HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

60 jaar Schoonheidscentrum Appels

In oktober 2021 bestond Schoonheidscentrum Appels maar liefst 60 jaar. Dat werd uitgebreid gevierd met de klanten. Het was een feestelijke dag, waar onder andere visagist Roberto Dresia aanwezig was om klanten er stralend uit te laten zien met een mooie make-up. De oprichters waren natuurlijk ook aanwezig, (ex) personeelsleden en natuurlijk de klanten. Er waren mooie herinneringen, anekdotes en veel foto’s en uiteraard werden de klanten verwend met lekkere hapjes en drankjes. Een onvergetelijke feestdag die de klanten niet snel zullen vergeten. Voor het nieuwste nummer van De Beauty Professional, die vorige week in de brievenbus lag, spraken met de eigenaren Marc en Alice Appels die de zaak alweer 23 jaar runnen. Omdat we dit zo’n leuk verhaal vonden, delen we voor een keer dit artikel ook op onze website.

Heb jij nog geen abonnement op vakmagazine De Beauty Professional? Sluit die dan vandaag nog af! https://beauty-pro.nl/abonneren/


Marc en Alice namen 23 jaar geleden de zaak van de ouders van Marc over. Alice: “De zaak was in 1961 opgericht door de ouders van Marc in Tilburg West, in een nieuwe opbloeiende wijk. Het was een combinatie van drogisterij en parfumerie. Ze verkochten parfums, schoonheidsproducten, drogisterijartikelen, maar ook verf en schoonmaakmiddelen. Het was een wijk met jonge gezinnen en omdat mijn schoonvader zeer klantgericht was, bracht hij na sluitingstijd op zijn brommer de kraampakketten zelf rond. Marc: “Mijn moeder was de drijvende kracht in de zaak en zorgde dat de winkel perfect georganiseerd was. Haar motto was: Klanten gaan altijd voor. Ze was enorm gedreven en een echte klantenbinder.” Alice reageert spontaan: “Weet je dat de klanten van toen nog steeds komen. En hun kinderen zijn ook trouwe klanten geworden. Laatst zei een klant: ‘Ik kwam hier al met mijn kinderen, want mijn dochter mocht geen suiker. Dat zei ik dan tegen jouw schoonmoeder en dan werd er suikervrij snoep ingekocht.’ Mijn schoonmoeder deed echt alles voor haar klanten. 40 jaar geleden kwam er ook een concurrent aan de overkant van de straat. Maar mijn schoonmoeder liet het niet gebeuren dat de klanten zouden overlopen. Voor iedere klant die binnenkwam, lag de rode loper uit en ze zorgde ervoor dat de klanten tevreden en blij de zaak verlieten. Mijn schoonouders hebben heel hard gewerkt om van de firma Appels een succes te maken.” Marc en Alice hebben een goed voorbeeld gehad en willen net als de oprichters klanten altijd het beste geven en ervoor zorgen dat klanten tevreden en blij de deur uitgaan.

De firma Appels breidt uit met twee speciaalzaken
De ouders van Marc hebben lang boven de zaak gewoond. Alice: “Marc heeft een superleuke jeugd gehad, ondanks dat zijn ouders het heel erg druk hadden. De kinderen speelden op de galerij en als de kinderen op bed lagen, dan werd er verder gewerkt aan de zaak. Denk bijvoorbeeld aan het etaleren. Ze bouwden de zaak echt op van het ene naar het naar andere merk.” Op enig moment werden er nieuwe panden gebouwd op het plein en daar kochten de ouders van Marc een pand. En vanaf dat moment zijn ze zich gaan specialiseren. In het nieuwe pand kwam de drogisterij en het oude pand werd omgetoverd tot een luxe parfumerie met schoonheidssalon. Marc is in de voetsporen getreden van zijn vader en specialiseerde zich als drogist.

Alice begon onderaan
In die tijd leerde Alice haar man Marc kennen. Alice: “Ik was destijds actief in de autoleasebranche en werkte in een echte mannenwereld. Op enig moment werd wel duidelijk dat Marc het prettig zou vinden als ik ook in de zaak zou gaan werken. Hij zocht een partner die gedreven was. Hij nam mij mee naar Thailand en met alleen een rugzak gingen we de binnenlanden in. Daar kwam hij erachter dat ik niet alleen de looks had, maar ook power. Dat ik iemand was waarmee hij de barricades op kon. Ik was dat in de mannenwereld wel gewend. Ik was de secretaresse van de directeur bij een groot bedrijf. Hij zei altijd: ‘Jij kan 1000 bordjes tegelijk in de lucht hebben, je weet precies welk bordje je moet pakken’. Ergens leek het me wel wat om in de zaak te gaan werken. Ik besloot de stap te wagen en ging bij zijn ouders in de leer. Ze brachten mij alle kneepjes van het vak bij. Daarnaast volgde ik de opleiding tot schoonheidsspecialist. Het was wel een uitdaging, want ik had echt een goede baan opgegeven en moest nu beginnen als leerling en kreeg maar weinig loon. Ik heb wel een paar keer een traantje gelaten… waar was ik aan begonnen? Ik heb er geen spijt van gekregen hoor. Iedere begin is nu eenmaal wennen.”

