In deze rubriek stellen wij elke week een vakgenoot uit Nederland of België aan je voor. Wat doen ze? Wat maken ze mee? Wat vinden ze belangrijk? Waar kiezen ze voor in hun salon? Wat is hun visie op de beautybranche? Hoe gaan zij met bepaalde zaken om? Welke blunders hebben zij weleens gemaakt? En welke tips hebben zij voor jou? Lees elke week mee! Deze week spraken wij met Rianne Smits. Ze is 34 jaar en eigenaresse van Beauté de Prestige in Horst. In 2018 won ze nog een Beauty Award voor Beste Schoonheidsspecialist Zuid Nederland.
Wanneer ben je jouw salon gestart en waarom?
“Ik ben 11 jaar geleden met mijn salon gestart. Daarvoor werkte ik in een luxe parfumerie inclusief schoonheidssalon met veel mooie, bekende merken. Het aanbod was meer gericht op huidverzorging en mijn interesse lag bij huidverbetering en huidverjonging. Daarom ben ik uiteindelijk als zelfstandig schoonheidsspecialist begonnen.”
Welke opleiding(en) heb je gedaan? En wat is jouw specialisatie?
“Ik ben begonnen met de opleiding integraal schoonheidsspecialist en daarna ben ik de allround opleiding gaan doen met de specialisatie acne. De jaren daarna ben ik me blijven bijscholen met theorie- en praktijktrainingen vanuit leveranciers en andere cursussen die aansluiten bij mijn concept. Hiermee heb ik mijn kennis over huidproblemen weten te optimaliseren tot de specialist die ik nu ben. Denk hierbij aan huidproblemen zoals rosacea, eczeem, psoriasis en pigmentatie.
Werk je vanuit huis of een bedrijfspand? Fulltime of parttime? Alleen of met een team?
“Ik heb een bedrijfspand in Horst en daar werk ik fulltime. Op dit moment werk ik alleen.”
Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht?
“Huidverbetering en huidverjonging. Als het gaat om huidverbetering: met name voor de huidproblemen acne, rosacea, eczeem en pigmentatie. Huidverjonging zijn bij mij behandelingen om de huid op een natuurlijke manier te verbeteren en te verjongen zodat men de stap naar een arts/kliniek of plastische chirurg voor kan blijven.
Wat is nu de meest geboekte behandeling? “Op dit moment wordt het meest de behandeling met radiofrequentie geboekt. Een behandeling waarmee je op een natuurlijke wijze aan huidverstrakking kunt werken.”
Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’?
“Het leukste vind ik dat ik zelf alle keuzes kan maken qua merken, producten, behandelingen en apparatuur waarmee gewerkt wordt in mijn salon. De combinatie van de praktijk (het geven van behandelingen) en het zakelijke aspect van het ondernemen vind ik zo ontzettend leuk en uitdagend. Het hebben van een eigen salon zorgt ervoor dat ik altijd in beweging ben. Het houdt me scherp!”
Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
“Ik lees graag vakbladen, boeken en ik volg regelmatig trainingen en cursussen.”
Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
“Ik heb niet specifiek één merk als favoriet. Het ligt meestal aan de tijd van het jaar welke producten ik gebruik en uiteraard kijk ik naar wat mijn huid nodig heeft. Op dit moment heb ik net een kuur ondergaan met Meline producten tegen pigmentatie om de huid weer mooi egaal van kleur te krijgen zo net na de zomerperiode.”
Wat maakt jouw salon uniek?
“Ik vind mijn concept uniek in de samenstelling van merken, behandelingen en producten. Met mijn concept kan ik de huid zowel van binnenuit als via de buitenkant verbeteren. Ook de persoonlijke benadering naar klanten vind ik enorm belangrijk.”
Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
“In de eerste jaren heb ik veel deelgenomen aan evenementen, ladies nights en geadverteerd in de lokale krant. De laatste jaren groeit mijn salon vooral door mond-tot-mond reclame.”
Waarom komt een klant weer terug bij jou?
