HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten: Farilda Hagelaar, Skin Nova Center

24 jaar al bestaat haar bedrijf Skin Nova Center in Helmond en nog altijd werkt Farilda Hagelaar (48) met veel plezier en passie aan haar bedrijf. Als ze zichzelf voorstelt zegt ze ook: ‘Ik ben ondernemer en vakidioot’. En dat zijn de meesten in dit vak. Op haar 24e begonnen als zelfstandig ondernemer. Met een achtergrond in de parfumerie en drogisterij en daarna ervaring op te hebben gedaan bij een grote salon waar ze parttime werkte terwijl ze haar eigen salon aan het ontwikkelen was, waagde zij in 2004 de stap fulltime met haar eigen bedrijf verder te gaan. Lees meer over Farilda, haar onderneming en haar visie en be inspired.

“De vrijheid om je eigen koers te varen is nog altijd de drijfveer. Zorg bieden vanuit mijn gevoel, dat is waar ik voor sta. En ook bijblijven en opleidingen blijven volgen in dit vak is naar mijn mening een must, een onderdeel van ons vak. Mijn praktijk is opgebouwd op 3 pijlers: huidverbetering en therapieën in massage en voeding.  Het totaal functioneren van het lichaam stimuleren is de basis.”  

Opleiding

Farilda heeft zelf de nodige opleidingen gevolgd. “Naast het klassieke STIVAS diploma en sportmassage, ben ik geschoold in diverse massage therapieën, zoals bindweefselmassage, Triggerpointtherapie en Dorn therapie. Ook heb ik de opleiding Dermatologie voor schoonheidsspecialisten afgerond en ik ben recent bezig met de opleiding ortho moleculaire voedingsleer. Voor mij is een ding duidelijk: het verzorgen en herstellen van de buitenkant gaat niet volledig zonder de binnenkant te voeden. Ik ben weer op ‘herstellen door voeding’ gaan focussen. Kleine aanpassingen maken voor een groot resultaat. Op een gezonde en natuurlijke manier bezig zijn met lichamelijke aanvulling om zo het gebruik van medicatie zo lang mogelijk uit te stellen.” Naast opleidingen leest ze diverse vakbladen. “Om bij te blijven in de vakgebieden lees ik diverse vakbladen, volg trainingen van de diverse merken, bezoek vakbeurzen, social media voor zicht op de branche en ik spar veel met met collega’s… er is enorm veel van elkaar te leren! Studie is voor mij als een snoepwinkel… ik wil nog zoveel leren om mijn kennispakket compleet te maken!”

Ondernemen

Farilda werkt alleen in een bedrijfspand naast haar woonhuis, dat bestaat uit een winkel met adviesruimte en een ruime cabine. Ze heeft wel met regelmaat een student in opleiding voor stage. Ze is meer dan fulltime open, ook in de avonduren en op zaterdag. Maar waarvoor komen de meeste cliënten? “Mijn cliënten komen het meest voor combinaties van massage met skin care. De meest geliefde behandeling bevat een collageen vlies masker of goldmask met bladgoud.” Ondernemen is volgens Farilda een werkwoord. “Actief bezig zijn met groei van resultaat in je behandelplan, maar ook van persoonlijke ontwikkeling.” Bij Skin Nova Center werken ze met het Zwitserse merk Juvena. “Dit merk is vanaf de start van mijn praktijk mijn grote liefde op cosmetica gebied. Met Zwitserse precisie samengesteld met pure en hoogwaardige werkstoffen. Dit merk volgt ook mijn visie. Een huid gaat een leven lang mee en moet verzorgd en hersteld worden met lange termijn doel. Nooit een Quickfix… dus voeding toevoegen en je niet te veel richten op het verdunnen en/of doorboren van de huid.” Maar ze heeft nog een tweede merk in de salon. “Orlane haute cosmetique is mijn tweede merk. Franse prestige in cosmetica die zich richt op het zichzelf herstellendvermogen van de huid.” Unieke merken, maar ook haar ‘a-la-cart’ manier van werken maken haar praktijk uniek. “Specifieke wensen en problemen gecombineerd met een diagnose geeft een behandelplan wat ieder bezoek wordt bijgesteld.” Veel reclame hoeft Farilda voor haar bedrijf niet te maken. “Nieuwe cliënten komen eigenlijk altijd via mond-tot-mond reclame of door persoonlijke kennismaking. Social media werkt wel mee in verkoop. Het terugkeren van cliënten is natuurlijk om het verkregen resultaat, maar onderschat nooit wat persoonlijke aandacht doet. Na de corona sluiting is voor ieder het weer aangeraakt worden en gehoord worden een groot goed en dan merk je ook weer hoe belangrijk het persoonlijk contact met je klanten is.”

Blunders en hoogtepunten

Een blunder maakt iedereen wel eens… wat is de grootste blunder geweest van Farilda? “Een vlies masker met blauw pigment, wat na de inwerktijd ook een lichtblauwe huid gaf… Na extra reiniging was dat gelukkig wel weer verdwenen. Tot zover het smurfen masker!” En de hoogtepunten? “Ik heb tot twee keer toe een studiereis verdiend van Juvena. Vanuit het moederbedrijf gingen we naar Mallorca voor internationale trainingen met de top 3 van Nederland. Een machtige ervaring!”

Toekomst

Wat vindt Farilda van het SKIN register? Is ze daar al ingeschreven? “Het SKIN- register, daar ga ik me eerst wat beter in verdiepen. Ik ben wel voorstander van het uitdragen van kwaliteit en duidelijk beeld voor onze cliënten.” Voor de toekomst ziet Farilda alleen maar kansen. “Er liggen vele kansen. Mijn praktijk heb ik net verhuisd naar een andere locatie, net voor de eerste lockdown. Een grote opening is er nog niet van gekomen. Maar om na die tijd al je trouwe cliënten weer te mogen ontvangen is hartverwarmend. Samen werken aan je beste zelf, dat gaat ons lukken.”

Tip!

“De beste tip is voor mij… ben en blijf jezelf. Kijk niet naar wat of hoe een ander het doet om te kopiëren, wel om van te leren. Blijf een origineel in concept en persoon. Lieve collega’s, stay strong, help elkaar met de liefde voor het vak… laat je leiden door passie en niet door angst en onzekerheid. Mooie mensen in het mooiste vak. Liefs Farilda Hagelaar, Skin Nova Center.”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Nieuwe editie ProfNail Magazine op de mat!
Leren van vakgenoten: Farilda Hagelaar, Skin Nova Center