HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten: Anke Aalvanger – De Beautyfabriek

De Beautyfabriek, een allround beauty- en kapsalon in één met twee vestigingen, bestaat deze maand 10 jaar. Tijd om voor de rubriek Leren van Vakgenoten eens met eigenaresse Anke te praten over haarzelf, haar salons, de branche, de afgelopen jaren en de toekomst. Het werd een verhaal vol tips, herkenbare zaken en inspiratie voor alle beautyprofessionals.

Anke is pas 36 jaar en startte in 2012 haar eerste salon in Doetinchem. Ze is moeder van 3 kinderen van 6, 12 en 16 jaar en woont samen met haar partner – waar ze stapel op is – in de Achterhoek. “Mijn salons heten ‘De Beautyfabriek’. Ik heb er twee, in Apeldoorn en in Doetinchem. Wij zijn een allround beautysalon voor huid-, haar- en nagelbehandelingen. Ik opende de eerste vestiging uit frustratie toen ik zelf nog fulltime werkte. Ik moest in de weekenden en avonden naar mijn nagelstyliste, schoonheidsspecialiste en kapper. En dat waren allemaal losse afspraken! Dat vond ik niet efficiënt. Ik startte zelf in 2008 in de beautybranche als accountmanager voor Balmain en startte 4 jaar later, op 1 november 2012, mijn eerste eigen allround salon in Doetinchem. Een salon waar je voor alles terecht kunt, wel zo efficiënt. Op 1 oktober 2017 opende ik mijn tweede salon in Apeldoorn. Het ging goed en daarom opende ik op 1 november 2019 mijn 3e salon in Groenlo. Helaas heeft deze vestiging de lockdowns niet overleefd en moest ik het faillissement aanvragen.”

Leren van vakgenoten De Beautyfabriek
Ondernemen en opleidingen

Voordat ze in de beautybranche ging werken, deed ze de opleiding Sportmanagement en International Business and Languages. Die laatste maakte ze niet af. “Qua beautyopleidingen heb ik diploma’s behaald voor het zetten van extensions en wefts. Ik heb zelfs ook opleidingen gegeven. Zo ook voor het zetten van wimperextensions. Daarnaast heb ik PMU opleidingen gedaan en waxcursussen. Ik geef zelf geen behandelingen meer. Ik heb 2 fantastische teams die 6 dagen in de week voor onze klanten klaarstaan.” De panden waar De Beautyfabriek zit zijn bedrijfspanden. En in 2023 zit er een verhuizing aan te komen. “In doetinchem verhuizen we voorjaar 2023 naar een nieuw eigen pand van maar liefst 280 m2. Guy Sarlemijn heeft hier een prachtig ontwerp voor gemaakt.” Ondanks dat Anke zelf geen behandelingen doet, werkt ze fulltime: “Ik tel mijn uren maar niet, haha! Maar ondernemen is het mooiste wat er is. Ik hou van de vrijheid. Ik zeg altijd: ik ben 24 uur per dag vrij en 24uur per dag aan het werk. Het wordt nog altijd veel onderschat denk ik, hóeveel werk een eigen onderneming is en de aansturing van je team. Maar het geeft onwijze kick en ik ben ontzettend blij met en trots op onze medewerkers.” Anke is ook altijd bezig met het aansturen en scholing van haar team. “We trainen ontzettend veel, aanmerkelijk meer dan andere bedrijven uit onze branche. Voor elke medewerker is er ook een Persoonlijk Ontwikkelings Plan, waarin we een jaar vooruitkijken, doelen stellen en opleidingen plannen.” Zo blijven ze altijd bij met de nieuwe ontwikkelingen in branche.

Allround salon

Wat de salon uniek maakt? “Het alles onder 1 dak concept, de gezelligheid, de persoonlijke aandacht, het feit dat we altijd in behandelplannen denken en dat de gezondheid van de huid, haar en nagels voorop staat.” Bij De Beautyfabriek kunnen klanten dus voor alles op beautygebied terecht. “We zijn al jarenlang expert op het gebied van haartoevoeging, dus veel van onze klanten in de kapsalon hebben extensions of een andere soort haartoevoeging. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in kleuringen. In de schoonheidssalon doen we veel IPL en ook veel gezichtsbehandelingen, al dan niet met apparatuur, zoals ND-YAG laser.” In de salons wordt met verschillende merken gewerkt. “Ik ben heel blij met de merken waarmee ik werk. Die heb ik uiteraard ook zelf gekozen en ik gebruik ze zelf dagelijks. Wij werken met Comfort Zone, Skin Regimen, Bio Kruidenpeeling, Ernani en Lycon in de schoonheidssalon. In de kapsalon werken we met Balmain Hair en Keune Haircosmetics. Voor nagels werken we met The Gel Bottle en CND.”

Marketing

Voor de salons wordt veel aan marketing gedaan. “We zijn gezegend met een blijvende aanwas van nieuwe klanten. We doen veel aan marketing op de socials en daarbij werken we ook actiegericht met bijvoorbeeld vriendinnenbonnen, sponsoring van sportevents/sportteams, en combinatie acties. Social media is voor ons heel erg belangrijk. Onze Facebookpagina is 2 jaar geleden van de een op andere dag offline gehaald door Facebook. Hier hadden we ruim 8000 volgers. Helaas was dit net in de lockdown en we hebben die pagina nooit meer teruggekregen door vertraging bij Facebook. Momenteel doen we veel op Instagram waar we meer dan 8000 volgers hebben. We posten dagelijks. En ook aan tiktok zijn begonnen, dit vinden we allemaal ook erg leuk om te doen.” Er is ook een webshop aan de salons verbonden, dit is een mooie toevoeging.

