HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten: Sandra Rijntjes

Sandra Rijntjes is 47 jaar oud, getrouwd met Marco en moeder van Yannick (bijna 18) en Kaylinn (14). “Wij komen uit het midden van Nederland, maar wonen sinds eind 2009 in Bocholt in België. Ik heb hier aan huis mijn salon Beauty & More”, vertelt Sandra. Lees snel verder over Sandra, de start van haar salon, wat ze het liefste doet in de salon, met welke merken, wat zij het leukste vindt aan ondernemen en hoe zij de toekomst van de beautybranche ziet. Be inspired!

Wanneer ben je jouw salon gestart en waarom?
“In oktober 2011 ben ik gestart dus het tienjarig jubileum komt er aan dit najaar! Na mijn emigratie naar België vond ik dat het tijd was om iets nieuws te beginnen. Al jaren dacht ik erover om schoonheidsspecialiste te worden, en nu was het tijd om ook stappen te gaan ondernemen. Ik ben dus de opleiding gaan volgen.”

Welke opleiding(en) heb je gedaan? En wat is jouw specialisatie?
“Ik heb de opleiding Allround Schoonheidsspecialiste gedaan. Daarnaast heb ik diverse merkgerichte trainingen gevolgd. Sinds de lockdownperiode volg ik ook veel online webinars (van onder andere Ahmet Turkkani), ben heel blij dat die mogelijkheid er tenminste nog is. Zodra ik weer mag openen, ga ik beginnen met een coachingstraject met Diana van Oosterhout. Na alle vakgerichte trainingen vond ik het tijd om ook eens te gaan werken aan het ondernemerschap met het doel om zowel zakelijke als persoonlijke groei te creëren. Ik specialiseer me in huidverbetering, met de producten van Alpha-H kan ik mijn klanten helpen om hun huid in topconditie te krijgen en hun problemen te verhelpen.”

Werk je alleen of met een team?
“Ik werk alleen, en hoewel ik soms een collega mis om mee te sparren wil ik toch alleen in de salon blijven. Gelukkig heb ik een collega waar ik veel contact mee heb. We hebben elkaar ontmoet bij het vorige merk wat we toen allebei in de salon hadden en zijn na onze overstap elkaar niet uit het oog verloren.”

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand?
“Ik werk vanuit huis, heb een mooie ruimte gelijk aan de voordeur. Klanten hoeven dus niet het hele huis door. Ik werk nu nog parttime, maar ben druk bezig om dit wat uit te breiden.”

Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht?
“Ik doe in de salon voornamelijk huidverbeterende gelaatsverzorgingen (ja, ik zit tenslotte in België). Soms wat ontharingen met Skin Candy maar voornamelijk toch de Alpha-H Treatments. Ik ben in oktober gestart met Alpha-H en heb toen door de tweede lockdown nog geen twee weken kunnen werken. Ik mocht in maart weer starten maar helaas maar drie weken. En nu dus weer gesloten helaas… De meeste klanten hebben net pas kennis gemaakt met Alpha-H, dus ik kan nog niet echt een favoriete behandeling aangeven.”

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’ / het hebben van een eigen salon?
“Ik vind het heel fijn om eigen baas te zijn. Om zelf te kunnen bepalen hoe ik werk en wat ik wel of niet wil doen. Het is fijn om niet regels of voorwaarden van iemand anders te moeten volgen. Ik behandel mijn klanten op een wijze waarop ik zelf ook behandeld zou willen worden.” 

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
“Ik blijf trainingen volgen, vanuit Skindependent (importeur van Alpha-H) zijn er veel mogelijkheden. Binnenkort hoop ik de Bindweefselmassage te kunnen gaan volgen. Dit is helaas door de corona al twee keer uitgesteld.”

Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
“Ik ben helemaal fan van Alpha-H. Ik gebruik het zelf nu zo’n driekwart jaar en zie al heel wat veranderingen aan mijn huid. Door het gebruik van glycolzuur in combinatie met een lage pH-waarde kun je hele mooie resultaten behalen. Het is een mooi merk wat ook nog steeds blijft vernieuwen. Juist gehoord dat er het komende jaar weer een aantal mooie nieuwe producten gaan komen!”

