HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Meer zelfvertrouwen en eigenwaarde bij kanker

Tekst: Esther Bode-Scholte

De diagnose kanker kan een mensenleven op z’n kop zetten. Het lichaam verandert, behandelingen vragen hun tol en de blik in de spiegel laat vaak een ander gezicht zien dan voorheen. Juist die uiterlijke veranderingen kunnen het zelfvertrouwen en de eigenwaarde aantasten. Stichting Look Good Feel Better helpt mensen met kanker om weer regie te voelen over hun uiterlijk en daarmee ook over hun leven.

Henriëtte Uffing, directeur Stichting Look good feel better
Henriëtte Uffing, directeur Stichting Look good feel better

‘Wij geven op een positieve en praktische manier informatie en advies over uiterlijke verzorging bij kanker’, vertelt Henriëtte Uffing, directeur van de stichting. ‘Uiterlijke verzorging gaat veel verder dan alleen een mooi uiterlijk; het gaat om zelfvertrouwen, eigenwaarde en kracht om jezelf te blijven herkennen, juist in een periode waarin je lichaam en leven enorm veranderen. We helpen mensen met kanker om zich weer even zichzelf te voelen.’

Van gedachtegoed naar landelijke dekking

Het initiatief van Look Good Feel Better in Nederland begon eind jaren tachtig, begin jaren negentig bij Toos Born. Toen zij zelf de ziekte van Kahler kreeg, ervoer ze hoe belangrijk uiterlijke verzorging was tijdens het ziekteproces. Toos vond het belangrijk om er goed verzorgd uit te blijven zien, zodat anderen haar niet als patiënt zouden behandelen en ze haar leven nog net zo kon leiden als voorheen. ‘Een ongezond ogend uiterlijk kan een extra handicap zijn in je sociale leven en werk’, stelde ze. Vanuit deze overtuiging startte het project Goed Verzorgd, Beter Gevoel bij het IKA (Integraal Kankercentrum Amsterdam, red.). Zij en andere betrokken partijen vonden dat, naast medische zorg en psychosociale begeleiding, ook uiterlijke verzorging een vanzelfsprekend onderdeel moest zijn van de zorg voor mensen met kanker. Ze streefde naar landelijke dekking, zodat iedereen dichtbij huis ondersteuning kon krijgen. Haar idee sloeg aan. Vandaag de dag is Look Good Feel Better een vaste waarde in ondersteunende zorg voor mensen met kanker.

De stichting biedt houvast in een periode waarin identiteit
en zelfbeeld wankelen.

Zelfvertrouwen als missie

De missie van de stichting is krachtig: ‘Mensen met kanker meer vertrouwen geven door middel van uiterlijke verzorging.’ Hierbij horen kernwaarden die diep in de organisatie verankerd zijn, zoals kwaliteit, expertise, betrokkenheid en uitstraling. Henriëtte licht ze toe: ‘We werken met hoge kwaliteitsnormen, omdat we weten hoe kwetsbaar onze doelgroep is. Deelnemers moeten erop kunnen vertrouwen dat de adviezen veilig, verantwoord en deskundig zijn. Daarnaast is professionaliteit erg van belang. Onze vrijwilligers zijn geschoolde beautyprofessionals, die hun vakkennis inzetten met respect en zorgvuldigheid. Dit hoort bij de kernwaarde expertise. De kernwaarde betrokkenheid staat voor aandacht en warmte. Persoonlijke aandacht staat centraal, met oog voor de mens achter de patiënt. En met de kernwaarde uitstraling bedoelen we: kracht, positivisme, eigenwaarde en (zelf)vertrouwen. We zetten de mensen in hun kracht. We focussen niet op de ziekte, maar op wat wél kan en waar iemand zich beter door voelt.’

Een uniek perspectief

Waar veel initiatieven rondom kanker zich richten op medische zorg of psychologische ondersteuning, kiest Look Good Feel Better voor een andere weg. De stichting richt zich specifiek op uiterlijke verzorging als sleutel tot welzijn. ‘Het draait niet om het ‘mooi maken’, maar om iemand weer te laten stralen, ook van binnenuit! En om iemand, al kijkend in de spiegel, kracht en zelfvertrouwen te laten ervaren en de regie hiervan terug te pakken.’ Als een soort houvast in een periode waarin identiteit en zelfbeeld wankelen. Een deelnemer verwoordde het, volgens Henriëtte, als volgt: ‘Het gaat om verlies van identiteit. Natuurlijk ben je meer dan je uiterlijk. Maar jezelf nauwelijks herkennen in de spiegel is heftig. Zo fijn dat er dan mensen van Look Good Feel Better zijn die je kunnen helpen.’

Workshops vol praktische tips

De stichting geeft informatie en advies over uiterlijke verzorging bij kanker via workshops, events en individuele behandelingen. Deelnemers leren omgaan met zichtbare gevolgen van behandelingen, zoals haaruitval of huidproblemen. Hoe teken je wenkbrauwen als je die niet meer hebt? Welke producten zijn mild genoeg voor een kwetsbare huid? Hoe ga je om met rode vlekken of een droge huid? ‘De bijeenkomsten zijn meer dan een les in uiterlijke verzorging’, zegt Henriëtte. ‘Voor veel deelnemers is het een waardevol moment van ontspanning, herkenning en verbinding. Lotgenoten ontmoeten elkaar en wisselen ervaringen uit.’ Het verschil tussen binnenkomst en vertrek is dan ook vaak groot, volgens de directeur van de stichting. ‘Mensen komen vaak gespannen, onzeker of terughoudend binnen. Maar aan het eind zien we lachende gezichten, meer openheid en een zichtbaar verschil in uitstraling. Als je gedurende de workshop in de ogen van de deelnemers kijkt, zie je een sprankeling ontstaan. Die positieve energie nemen ze mee naar huis en voelen deze nog in het gehele traject dat ze doorlopen.’

