HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten: Mariëlle Egelie-Meeuwsen, Beautysalon Bebeau

In 2008 startte Mariëlle Egelie-Meeuwsen als zelfstandig ondernemer met haar salon Beautysalon Bebeau. Vanuit haar opleiding tot nagelstyliste startte zij meteen in het uiterlijke verzorgingvak. Maar uitgestudeerd was ze niet. Ze startte met verschillende opleidingen en heeft inmiddels de volgende diploma’s op zak: nagelstyliste, docent nagelstyling, pedicure, schoonheidsspecialiste, examinator (assessor) voor de regionale ROC’s, erkend leermeester (sbb), (s)pmu specialist, (s)pmu / tattoo verwijderingsspecialist dmv remover/laser. Kortom, ze is van alles in de beautybranche thuis. Leuk om meer leren over deze vakgenoot in een leuk verhaal waarin ze ook nog een leuke tip geeft.

Mariëlle heeft de afgelopen jaren in haar salon samengewerkt met stagiaires vanuit de ROC’s, maar vanaf heden gaat ze de salon alleen runnen. Ze werkt fulltime en de salon is apart van de woning op de begane grond gevestigd. Waarvoor kan een klanten bij de salon terecht en wat zijn de meest geboekte behandelingen? “(S)pmu, Carbon laserpeeling en het verwijderen van tattoos zijn wel de
meest geboekte behandelingen bij mijn salon. Mijn favoriete merk in de salon is Salonnepro Amsterdam (SPA). Het zijn prachtige producten van Nederlandse bodem en dierproefvrij. Dat vind ik belangrijk.”
Het leukste aan ondernemen vindt ze toch dat geen dag of klant hetzelfde is. “Dat maakt elke dag een nieuwe uitdaging en een feestje.” Die uitdaging in de beautybranche zit er altijd wel in. Dat komt ook omdat je in deze branche altijd kan blijven leren en er altijd wel weer wat nieuws op de markt komt. “Je bent nooit uitgeleerd. Ik volg heel erg veel webinars, maar leer ook van collega’s en op zijn tijd volg ik natuurlijk trainingen.”



Goede vibes en online
Maar wat maakt de salon van Mariëlle nu uniek? “Tjee. Service, vriendelijkheid, eerlijkheid en super veel gratis advies. Mijn aller, allereerste klant komt nog steeds. En ik geef liever advies waar ik zelf op dat moment niks aan verdien. Ik merk dat de klanten dit op prijs stellen, lang blijven en uiteindelijk veel nieuwe klanten
aanbrengen. Ze zijn daarnaast ook oprecht uiteindelijk goed voor de omzet/ verkoop. Super dankbaar vind ik dat. Krijg daar echt goede vibes van.” En hoe worden nieuwe klanten aangetrokken? “Eigenlijk doe ik daar heel erg weinig voor. Ik adverteer zo nu en dan op social media, maar ik hou echt contact met de klant. Ik probeer zo mijn eigen ‘branding’ te zijn.” Wat betekent social media voor de salon? “Ik ben het meest actief op Facebook en Instagram. Het ligt echt een beetje aan welke tijd van de dag of welke post ik stopzet waar dan het meest op gereageerd wordt. Op Instagram meestal reacties op de stories en Facebook echt op de posts.” Mariëlle heeft ook een webshop. “Deze is heel erg fijn voor de mensen die eigenlijk niet in de salon komen, maar wel goede producten willen gebruiken. De salonklanten schaffen eigenlijk altijd in de salon de producten aan. Dus heel erg fijne aanvulling voor de salon. Win/win.”

Brancheorganisatie en SKIN
Beautysalon Bebeau is aangesloten bij ANBOS. “Vanwege de Wkkgz en om uit te stralen dat ik echt wel serieus met het vak bezig ben. Ik vind overigens ook wel dat ANBOS de ondernemers goed op de hoogte hebben gehouden omtrent de huidige regels en hele fijne tools ter beschikking stellen.” Als het gaat om het SKIN register is ze er nog niet uit. “Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar nog niet zo in verdiept heb en het niet zo als aanvulling zou zien. Ik had het meer onder 1 paraplu gezien, dan had ik me daar wat meer in verdiept.”

Blunders en hoogtepunten
Een foutje maken we allemaal wel eens. Een blunder hebben we ook weleens meegemaakt. Zo ook Mariëlle: “Tijdens het harsen van de wenkbrauwen was de hars gelekt en trek ik zo een hele kale plek bij de dame in haar wenkbrauw in plaats van het bij te werken…. Liep de lieve dame met 1 verprutste wenkbrauw rond 🙈 wel netjes opgelost door haar een aantal gratis behandelingen te geven en 1000 maal excuses natuurlijk!” Daar kunnen we natuurlijk om lachen, het is anderen ook weleens gebeurd. En het hoogtepunt in haar carrière? “Dat vind ik wel moeilijk. Ik vind het eigenlijk wel super dat er regelmatig collega’s zijn die graag met me overleggen wat ze het beste met een bepaalde casus zouden doen. Ik word met regelmaat voor advies gevraagd en vind dit zo geweldig. Het contact met iedereen, mijn eigen salon, blijde klanten… alles is wel een hoogtepunt.”

Toekomst
De toekomst ziet Mariëlle heel rooskleurig, na een voor iedereen moeilijke periode. “Ik denk dat de branche in beweging is en meegroeit met de behoefte van de klant en de kennis die we steeds meer en meer opdoen. Onzekerheden zijn uitdagingen. Zonder uitdagingen zou het een sleur worden als ondernemer en is het glas altijd half vol.” Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche? “Luister naar je klant. Ga eens op de stoel van de klant zitten in plaats van ondernemer.” En een tip van Mariëlle zelf: “Maak van elke dag een feestje. Zoals een super, super lieve klant me
vandaag nog zei: ‘Jij verkoopt happiness’. Doe dat, maar vooral: geloof erin en straal dit uit!”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Verse muntthee: lekker en gezond!
Leren van vakgenoten: Mariëlle Egelie-Meeuwsen, Beautysalon Bebeau