HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Monique van Helfteren bouwt na tegenslag weer aan haar salon

Posted on

Een ondernemer die niet bij de pakken neerzit als het leven onverwachts een andere wending krijgt. Meerdere keren is ze gevallen, maar altijd is ze weer opgestaan. Monique van Helfteren van Studio d’Esthetique, een beautyondernemer pur sang, heeft nogal bewogen jaren achter de rug, waarin ze meerdere ondernemingen noodgedwongen moest sluiten. Maar met haar veerkracht en positieve kijk op het leven, gaat ze geen kans uit de weg en maakt ze alweer mooie plannen voor de toekomst.

De afgelopen jaren is je leven anders gelopen dan je van tevoren had voorzien. Voordat je hierover uitweidt, kun je wat vertellen over je achtergrond als schoonheidsspecialist?

‘Van jongs af aan voelde ik me al thuis in de beautywereld. Mijn ouders runden een eigen kapsalon, waarin mijn vader kapper was en mijn moeder gastvrouw. Ik hield van de reuring en gezelligheid. Toch wist ik al heel jong dat ik geen kapper, maar schoonheidsspecialist wilde worden. Tijdens de opleiding Stivas en Cidesco, liep ik mijn eerste stage bij parfumerie Douglas in Gouda en dat beviel van beide kanten goed. Zo goed, dat ik
na mijn afstuderen in 1989 het zwangerschapsverlof mocht overnemen van een schoonheidsspecialist die bij het filiaal in Rotterdam een eigen salon runde. Als twintigjarig grietje startte ik, rechtstreeks uit school en met knikkende knieën, bij het Douglas filiaal in de havenstad. Na een tijdje liet de eigenaar van de schoonheidssalon weten dat ze niet meer terug zou komen. Ik mocht haar salon én bijbehorende klantenbestand overnemen. Dat was het begin van mijn carrière in de schoonheidsbranche.’

In 2014 ben ik in de Graanbuurt in Giessenburg een en een salon gestart, met geweldige meiden in dienst

Flink in de diepte gegooid dus. Hoe verliep je ondernemersreis hierna?

‘Deze schoonheidssalon heb ik met veel plezier zo’n zes jaar aangehouden. Daarna heb ik de overstap gemaakt naar een functie als filiaalmanager bij Douglas in Ede. Ook dat was een hele fijne periode, van 12,5 jaar. Toen ik in 2003 zwanger raakte, ben ik tijdelijk gestopt met werken. Helaas ging het niet zo goed met mijn zoon na zijn geboorte. Hij had gezondheidsproblemen en de ziekenhuisbezoeken volgden elkaar op. Toen mijn zoon drie jaar was, verliet zijn vader ons en was ik ineens een alleenstaande moeder. Gelukkig heb ik hele lieve ouders en is de band met hen erg sterk. Ze kwamen iedere week langs om een stukje zorg voor mijn zoon op zich te nemen. Dit gaf mij de mogelijkheid om een salon aan huis te starten. Gelukkig ging het de jaren erna met de gezondheid van mijn zoon beter én leerde ik mijn huidige man kennen. In 2014 ben ik in de Graanbuurt in Giessenburg een cosmeticawinkel en een salon gestart, met geweldige meiden in dienst. Dit breidde zich al snel uit naar drie ruimtes. Toen er in hetzelfde pand een horecagelegenheid beschikbaar kwam, hoefden mijn man en ik niet lang na te denken. Het was een droom om horeca en beauty met elkaar te verbinden. Mijn man runde de lunchroom. Samen organiseerden we voor onze klanten de leukste activiteiten, voor zowel kinderen als volwassenen. Het was hard werken, maar we haalden er enorm veel plezier uit. In januari 2020 kwam er in een naastgelegen dorp een restaurant vrij. Het leek ons mooi om óók deze over te nemen. En zo geschiedde. Voor mij was het een ideale combinatie: overdag werkte ik als schoonheidsspecialist waarbij ik soms intense gesprekken voerde met mijn klanten en in de avond werkte ik in de horeca, en waren de gesprekken vooral luchtig. We hadden veel mooie plannen en grootse dromen. Niet wetende dat ons leven er een paar maanden later totaal anders zou uitzien.’

Monique van Helfteren
Iedereen weet wat er in 2020 gebeurde: het coronavirus laaide op. Wat betekende dit voor jullie?