Ervaringen deelnemers

De impact van een workshop blijkt uit de reacties van deelnemers. ‘Zo zei een moeder na afloop: ‘Jullie hebben mijn dochter weer terug getoverd. Ik zie haar ogen voor het eerst weer glinsteren.’ Daar kreeg ik kippenvel van’, zegt de directeur van de stichting. ‘Een andere vrouw die maandenlang niet in de spiegel durfde te kijken, bleef na de workshop maar naar zichzelf kijken: ‘Ik heb mezelf al maanden niet meer zó teruggezien in de spiegel.’ Ook partners merken het verschil. Een man die zijn vrouw ophaalde zei tegen haar: ‘Je bent er weer.’ Zulke momenten laten zien dat wat wij doen veel verder gaat dan make-up aanbrengen. Het raakt de kern van mens zijn’, vertelt Henriëtte.

Lotgenoten ontmoeten elkaar en wisselen ervaringen uit.

Rol van beautyprofessionals

De workshops zouden niet bestaan zonder de inzet van honderden vrijwilligers, waaronder beautyprofessionals zoals schoonheidsspecialisten. ‘Zij brengen niet alleen hun vakkennis mee, maar vooral hun empathie, geduld en aandacht. Ze laten zien dat uiterlijke verzorging niet oppervlakkig is, maar juist diep raakt. Dankzij hen voelen deelnemers zich gezien, gehoord en gesteund’, legt Henriëtte uit. Voor deelname is geen medische achtergrond nodig. Vrijwilligers krijgen een training over de basics van werken met deze doelgroep. ‘Het belangrijkste is dat zij hun expertise willen inzetten in een kwetsbare context.’ Henriëtte voegt eraan toe dat het de vrijwilligers zelf ook veel brengt. ‘Naast voldoening en dankbaarheid, geeft het nieuwe inzichten en verdieping in het vak, gezellige ochtenden met mooie ontmoetingen, samenwerking en verbinding met collega-beautyprofessionals en een netwerk waarin je ervaringen kunt delen. Vrijwilligers zeggen vaak: Ik krijg er minstens zoveel energie voor terug.’

Ambassadeur Daphne Dekkers

Sinds kort heeft de stichting een nieuwe ambassadeur: presentatrice en schrijfster Daphne Dekkers. Ze helpt ons om de bekendheid van Look Good Feel Better te vergroten, zowel bij de media als bij het brede publiek. Ze draagt onze missie uit, spreekt met patiënten en vrijwilligers, en helpt ons om nog meer beautyprofessionals, partners en donateurs aan te trekken. ‘Daphne inspireert ons, omdat ze kracht, positivisme en toegankelijkheid uitstraalt. Veel vrouwen herkennen zich in haar verhalen’, vertelt Henriëtte. ‘Ze begrijpt daarnaast hoe belangrijk zelfvertrouwen en zichtbaarheid zijn.’

Schoonheids­specialisten laten zien
dat uiterlijke verzorging niet oppervlakkig is, maar juist diep raakt.

Urgentie

De urgentie van het werk van Look Good Feel Better neemt alleen maar toe. Inmiddels krijgt één op de twee Nederlanders in zijn of haar leven te maken met kanker. Daarmee groeit ook de groep mensen die baat heeft bij de steun van de stichting. ‘Steeds meer mensen krijgen te maken met de ingrijpende uiterlijke veranderingen die behandelingen met zich meebrengen. Juist dan is het van groot belang dat er een plek is waar je terecht kunt voor advies en praktische tips’, licht Henriëtte toe. ‘We willen meer mensen bereiken, meer bekendheid genereren en toekomstbestendig blijven. Misschien betekent dit dat we vaker digitaal gaan werken of nieuwe samenwerkingen aangaan. Maar de essentie blijft: mensen met kanker laten voelen dat ze er nog steeds mogen zijn, mét zelfvertrouwen en waardigheid.’

Persoonlijke wens

Voor de komende jaren heeft Henriëtte een heldere ambitie: ‘Het is mooi als Look Good Feel Better een vanzelfsprekend onderdeel wordt van kankerzorg in Nederland. Ons doel is dat iedereen die met kanker te maken krijgt, direct weet dat wij er zijn om te helpen, dichtbij huis en zonder drempels. Zoals eerder gezegd: het gaat niet alleen om uiterlijke verzorging, maar om eigenwaarde, kracht en het gevoel dat je, ondanks alles, weer even jezelf kunt zijn.’

Meer weten of vrijwilliger worden: kijk op www.lookgoodfeelbetter.nl

Vorige
Formulieren en aansprakelijkheid: hoe zit het
Meer zelfvertrouwen en eigenwaarde bij kanker

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord