Sinds april dit jaar is Care Cosmetics officieel distributeur voor de Benelux van Bentlon: het high-end merk voor stoelen en inrichting. Een mooie ontwikkeling voor beide partijen, die hiermee een rijk verleden aan kennis, expertise en ervaring bundelen. Ook intern heeft Care Cosmetics een stap richting de toekomst gezet met de nieuwe directeur Hanneke Rinkes, die in januari het stokje overnam van Duco van Keimpema. by Birgitta van der Linden, BLUSHtxt
Voor Care Cosmetics begon het allemaal zo’n 27 jaar geleden in een garage met Pupa make-up. Met zijn ambitie en visie bracht Van Keimpema Care Cosmetics tot grote hoogten. Het bedrijf groeide uit van een bescheiden speler in de cosmeticamarkt tot een imposant beautyimperium met 44 merken, waarvan twee eigen merken, en een team van 95 mensen.
Frisse blik
In de loop van 2022 was Care Cosmetics klaar voor een volgende fase en professionaliseringsslag. Van Keimpema kwam in contact met Rinkes, die de juiste kandidaat voor de positie bleek te zijn. Eind juni van dit jaar gaf Van Keimpema tijdens een feestelijke bijeenkomst letterlijk het estafettestokje door aan Rinkes. “Een mooi symbolisch gebaar, dat het onderlinge vertrouwen weergeeft,” vertelt Rinkes, die zelf niet uit de beautybranche komt en daardoor een frisse blik en nieuw perspectief biedt. “Duco zet een stapje opzij en richt zich meer op werken aan zijn bedrijf in plaats van in zijn bedrijf. Deze ontwikkeling geeft hem tijd en ruimte om op zoek te gaan naar andere mooie merken in Europa die mogelijk interessant zijn om toe te voegen aan het Care Cosmetics-portfolio.”
“Een stoel moet niet alleen uiterst comfortabel
Westerwoudt
liggen en een gevoel van luxe en wellness
geven, de specialist moet er óók fijn mee
kunnen werken.”
Belangrijke schakel
Voor Rinkes vormen groei, structuur en focus de sleutelwoorden voor de lange termijn. “Ook gaan we nog meer de klant centraal stellen, van buiten naar binnen denken. Bij alles wat we doen in het bedrijf stellen we onszelf de vraag: ‘wat voor waarde heeft dit voor de klant en welke behoeften dekken we af’. Onze stip aan de horizon, ons uiteindelijke doel is met Care Cosmetics hét Health & Beauty Platform van Europa worden, in het ecosysteem van salons, partners, leveranciers en consumenten. Care Cosmetics telt op dit moment 44 beautymerken, van apparatuur en huidverzorging tot huidverbetering en van klassieke tot trendy make-up, maar er miste een belangrijke schakel: een merk voor stoelen en saloninrichting. Met het gedegen en professionele merk Bentlon spelen we nog uitgebreider en completer in op de vraag, wensen en behoeften van onze klanten.”
Zelfde filosofie en visie
Binnen Care Cosmetics is Jack van Look als Sales Development Specialist Equipment verantwoordelijk voor Bentlon en Care Equipment. Van Look heeft in zijn ruim 26 jaar aan ervaring binnen de professionele beautymarkt een schat aan kennis verworven en een groot netwerk opgebouwd, waarbij hij kan rekenen op veel vertrouwen en loyaliteit. Van Look: “De filosofie en visie van Bentlon sluiten naadloos aan op die van Care Cosmetics. In de loop van de jaren hebben we vaker aanbod gekregen van merken op het gebied van stoelen en inrichting, maar als iets niet past, moet je er niet aan beginnen. Er zijn veel gesprekken geweest met Andrea Westerwoudt, Export Manager van Bentlon. We hebben de tijd genomen om de meerwaarde te ontdekken van een eventuele samenwerking. Toen het besluit eenmaal was genomen, belde ik Andrea direct om haar het goede nieuws te vertellen.” Westerwoudt vult aan: “Ik voelde mijn telefoon trillen in mijn jaszak. Op dat moment stond ik in de skilift in Italië. Ik was blij verrast dat Jack belde. Het nieuws vormde een gouden randje aan mijn skivakantie. Ik ben ervan overtuigd dat we samen met Care Cosmetics nóg meer kunnen betekenen voor schoonheidsspecialisten en kunnen bijdragen aan de vooruitgang en ontwikkeling van de salons.”
“Met het gedegen en professionele merk
Rinkes
Bentlon spelen we nog uitgebreider en
completer in op de vraag, wensen en
behoeften van onze klanten.”
Beleving en innovatie
Van Look vervolgt: “De schoonheidsspecialist moet zich anno 2023 specialiseren en positioneren, anders valt al snel het doek. Met Bentlon brengen we dat stukje extra naar de salon. Bentlon is voor die specialist die weet wat de consument wil: een effectieve behandeling van maximaal een uur waarbij het de klant aan werkelijk niets ontbreekt op het gebied van comfort, luxe en beleving. Bentlon is voor die specialist die kan en wil investeren en zijn of haar salon naar een nog hoger niveau wil tillen. Met een Bentlon-stoel richt je je bovendien op de toekomst, want de komende 20 jaar zit je goed.” Westerwoudt vult aan: “Het team van Bentlon is jong en gedreven. Onze focus ligt op innoveren en optimaliseren. Met onze stoelen en inrichting spelen we in op de beleving van zowel de schoonheidsspecialist als zijn of haar klant. Een stoel moet immers niet alleen uiterst comfortabel liggen en een gevoel van luxe en wellness geven, de specialist moet er óók fijn mee kunnen werken. We zijn dan ook erg trots op onze laatste ontwikkeling die we in april op de markt hebben gebracht: een multifunctioneel treatment-bed voor massages, waarbij we weer een stap verder zijn gegaan in vernieuwende en onderscheidende functies. Samen met Care Cosmetics en de feedback die zij krijgen vanuit de schoonheidsspecialist, hebben we ook een reiniging set ontwikkeld waarmee de specialist op een eenvoudige en snelle manier zijn of haar Bentlonmeubel reinigt.”
“De schoonheidsspecialist moet zich anno
Van Look
2023 specialiseren en positioneren, anders
valt al snel het doek. Met Bentlon brengen we
dat stukje extra naar de salon.”
Feestelijke opening showroom
In het weekend van 9 en 10 september opent Care Cosmetics op feestelijke wijze een nieuwe showroom op 500 meter van het huidige pand in Barendrecht. Op de ruim 250 vierkante meter oppervlak is het gehele assortiment van Bentlon en Care Equipment te vinden. Tijdens dit weekend zijn er ook diverse acties. Hanneke Rinkes, Jack van Look en Andrea Westerwoudt nodigen iedereen van harte uit om in de Bentlon-beleving te stappen.
Dit artikel stond in De Beauty Professional editie 8-2023. Gemist?
Wat vind jij?