‘We hebben meerdere bedrijven van de hand moeten doen. Het is een nogal ingewikkeld verhaal, maar met de aankoop van ons laatste restaurant en de daarmee gewijzigde formule, maakte dat de Kamer van Koophandel ons definieerde als startend bedrijf. Dat betekende dat wij in het geheel géén recht hadden op een tegemoetkoming in een tijd waarin zowel alle bedrijven in de horecabranche als in de beautybranche gesloten moesten blijven. Onze kosten liepen op en er kwam geen cent binnen, bij mijn man niet en bij mij niet. We stonden letterlijk met onze rug tegen de muur. Met pijn in ons hart hebben we alle panden in de Graanbuurt direct moeten opgeven. Een vreselijke beslissing. Het nieuwe pand kostte ons handenvol geld. Eind vorig jaar, in 2023, hebben we deze uiteindelijk ook moeten sluiten. Het heeft nooit de kans gekregen om te floreren.’

Hoe hebben jullie je staande gehouden?

‘Gelukkig hebben we veel lieve mensen om ons heen die ons aan alle kanten gesteund hebben. Het is fijn dat de mensen die van je houden, achter je staan. Om te beginnen zijn dit mijn klanten geweest, die bijvoorbeeld hun behandelingen zijn blijven doorbetalen of een envelopje gaven voor de boodschappen. Ook was er een klant, mijn held, die mij vroeg wat ik nodig had. Zijn financiële steun heeft het verschil gemaakt! Dat je dat mag meemaken, is heel bijzonder. En dan besef je dat er gelukkig nog veel mensen zijn die oog voor hun omgeving hebben. Zo ook mijn pedicure in Giessenburg die mij een ruimte aanbood om te huren, waardoor ik mijn klantenkring kon behouden. Inmiddels huur ik in datzelfde gezondheidscentrum een eigen pand. Toen deze vrijkwam, heb ik geen moment geaarzeld.’

Gelukkig hebben we veel lieve mensen om ons heen die
ons aan alle kanten gesteund hebben

Het heeft dus ook iets moois gebracht. Hoe kijk je nu terug op die periode?

‘We hebben twee jaar nauwelijks iets verdiend, terwijl we torenhoge kosten hadden en al ons personeel moesten doorbetalen. Ons spaargeld is op en het duurt nog jaren voordat we alle schulden hebben afbetaald. En dat is zuur. Maar het is gebeurd en we kijken niet meer achterom. Ik vind het een mooi idee dat zelfs in de meest ellendige situaties kansen voorbijkomen. Daarnaast waardeer ik de betrokkenheid en het medeleven van mijn klanten enorm! Het is fijn om zo’n bijzondere band met elkaar te hebben.’

Wat maakt jouw werkwijze in de schoonheidssalon uniek?

‘Mijn persoonlijke benadering. Ik vind het belangrijk om mijn medemens te zíen en met volledige aandacht een klant te behandelen. Daarnaast geloof ik in het manuele aspect. Ik vind het bijna een eer dat wij als schoonheidsspecialisten op het grootste orgaan van het lichaam, de huid, die ook nog eens een zelf herstellend en beschermend vermogen heeft, mogen werken. De huid zélf is tot heel veel in staat en vanuit die basis behandel ik verder, zonder apparatuur en tegennatuurlijke technieken. Ik wil bereiken dat mensen niet alleen voor huidverbetering langskomen, maar ook even heerlijk kunnen ontspannen en met een fris hoofd de deur uitstappen. Wat mij betreft staat hierbij het totaalplaatje centraal!’

Monique van Helfteren
Ondanks wat je hebt meegemaakt, kies je er toch voor om opnieuw een eigen salon te starten. Wat zijn jouw drijfveren om te ondernemen?

‘Ik wil graag de regie behouden, en met een bepaalde vrijheid binnen mijn eigen toko kunnen werken. Tijdens een behandeling wil ik niet op de klok hoeven te kijken, zodat mijn klanten een totaalbeleving kunnen ervaren. In een team vind ik het belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant opstaan. We zijn allemaal als schakel even belangrijk, ieder met zijn of haar eigen talent. Als ik iets gelanceerd heb, is dat fantastisch. Maar alleen ben ik niets, pas sámen kunnen we er iets moois van maken.’

Wat is jouw doelgroep?

‘De jongste is acht en de oudste is zesentachtig jaar. Ik geloof niet in dat geneuzel over het focussen op een doelgroep. Op dit moment ligt mijn website eruit, ben ik niet actief op sociale mediakanalen, maar mijn agenda is vijf dagen per week gevuld. Het gaat erom wat je doet en wat je kunt, maar vooral om wie je bent. In mijn ogen draait het om de verbinding die je hebt met klanten. Daar wordt het leven veel leuker van!’

Hoe ben je in aanraking gekomen met de producten Webecos en Thalion?