Wat maakt jouw salon uniek?
“Misschien raar om te zeggen, maar ik denk dat ik dat zelf ben! De manier waarop ik werk en hoe ik ben is de reden dat de klanten blijven komen. Tenminste dat zeggen ze toch ;-).” 

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
“Ik zorg ervoor dat mijn website, googlepagina  en social media on point zijn. Naast de mond-op-mond reclame vinden veel mensen de salon toch door te googlen.”

Waarom komt een klant weer terug?
“Ik doe eigenlijk niets specifieks.. Ik werk gewoon op mijn manier, neem uitgebreid de tijd voor elke klant om samen te kijken hoe we hun huid in de beste conditie kunnen krijgen door treatments en thuisproducten.”

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
“Komt eigenlijk vrijwel nooit voor. Als er al iemand te laat is, hebben ze dat al doorgegeven. En afzeggingen kunnen natuurlijk altijd, zeker in de coronatijd. Ik stuur alle klanten wel een paar dagen op voorhand een herinneringsmail en de dag voor de afspraak nog een sms. Ben daarmee gestart nadat ik in één week twee klanten had die het vergeten waren. Komt nu dus niet meer voor.”

Wat betekent social media voor jouw salon?
“Ik ben op zowel Instagram als Facebook actief, en dan nog het meest op Instagram. Ik heb een aantal trainingen gevolgd en probeer zo mijn huidige en potentiële klanten op de hoogte te houden van wat er speelt in mijn salon en mijn persoonlijke leven.”

Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd en wat is het belangrijkste dat je daar geleerd hebt?
“Helaas heb ik al een tijd geen echte training gehad vanwege de corona. Ik heb wel veel webinars gevolgd en daar onder andere wat meer geleerd over productontwikkeling en medicatie bij huidproblemen. En een driedaagse online Canva cursus heeft er recent voor gezorgd dat ik nu mooie professionele templates heb voor op mijn social media.”

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
“Heb er over na moeten denken maar een echte blunder kan ik me toch niet herinneren. Heb heel in het begin wel eens wat meegemaakt met de hars die ik gebruikte voor een bovenlip. Met een poetsbeurt waarschijnlijk tegen de temperatuurknop aangekomen en de hars was dus veel te heet. Gelukkig test ik altijd een druppel op mijn hand. Kan de plek nu nog terug zien maar zo blij dat ik het niet rechtstreeks op een bovenlip had gesmeerd. Ik werk nu met andere producten maar heb sinds die tijd altijd eerst naar de temperatuurknop gekeken voor ik begon!”

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
“Eigenlijk denk ik dat ik nu langzaam naar een hoogtepunt toewerk. Het laatste jaar heb ik veel tijd gehad om alles eens goed te bekijken en heel wat veranderingen toe te voegen. Ben gaan werken met Salonized, heb de overstap gemaakt naar nieuw merk, werk nu met huidanalyse apparaat. En mede hiermee en de trainingen die ik nog ga volgen hoop ik mijn parttime werk naar bijna fulltime om te kunnen gaan zetten.”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?  
“De beautybranche zal altijd blijven vernieuwen. Ik hoop dat we binnen korte tijd weer op een enigszins normale manier kunnen werken. Dat deze derde lockdown de laatste is en ik mijn zaak echt kan gaan opbouwen en ik mijn klanten nog beter kan gaan helpen.”

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
“Be yourself, everybody else is already taken!”

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen?
“Ik hoop dat mijn collega’s net als ik genieten van dit mooie vak, het voelt voor mijn nog steeds niet als “werk”. Ik doe het met veel plezier en passie en hoop het nog lang te mogen doen!”

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Beauty Award Special: Interview jurylid Cathelijne Cras
Leren van vakgenoten: Sandra Rijntjes

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord