Vijf veelvoorkomende fouten op een website

Je bent er inmiddels vast van overtuigd dat een goede website je bedrijf veel kan opleveren. Zo niet, dan heb je misschien mijn vorige columns gemist, of ben ik niet overtuigend genoeg geweest. Eerder had ik het al over punten waar een website aan moet voldoen en misschien is het nu eens leuk naar het tegenovergestelde te kijken. Wat wil je niet tegenkomen op een website? Als ik websites scan of mensen adviseer over hun website kom ik vrij vaak dezelfde punten tegen. Sommige zijn erg technisch en andere juist heel praktisch. Vandaag deel ik vijf praktische punten die je liever niet op je salon website wil tegenkomen. Door Lianne van Houtum, Bureau van Houtum

Geen duidelijke indeling
Voor jou is de indeling misschien ontzettend logisch, maar is dat het ook voor iemand die jouw bedrijf niet kent? Voor de leek zeg maar. Bedenk eens wat de gebruiker waarschijnlijk handig vindt om te weten. Info over jou en je bedrijf, de behandelingen en de prijzen zijn veel bezochte pagina’s. Geef ook duidelijk aan of de gebruiker zelf een behandeling naar keuze kan boeken of dat er bijvoorbeeld een intake noodzakelijk is.
En ja, (komt ze weer) die duidelijke indeling, die geldt ook voor je webshop…. Categoriseer de producten op merk en op productsoort en zorg dat je klant snel kan vinden waar hij naar op zoek is. Een zoekbalk kan daar ook een goed hulpmiddel bij zijn.
Inconsequentie is ook een no-go. Als je bijvoorbeeld bij de ene behandeling wel de prijs of de behandeltijd benoemd en bij de andere behandeling niet, dan kan dat voor onduidelijkheid en ergernis zorgen bij de gebruiker.

Geen eenduidige of passende huisstijl
Een huisstijl die van hot naar her gaat of zelfs het volledig ontbreken van een stijl kan, op zijn zachts gezegd, voor een minder fijne gebruikerservaring zorgen. Een website kan druk of onprofessioneel ogen als je veel verschillende stijlen, kleuren of lettertypen mixt. Je kunt nog zo goed in je vak zijn als beauty professional, die boodschap zal dan niet overkomen bij de gebruiker. Je website moet representatief zijn voor jouw kundigheid en professionaliteit uitstralen. Dat schept vertrouwen en trekt de voor jou juiste doelgroep aan. Het loont dan ook zeker om hier (tijd) in te investeren.

Te lange laadtijd
Door te zware afbeeldingen of te veel plug-ins te gebruiken kan je website een lange laadtijd krijgen. Veel mensen haken af als het ze te lang duurt, de aandachtspanne is kort tegenwoordig. Stel je voor dat ze op via je Instagram pagina een goede indruk hebben gekregen en door jouw nieuwste post juist zijn aangezet zijn om een afspraak te maken. Ze klikken op je link in bio en staren naar het schermpje. Er komt nog niets. Dan nog maar even terugblikken naar Instagram. En hey, wat een leuke story… weg aandacht, weg afspraak.



Slecht of niet functionerende links en pagina’s
Klikken op links en buttons die niet werken, een product willen bestellen maar nergens uitkomen… Het is niet heel fijn als gebruiker. En dat ga jij als bedrijf dus ook merken. Mensen haken af als iets niet gaat zoals ze willen. Zorg er dus voor dat je website functioneert. Doe af en toe een check of vraag een vriendin om eens een afspraak te maken of product te hun ervaring met je te delen. Kwamen zij dingen tegen die niet kloppen, die ze niet begrepen of die niet werken? Test dit voor zowel desktop als mobiel gebruik.

Contactgegevens lastig te vinden
Stel: Je hebt iemand helemaal overtuigd van je expertise en hij of zij wil dolgraag een afspraak maken. Maar dan… de contactpagina is niet te vinden, het is onduidelijk hoe ze een afspraak in kunnen plannen en je gegevens staan ook al niet in de footer (die balk onderaan de pagina). Tja, dan houdt het toch op.
Zorg dat mensen makkelijk in contact met je kunnen komen. Maak gebruik van WhatsApp/bel/e-mail buttons, een online agenda-tool, je gegevens in de footer: Maak het ze zo makkelijk mogelijk en haal die nieuwe klant binnen!

Herken je je website in deze punten? Dan is er werk aan de winkel. Belangrijk is vooral dat de basis van je site goed is en dat je gebruiker een prettige ervaring heeft. Geef hem of haar de mogelijkheid eenvoudig met je in contact te komen en zorg dat de uitstraling van je website past bij jou en jouw bedrijf, zodat je de juiste klanten aantrekt.
Heb je dit alles wel goed voor elkaar maar twijfel je toch nog over je website? Ga eens na waar die twijfel precies zit. Vaak is dan het geval dat de website niet (meer) representatief is voor je bedrijf. Je onderneming is bijvoorbeeld veranderd, gegroeid, maar je site niet. Dat kan zitten in de look & feel (verouderd), de professionaliteit of in praktische zaken.

Mail of DM me gerust als je een keer vrijblijvend advies wil, dan plannen we een telefonische afspraak in!


Lianne van Houtum – Bureau van Houtum
www.bureauvanhoutum.nl
info@bureauvanhoutum.nl
Whatsapp: 0614756781
insta: @bureauvanhoutum

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Comment

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang geregeld updates over jouw vakgebied!

Previous
Vitaminen voor stevig collageen
Vijf veelvoorkomende fouten op een website