‘Tijdens mijn opleiding werkten we met producten van Webecos. Dat beviel goed en toen ik voor mezelf begon, waren er geen instapeisen. Ik ben tevreden over de prijskwaliteitverhouding. Ook bij Corrective Cosmetics staat de menselijkheid bovenaan. Sinds een aantal jaar werk ik, naast Webecos, met Thalion. Ik vind Thalion een geweldig merk; het loopt als een tierelier. Voor elk individu is er een productlijn, op maat, voor zowel het gelaat als het lichaam. Afhankelijk van wat bij iemands huidtype past en wat haalbaar is voor de klant qua budget, kiezen we ofwel voor Thalion ofwel voor Webecos.’

Wat is een toegevoegde waarde van deze merken voor jouw salon?

‘In eerste instantie is het fijn dat er een keuze is tussen twee merken. Daarnaast zijn het milieubewuste en duurzame merken die meegaan met de tijd. Thalion creëert met de uitstraling van de producten en de fijne geuren een beleving in de salon. Ik vind dat de behandelingen compleet zijn; het heeft een ijzersterk concept. Het merk Webecos voer ik al vanaf het begin en dat voelt bijzonder. Het no-nonsense gehalte van Webecos spreekt me aan; het gaat erom wat in het product verwerkt is en niet hoe het eruit ziet. Zo’n tachtig procent van mijn klanten neemt producten af van Webecos of Thalion.’

We leven in een tijd waarin we niet zichtbaar oud mogen worden,
maar is dat de koers die we met elkaar willen varen?

Hoe belangrijk is de samenwerking voor jou met Corrective Cosmetics?

‘Het begint bij een goede samenwerking! Je hebt elkaar nodig. Ik ben niets zonder hen en zij zijn niets zonder schoonheidsspecialisten. Die menselijke relatie onderling is het succes tot wat je individueel kunt bereiken. Daarnaast hebben ze een hart voor hun klanten. Ze hebben mij de afgelopen jaren altijd gesteund en er is een enorm wederzijds vertrouwen.’

Welke trends signaleer jij in de markt?

‘Een huid die maakbaar lijkt te zijn. We leven in een tijd waarin we niet zichtbaar oud mogen worden, maar is dat de koers die we met elkaar willen varen? Hoe zien de twintigjarigen van nu er over vijftig jaar uit? Ieder lijntje is weg te strijken, alles is op te vullen en naar mijns inziens veranderen unieke gezichtjes in niet charismatische toetjes. Geef mij maar een gezicht waaraan te zien is dat hij of zij geleefd heeft. Natuurlijk wel op een verzorgde manier!’

Is er, na de narigheid die jullie hebben meegemaakt, al ruimte om nieuwe dromen te hebben?

‘Ja zeker! Op dit moment laat ik me omscholen tot medisch schoonheidsspecialist. Het gaat me niet nog eens gebeuren dat ik mijn deuren moet sluiten. Thuis hebben we alle drie de instelling: ze krijgen ons niet klein. We kijken liever naar wat er wél is dan naar wat er niet is. Mijn man en mijn zoon zijn weliswaar geen bloedverwanten, maar hebben een hechte band met elkaar en zijn compleet op elkaar ingespeeld. Mijn zoon, die vanaf zijn vijftiende werkzaam was in de lunchroom, zei in die periode ook: ‘Laat mijn salaris maar zitten; we gaan het samen doen!’ Ik vind het fijn dat ik de lessen die ik van mijn ouders heb geleerd, zoals goed zijn voor een ander, heb mogen doorgeven aan mijn zoon. We werken heel hard om alle schulden af te betalen. Daarna kunnen we gaan bouwen. En dan heb ik toch zo’n leuk idee! Mijn man en mijn zoon zijn nu werkzaam in een restaurant van een hotel. Zelf werk ik daar ook in de weekenden, als gastvrouw. Dit hotel bevindt zich op een prachtige plek, midden in het bos. Het lijkt me geweldig om in dit hotel een spa te openen, een Thalion spa! Wat mij betreft is dan de cirkel rond met alle omwegen die er geweest zijn. Dan doen we alle drie iets wat we het liefste doen, maar wel weer samen, onder één dak!’

Van Passie tot Professie In samenwerking met Corrective Cosmetics

In deze editie stelde Esther Bode-Scholte vragen aan: Monique van Helfteren
Fotografie: Esther Bode-Scholte

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Dalton Medical neemt Odara BV over en breidt aanbod uit met DermapenWorld
Monique van Helfteren bouwt na tegenslag weer aan haar salon

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord