Vitaminen voor stevig collageen

Vorige maand is de belangrijkste vitamine voor de collageensynthese aanbod gekomen: vitamine C. Maar er zijn meer vitaminen nodig om dit specifieke eiwit te kunnen vormen. Zo spelen onder meer vitamine A, D en B1, B2, B6, B11 en B12 een belangrijke rol bij de productie van collageen. In deze column vertel ik daar meer over. Door Astrid Koole, schrijfster het Collageenkookboek.

Wat zijn vitamines? Vitamines zijn organische stoffen die in zeer kleine hoeveelheden in natuurlijke voedingsmiddelen aanwezig zijn. Als je te weinig van een bepaalde vitamine binnen krijgt, kan het risico op het ontwikkelen van bepaalde gezondheidsproblemen toenemen. Elk levend wezen heeft verschillende vitaminebehoeften. Mensen moeten bijvoorbeeld vitamine C uit hun voeding halen, terwijl dieren zoals paarden en honden zelf alle vitamine C kunnen produceren die ze nodig hebben.
Een ander voorbeeld: voor mensen is vitamine D niet in voldoende grote hoeveelheden beschikbaar in voedsel. Het menselijk lichaam maakt vitamine D aan bij blootstelling aan zonlicht. Dit is ook de meest effectieve manier en beste bron van vitamine D.
Best tegenstrijdig, als je weet dat meer dan 80% van huidveroudering door zonlicht wordt veroorzaakt.

Vitamines die nodig zijn bij de aanmaak van collageen

Vitamine A
Vitamine A zorgt voor het soepel houden van de huid, stimuleert de aanmaak van nieuwe huidcellen en is onderdeel van de collageensynthese. Bovendien remt vitamine A de vorming van de matrix metalloproteïnasen (voor meer informatie over MMP’s, lees deze column). Als je te weinig vitamine A binnen krijgt, merk je dat als eerste doordat je huid droog is, schilfertjes en rode plekken vertoont.
De beste bron van vitamine A is orgaanvlees zoals lever. Verder vind je het in onder meer nori (Japans zeewier), paksoi, zoete aardappel en eierdooier.

Vitamine D
Naast het feit dat vitamine D een belangrijke rol speelt bij de botopbouw, heeft het invloed op de collageensynthese: een tekort vergroot namelijk de collageenafbraak. De meeste mensen hebben een tekort aan vitamine D en het is dan ook aan te bevelen dit voedingssupplement toe te voegen aan je dagelijkse vitamines. In ieder geval in de winter, aangenomen dat je ’s zomers genoeg zonlicht op je huid krijgt. Uit de meeste studies en rapporten blijkt dat een kwartier tot een half uur in de zon, met het hoofd, de handen en onderarmen, voldoende is voor de aanmaak van vitamine D.

B vitamines
Voornamelijk vitamine B1, B2, B6, B11 en B12 zijn betrokken bij de productie van collageen. Verder is de belangrijkste vitamine uit het vitamine B-complex: biotine (B7). Deze voedingsstof vormt namelijk de basis van huid-, nagel- en haarcellen. Zonder voldoende hoeveelheden kun je last krijgen van dermatitis (een jeukende, schilferende huidreactie) of soms zelfs haaruitval. Zelfs een milde tekortkoming veroorzaakt symptomen. Je lichaam is in staat om zelf biotine aan te maken maar het is ook handig het uit onder meer de volgende producten te halen: eigeel, lever, broccoli, spinazie en kaas.

Vitamine B1 zit onder meer in spirulina, ananas, frambozen, bruine bonen, sesamzaad en varkensvlees, vitamine B2 zit onder meer in lever, lijnzaad, amandelen en champignons, vitamine B6 zit bijvoorbeeld in heilbot, eieren, zilvervliesrijst, dadels en pistachenoten, vitamine B11 zit komt voor in orgaanvlees, mango, bloemkool, peulvruchten en tot slot vitamine B12, dat zit onder andere in vlees (vooral in runderlever), vis, oesters, mosselen en spirulina.
Ik vind spirulina toch wel een van de meest wonderbaarlijke en veelzijdige voedingsmiddelen. Naast dat het bovengenoemde vitaminen bevat, vind je in spirulina ook nog eens de vitaminen A, C, E, K en alle essentiële aminozuren. Bovendien is het één van de rijkste bronnen van eiwitten en is deze blauwgroene alg helemaal vegan proof!

Volgende maand duiken we in de aminozuren: de bouwstenen van eiwitten en dus van het collageen in je lichaam en huid. Tot dan!

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang geregeld updates over jouw vakgebied!

Previous
Leren van vakgenoten & Starter: Paulien Baele van Plus Belle (B)
Vitaminen voor stevig collageen