Het extra dikke beursnummer van De Beauty Professional is naar de drukker! Dat betekent dat je rond 20 maart deze editie in jouw brievenbus hebt. En dat is geen sprookje! Sprookjes bestaan niet, maar in de cosmeticawereld worden ze wel verspreid. In het komende nummer hebben wij een uitgebreid interview met Jan Zwoferink, apotheker en leverancier van meerdere cosmeticamerken, waaronder Webecos. Het interview gaat over ‘hypes, de zin en onzin van social media en gouden bergen’. Hieronder alvast wat tipjes van de sluier. Maar wil je dit verhaal, en nog vele andere mooie vakinhoudelijke artikelen niet missen? Neem dan een abonnement: KLIK HIER!
Waarom kies jij voor een merk? Of waarom kiest jouw klant voor een bepaald product? Omdat het vegan is? Omdat het proefdierproefvrij is? Omdat het duurzaam is? Omdat het vrij is van parabenen, microplastics, parfums en nog een hele lijst andere ingrediënten waarvan gesuggereerd wordt dat ze onveilig of slecht zijn? Of kies je juist een merk vanwege de actieve ingrediënten? En als je hiervoor kiest, zoek je dat ook uit of het ECHT zo is? Hoe goed ken jij de leverancier waar jij zaken mee doet? Of ken je alleen het ‘verhaal’ van het merk? Tijdens de coronacrisis hebben we via social media veel merken leren kennen, die we eerder nog nergens zagen. Maar wie of wat zit er achter zo’n merk? Wat is ‘echt’ aan hun verhaal? Ga jij voor een merk met een eerlijke boodschap? Of voor een merk dat met elke hype meegaat?
Hypes en gouden bergen
Op social media worden soms gouden bergen beloofd. Dingen die niet kloppen. Zie jij het weleens voorbij komen: ‘600% toename van de huiddichtheid’ of ‘4-D-anti-age effect binnen 24 uur’. Dat kan natuurlijk niet, al is het wel wat de consument wil horen. Cosmeticamerken vertellen soms een ‘te rooskleurig’ verhaal en sommigen spelen in op hypes, omdat het veelvuldig wordt gecommuniceerd. De vraag is: ‘Ga jij voor een merk dat met elke hype meegaat? Of kies je voor de langere termijn? Jan vertelt over hypes: “Trends – of in mijn ogen hypes – zijn er al jaren. Bijvoorbeeld de 100% natuurlijk trend, die nu lijkt te worden opgevolgd door de vegan-hype. Voor mensen die daadwerkelijk veganistisch leven – en daar zijn er zo’n 150.000 van in Nederland – is het van belang dat er producten zijn die zij kunnen gebruiken. Maar hoe belangrijk vinden jouw klanten het echt? Uit een klein onderzoekje bleek onlangs dat 2/3 van de consumenten denkt dat vegan hetzelfde is als dierproefvrij. En hoe belangrijk vind jij het zelf? Hoeveel veganisten zitten er onder jouw klanten? Of doe je mee met de hype die ervan gemaakt is, denk je dat het hetzelfde is als ‘veilig’ en wil je daarom een vegan merk in je assortiment? En als je dan kiest voor zo’n vegan merk, is het dan ook echt goed? Of is het voor jou voldoende als het ‘label’ vegan heeft? Het is belangrijk om te weten waar jij voor staat en wat de gedachte erachter is dat jij iets opneemt in jouw assortiment.” Nog een trend: duurzaamheid. “Uiteraard moeten we met zijn allen duurzamer gaan denken. Maar hoe duurzaam is het merk waar jij voor kiest echt bezig? Of zeggen ze dat ze duurzaam zijn, maar is er slechts 1 aspect waar dat uit blijkt? Stel de fabrikant zegt: ‘Onze verpakkingen zijn recyclebaar.’ Is het bedrijf daarmee echt 100% duurzaam? Veel verpakkingen zijn recyclebaar, maar er zijn ook verpakkingen die zijn gemaakt van gerecycled plastic. De eerste soort flessen kunnen een tweede leven als nieuwe fles krijgen, de tweede soort heeft al een leven als fles achter zich voordat hij nu weer gebruikt wordt. In mijn ogen is dat is toch weer net iets duurzamer. Ook het verhaal over duurzaamheid is dus genuanceerder. Als beautyprofessional mag je best kritisch zijn. Goedgelovigheid is een bedreiging voor ons vak, net als al die hypes.”
En dit is nog maar een tipje van sluier, want we gaan in het interview nog een stap verder. Wil jij dit niet missen? Sluit dan vandaag nog jouw abonnement af en krijg een mooi cadeau! KLIK HIER.
In de aankomende editie staat een complete beursspecial. Wie en wat kun je tijdens de beurs allemaal verwachten, maar ook het lezingenprogramma staat erin. Jan Zwoferink geeft tijdens de beurs elke dag een interessante lezing over ‘Het eerlijke verhaal over ingrediënten, feiten en fabels ontrafeld.’ Zeer interessant om deze lezing bij te wonen! See you @beautytradespecial op 2, 3 en 4 april!
Wat vind jij?