Hard werken is nodig om hogerop te komen
Nadat Alice de nodige ervaring had opgedaan, ging ze steeds meer doen en ook de klanten helpen, wat ze erg leuk vond. “Bij mijn vorige werkgever was ik een sparringpartner. En als secretaresse dacht ik daarnaast ook nog mee met de sales, personeelsbeleid en marketing. Op enig moment kreeg ik steeds meer verantwoordelijkheid in de zaak en deed ik zelfs de financiën. Ik merkte dat mijn interesse vooral naar de parfumerie en de schoonheidssalon ging. Een leuk detail is dat een van die dames hier, bijna 50 jaar in dienst is geweest. Angela was een echte klantenbinder, net als de twee dames die respectievelijk 30 en 25 jaar in dienst zijn geweest.” Marc: “De kracht van de firma Appels is klantenbinding. Klanten zijn geen nummers en daarom hebben we altijd oog voor hun wensen en geven we ze persoonlijke aandacht. Inmiddels is er in de wijk veel veranderd. Maar onze visie over klantcontact is nog steeds hetzelfde gebleven.”

Van parfumerie naar schoonheidssalon
Alice heeft, samen met Marc, zelf ook een tijd boven de parfumerie gewoond. Alice: “In de zaak was één schoonheidssalon waar verzorgende behandelingen werden gegeven. Nadat ik gediplomeerd schoonheidsspecialiste was, wilde ik de schoonheidssalon uitbreiden. Zo’n 12 jaar geleden zijn we ons meer gaan richten op echte huidverbeterende behandelingen. We bouwden 3 behandelruimtes en gingen werken met de nieuwste apparatuur. Dat was een goede keuze, want de markt van parfums werd steeds moeilijker. Veel mensen bestelden parfums online. We zijn mensen-mensen, en houden van het sociale aspect van het bedrijf. Het contact met klanten staat bij ons op nummer 1. En omdat er steeds meer vraag kwam naar huidbehandelingen, hebben we hetzelfde pand volledig omgetoverd tot een innovatief schoonheidscentrum. Ons beautyconcept is gericht op huidverbetering, zo werken we met huidscans, apparatuur, verschillende huid verbeterende behandelingen, geven huidadvies en verkopen huidverzorgende producten en make-up. We hebben nog steeds een winkel waar klanten voor advies en huidverzorgingsproducten komen. De specialistes voeren de meeste behandelingen uit, zodat ik de klanten in de winkel onder het genot van een kopje koffie kan adviseren en begeleiden.”

Het schoonheidscentrum
De drie behandelruimtes zijn meestal bezet en steeds meer klanten weten de weg naar de winkel van het schoonheidscentrum te vinden. Alice: “We zijn actief bezig met het werven van nieuwe klanten via social media en andere kanalen. We hebben uiteraard steeds nieuwe klanten nodig, omdat er ook klanten afvallen door de hoge leeftijd of ze gaan verhuizen. Er zijn genoeg kansen en daar spelen we op in. Zo worden wij al jaren begeleid en getraind door Commercium, door Ria van Tol. Zij ondersteunt ons al ruim 15 jaar. Het is echt beleidsmatige ondersteuning. Vroeger hadden we 25 man personeel en de verschillende winkels. Maar toen dat toch minder lekker liep, liet Ria mij inzien wat mijn droom was. En dat was een schoonheidscentrum met een winkel voor huidverzorging en make-up. De specialisten die in het schoonheidscentrum werken, worden goed getraind, waardoor ze professioneel kunnen communiceren en klanten goed kunnen behandelen. Het heeft ons bedrijf en zeker de medewerkers heel ver gebracht.”

Toekomst
Alice is echt een ondernemer en ze is dan ook altijd bezig met innovatie, niet alleen van het schoonheidscentrum, maar ook van het pand, waarin vroeger de drogisterij was. Alice: “Wij hadden vroeger in de drogisterij een medewerkster die eens De Gouden Gaper gewonnen had voor beste adviseuse van Nederland.” Marc: “De drogisterij was echt een succes, klanten kwamen van heinde en ver naar onze drogisterij. En toen kwam er veel concurrentie, met de komst van Kruidvat, Action en de op=op winkels veranderde de branche en als echte ondernemers wijzig je dan van koers.” Alice: “We willen blijven ondernemen, het schoonheidscentrum laten groeien en wie weet wat onze nieuwe plannen worden. Deze coronatijden zijn natuurlijk lastig, maar we zijn erg actief met marketing en zijn de coronaperiode tot nu toe best goed doorgekomen. Op naar de volgende 60 jaar!”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Aletta de Rooij over de ‘Week van de Beauty professional’
60 jaar Schoonheidscentrum Appels