de druk die je zet op de huid als je de peeling aanbrengt.  

Conclusie
De Gruijter: “Kortom, de keuze voor het soort peeling hangt af van de Fitzpatrick- en de Glocau-classificatie. Daarna bepaal je of het huidtype droog of vet is en je controleert hoe de huid er aan toe is. Tenslotte bepaal je hoe diep je de huid in wilt gaan met de peeling. Als je al deze elementen hebt beoordeeld, maak je de keuze voor de peeling. Er is geen lijstje voor in welk geval, je welke peeling gebruikt. Door je kennis en ervaring leer je welke peeling je het beste in kunt zetten. Om dit inzicht te krijgen, moet je dus veel trainingen volgen.”

AHA’s en BHA’s  
Fruitzuren zijn chemische peelings: we noemen ze ook wel alfa-hydroxyzuren (AHA’s). Dit zijn in wateroplosbare, natuurlijke fruitzuren bijvoorbeeld glycolzuur, melkzuur en citroenzuur. Er zijn ook beta-hydroxyzuren (BHA’s). Dit zijn zuren die in vet oplosbaar zijn. Een voorbeeld hiervan is salicylzuur.

Glycolzuur vermindert inflammatie, werkt antibacterieel, is hydraterend en stimuleert de fibroblasten. Meestal wordt glycolzuur ingezet bij huidverbetering. Deze peeling kan gebruikt worden bij de minder gevoelige huid.

Melkzuur zorgt dat er minder tyrosinase ontstaat, dit is een enzym dat betrokken is bij de vorming van bij melanine in de huid. Het zorgt er voor dat bepaalde pigmentcellen minder pigment produceren. Melkzuur heeft blekende eigenschappen, waardoor bestaande pigmentvlekken minder zichtbaar worden. Melkzuur brengt de zuurgraad van de huid in balans. Ook is het hydraterend en vochtbindend. Door het verdunnen van de huid worden comedonen minder. Je gebruikt melkzuur nooit op de huid die gevoelig is voor pigmentvorming. Bij rosacea kun je melkzuur gebruiken, het geeft weinig irritatie.  

Citroenzuur heeft bij een onzuivere huid een antiseptische werking. Daarnaast verstrakt het de huid. Dit zuur wordt vaak toegevoegd vanwege de blekende werking. Je zet het in om acne te verhelpen of bij huidverjonging.

Salicylzuur is in vet oplosbaar. Hierdoor kun je het goed gebruiken bij de vette en onzuivere huid. Salicylzuur verwijdert de dode huidcellen op een voorzichtige manier (keratolyse). Ook kan het opgehoopt talg in de poriën oplossen. Het heeft een antibacteriële werking en een bewezen effect tegen comedonen en gerstekorrels. Vaak zetten schoonheidsspecialisten het in bij acne.  

Dit artikel verscheen vorig jaar in vakmagazine De Beauty Professional. Wil jij geen vakinformatie meer missen? Neem dan een abonnement op het meest gelezen vakblad uit de beautybranche!

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Marketing voor mannencosmetica: de mannelijkheid evolueert
Teruglezen: Waar let je op bij het geven van chemische peelings