“Mijn acné is écht verminderd na jouw behandeling.”
“Nou, het zonnige weer doet ook veel, hoor.”
Het zal wel typisch Nederlands zijn
We hebben de neiging om complimenten af te zwakken en de kop vooral niet boven het maaiveld uit te steken. Doe maar gewoon, haal je niks in het hoofd, loop niet naast je schoenen en denk vooral niet dat je beter bent dan een ander.
Maar laten we wel wezen: elk mens heeft minpunten én pluspunten
Daar kijk je niet van op. Maar wat elk mens óók heeft: de gewoonte om de minpunten te benadrukken en de pluspunten onder het tapijt te vegen. Ik spreek uit ervaring: de ene beautyexpert mailt me dat ze ‘een sul’ is met de boekhouding, de ander ‘zit te prutsen’ met social media, de derde staat op netwerk-events ‘eenzaam te staren in een hoekje’.
Maar als ik vraag naar de pluspunten, blijft het stil
“Eh…dat moet je een ander vragen, hoor, dat weet ik niet. Is ook zo opschepperig hè, om dat van mezelf te zeggen.” Oké. Fair enough. Maar als jij je pluspunten niet uitdraagt, hoe moet je klant ze dan leren kennen? Hoe weet een klant of jij haar kunt helpen? Hoe maak je de ideale match?
Tot 10 jaar geleden moest elke beautyondernemer allrounder zijn
Je verzorgde je klant van top tot teen. Schoonheidsspecialisten deden zowel huidverzorging en make-up als massages en manicures. Kappers knipten, kleurden en krulden vrouwen, mannen en kinderen – en af en toe een pruik.
Maar vandaag de dag wil je klant door een expert geholpen worden
En het is aan jou de taak om die expertise uit te dragen.
Creëer jij volume in zelfs het fijnste haar?
Masseer jij alle knopen uit elke spier?
Kun jij een bikinilijn harsen zonder dat de klant tegen het plafond zit?
Laat het weten, laat het zien, shout it out.
Je expertise ontdekken: zo doe je dat
Tijdens welke behandelingen vergeet jij de tijd? Houd dat een week lang bij in een schrift. Schrijf ook op in welke behandelingen je de beste bent. (Ja, écht: de beste. Niet gewoon goed, maar supergoed.) En noteer ook eens van welke klantvragen je blij wordt.
Je expertise vind je waar deze drie dingen samenkomen: wat je goed kunt, wat je graag doet en wat je klant nodig heeft. Het zijn de werkzaamheden die je moeiteloos uitvoert en waar je het plezierigst je geld mee verdient.
“En wat als ik ook ándere diensten wil aanbieden?”
Geen probleem, zeker doen! Als je er maar voor zorgt dat je werkweek voor 80 procent bestaat uit je favoriete activiteiten. Dan word je steeds beter. Je geeft je klant het beste van het beste. En dan hoef je je successen nooit meer toe te schrijven aan het zonnige weer.
Wil jij ook groeien met je onderneming? Plan hier een vrijblijvend gesprek met mij in.
Wat vind jij?