Leren van vakgenoten De Beautyfabriek
Faillissement

De coronaperiode is voor elke beautyprofessional zwaar geweest. Anke heeft hard gewerkt om de derde vestiging die zij in 2019 had geopend te laten bestaan. Maar ze ontkwam er door de lockdowns niet aan deze vestiging failliet te laten verklaren. “De coronaperiode was echt heel zwaar, zoals voor iedereen in onze branche. Mijn laatst geopende salon heb ik failliet moeten laten verklaren. Die was net een half jaar open toen we lockdown 1 voor de kiezen kregen en daarna nog lockdown 2. Met geen vet op de botten door de korte start periode, moest ik zakelijk zijn en deze vestiging laten gaan. Voor beide andere salons kreeg ik daarnaast ook geen steun. Helaas, pindakaas. Maar uiteindelijk zijn we er met deze vestigingen nog goed doorgekomen.”

Brancheorganisaties

Anke is momenteel aan het uitzoeken of zij zich (opnieuw) wil aansluiten bij een brancheorganisatie. Ze biedt haar klanten nog geen vergoedingen voor behandelingen, maar wil kijken of het interessant is dit alsnog te gaan doen. In de branche speelt er momenteel natuurlijk wel een en ander bij brancheorganisaties en veranderen verzekeraars ook hun voorwaarden. “Ik was in het verleden lid van ANBOS, maar omdat ik ook ANKO lid ben, heb ik het ANBOS lidmaatschap opgezegd. Momenteel probeer ik wegwijs te worden in de wereld van de (branche)organisaties. Ik ben aan het kijken of de kosten van het aansluiten bij ANBOS of de Huidprofessional en het registreren van specialisaties, opwegen tegen opbrengsten. Ofwel, is het het waard dit allemaal op te zetten zodat cliënten hun behandelingen kunnen declareren bij de verzekeraars? Een lidmaatschap en alle verplichte trainingen kosten tijd en geld. Ik ben dit – met alle veranderingen die komen gaan – nu goed aan het uitzoeken.”

Blunders en hoogtepunten

Even wat luchtigers. Zoals iedereen heeft ook Anke weleens een blunder begaan in de salon. Waar kun je nu nog om lachen? “In de beginperiode werkten we alle uren zelf, volle bak en het kwam vaak voor dat we elkaar ’s avonds aankeken en erachter kwamen de hele dag op 2 kopjes koffie te hebben doorgebracht. 1x zijn we na zo’n dag de stad ingegaan en aan de borrel gegaan. De volgende ochtend tijdens het wimpers zetten werd ik echt zo beroerd! Daar lachen we nog regelmatig om.” Hoogtepunten vindt Anke lastig te benoemen. “Ik weet het eigenlijk niet. Maar ik ben heel trots op hoe het nu gaat met de salons en de nieuwe zaak die we openen in Doetinchem. Ook ben ik trots op de groei die we in Apeldoorn laten zien, dat is echt te gek. Dus ik ben voornamelijk trots op onze teams, zonder hen geen Beautyfabriek!”

Zorgen om de branche

We vragen iedereen altijd hoe zij de toekomst voor beautybranche zien. Zijn er kansen? Onzekerheden? “Ik denk dat zolang je voorop loopt in de trend, goed voor je teamleden bent en zorgt voor goede opleidingen, het wel goed komt. Maar ik maak me wel zorgen om de branche. Met name de déprofessionalisatie vind ik groot. We zien regelmatig mensen die echt ‘verminkt’ zijn door vage salons die lasers uit Azië halen bijvoorbeeld. Daar zou echt strengere regelgeving voor moeten komen. Net als voor de mesoguns, dat vind ik echt horror. Het feit dat iedereen als kapper of schoonheidsspecialist kan beginnen, vind ik zorgelijk. Ook de ongelijkheid in de branche tussen thuiswerkers en de salons met professioneel bedrijfspand en personeel vind ik geen goede trend.”

Tips voor vakgenoten

Anke sluit het interview af met een paar mooie quotes en tips voor andere schoonheidsspecialisten. “Ik gun iedereen een mooi en gezond bedrijf. Vergeet niet te genieten en trots te zijn op jezelf, maar vergeet ook niet om regelmatig kritisch naar je cijfers te kijken. Zeker salonhouders die zelf veel behandelen zijn vaak het cijfermatig overzicht kwijt of vinden cijfers niet zo leuk. Maar overzicht zorgt ook voor rust en voor uitdaging. Dus doelen stellen en ervoor gaan! Alles wat je aandacht geeft groeit, ook je omzet ;)!


Wil jij ook meewerken aan de rubriek Leren van vakgenoten? Stuur dan een mail naar info@beauty-pro.nl!


We hebben de afgelopen jaren meerdere inspirerende interviews geplaatst van vakgenoten. Check ze hier

In contact komen met Anke of De Beautyfabriek? Kijk eens op www.debeautyfabriek.nl



Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
ANBOS lanceert ludieke consumentencampagne
Leren van vakgenoten: Anke Aalvanger – De Beautyfabriek