“Ik vind het belangrijk dat voorafgaand aan elke behandeling opnieuw overlegd wordt met de klant hoe de huidconditie is en of de klant zelf iets wil verbeteren. Op basis daarvan adviseer ik welke behandeling en/of kuur we op dat moment het beste kunnen inzetten. Dit zorgt ervoor dat de klant terug blijft komen omdat ze elke keer opnieuw weer een ‘op maat gemaakte’ behandeling krijgt die past bij de huidconditie en persoonlijke wensen op dat moment. Aansluitend aan elke behandeling ontvangen klanten altijd een productadvies.”
Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
“Ik moet zeggen dat dit weinig voorkomt. Waarschijnlijk omdat de klanten een herinnering ontvangen 48 uur voor de behandeling. Als dit dan een keer gebeurt, zie ik het meestal door de vingers. Maar komt dit vaker bij dezelfde klant voor dan vertel ik dat ik de eerstvolgende keer genoodzaakt ben 75% van de behandelkosten in rekening te brengen.”
Wat betekent social media voor jouw salon?
“Social media vind ik met name een erg handig om zichtbaar te blijven onder mijn huidige klanten, eveneens ook om via het netwerk van huidige klanten weer nieuwe klanten te bereiken. Ik probeer zowel op Facebook als op Instagram actief te zijn. Persoonlijk vind ik dat ik hier nog meer mee zou moeten doen, maar het ontbreekt vaak aan voldoende tijd om deze kanalen optimaal te benutten.”
Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd en wat is het belangrijkste dat je daar geleerd hebt?
“De laatste trainingen die ik heb gevolgd, waren de online webinars van leveranciers die werden gegeven in de tijd dat alle salons gesloten waren vanwege COVID-19. Ik heb toen vooral webinars gevolgd van de merken waarmee ik werk. ik heb daar voornamelijk productkennis opgedaan over de nieuwe producten die in de afgelopen periode gelanceerd zijn.”
Ga jij je inschrijven in het SKIN-register? Waarom wel/waarom niet? En wat vind je van het initiatief?
“Het initiatief van het SKIN-register vind ik een positieve ontwikkeling. Hiermee wordt de kwaliteit van ons beroep beter zichtbaar gemaakt voor bijvoorbeeld zorgverzekeraars. Je kunt je hiermee persoonlijk onderscheiden als schoonheidsspecialist door te laten zien aan de consument dat je aan bepaalde kwalificaties voldoet. In eerste instantie zou ik nu denken dat ik me wel ga inschrijven. Maar omdat nog niet duidelijk is welke scholingsaanbieders er gaan komen, maakt het voor mij lastig om nu al een antwoord te geven op deze vraag.”
Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon? Vertel!
“Ik heb een deurslot op de voordeur. Als de deur dicht is dan kan deze alleen handmatig open aan de binnenkant én middels een knopje vanuit de behandelruimte. Nu heb ik zelf een keer de deur dicht laten vallen terwijl ik buiten stond en de sleutel van de salon binnen lag. Echt heel stom en toen kon ik er niet meer in. Gelukkig was dit aan het einde van de werkdag en kon ik later weer naar binnen met de reservesleutel.”
Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
“Het winnen van de Beauty Award in 2018 voor beste schoonheidsspecialist regio Zuid-Nederland. Dit is een bekroning op mijn werk, omdat ik na de verhuizing naar een nieuwe locatie een ander concept heb neergezet. Het winnen van de Beauty Award was voor mij destijds een bevestiging dat de basis van het concept en mijn aanpak goed is.”
Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche? Zie je onzekerheden en/of kansen?
“De beautybranche is in de afgelopen jaren enorm gegroeid in het aanbod van producten, behandelingen en apparatuur. Ik verwacht dat het aanbod de komende jaren alleen maar toeneemt. Ook de kwaliteit van de schoonheidsspecialist neemt mijn inziens toe, wat ik zeer positief vind voor de toekomst.”
Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
“Vertrouw bij het maken van keuzes op je intuïtie en geloof in je eigen kunnen.”
Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? Of wil je hen wellicht een vraag stellen om tips te krijgen over een bepaald onderwerp?
“Ik heb eigenlijk wel een vraag voor leveranciers in onze branche, namelijk hoe zien zij de toekomst in de beautybranche?”
Wil jij ook meewerken aan deze rubriek? Heb je tips voor jouw vakcollega’s? Stuur dan een mailtje naar info@beauty-pro.nl
Wat vind jij?