Van Passie tot Professie In samenwerking met Corrective Cosmetics
Esther Bode-Scholte stelde 15 vragen aan Eveline Colijn van Fort Resort Beemster
Van ontspannen in de prachtige spa tot overnachten in de monumentale kamers, in dit resort is alles tot in de puntjes verzorgd. Eveline Colijn, directeur Fort Resort Beemster, legt haar hele ziel en zaligheid in haar werk om het haar gasten én medewerkers naar hun zin te maken. ‘Een eenheid vormen binnen het team en dit gevoel kunnen overbrengen op gasten, dat maakt me trots!’
Kun je in het kort vertellen wie je bent?
‘Als jong meisje ben ik opgegroeid in en rondom Hilversum. Inmiddels ben ik de trotse moeder van twee hele leuke puberdochters en al 29 jaar gelukkig samen met mijn man Guido, die ik tijdens mijn laatste hotelschoolstage heb ontmoet in het Amstel Hotel.’
Welke lessen heb je uit het leven gehaald?
‘Het meest bijzondere dat ik ooit gedaan heb -naast het leven schenken aan twee mooie meiden- is een zeilreis rond de Atlantische Oceaan met mijn man. Een mooie les die ik hieruit heb geleerd, is dat het schip zo sterk is als de bemanning. Tijdens zo’n reis moet je op elkaar durven te vertrouwen, elkaars krachten kennen en dus ook durven los te laten. In een team is dit net zo. Daarnaast kunnen er onverwachte situaties ontstaan, op zee, maar ook tijdens een werkdag. De manier hoe je hiermee omgaat, is heel bepalend. Ik ben altijd een bezig bijtje geweest. Vanaf mijn dertiende had ik bijbaantjes. Ik genoot ervan om iets bij te kunnen dragen en dat gevoel heb ik nu nog steeds bij mijn huidige werk. Ik leef met een open blik en probeer van mensen en processen te leren. Wat me aanspreekt, neem ik mee in mijn rugzak en pas ik graag toe in volgende uitdagingen.’
Wat me aanspreekt, neem ik mee in mijn rugzak en
Eveline Colijn
pas ik graag toe in volgende uitdagingen
Kun je wat meer vertellen over je school- en studieperiode? En wat was je allereerste baan?
‘Op mijn zeventiende ging ik naar de Hogere Hotelschool in Den Haag, met als leuk bijkomend voordeel dat dit dicht bij zee was. Ik ben dol op de zee. Dat was ook het moment dat ik op mezelf ben gaan wonen. Ik vond het een fantastische periode, ook met al die super gedreven studenten om me heen. Ik was voor die tijd best verlegen, maar leerde ik al snel dat als je niets van jezelf laat horen, je ondergesneeuwd raakt.’
Wanneer wist je dat schoonheid en verzorging jouw toekomst zou worden?
‘Mijn loopbaan begon in de sales en marketing in de hotellerie van het Amstel Hotel. Daarna was ik werkzaam als General Manager van een hotel op Vlieland en heb ik een eigen hotel gerund op Marken. Bij Fort Resort Beemster zochten ze een nieuwe directeur en daar kwam ik voor het eerst in aanraking met beauty, spa en wellness. Achteraf besef ik me nu dat ‘alleen een hotel met restaurants en zalen’ heel saai is voor mij. Ik vind de beauty- en spawereld geweldig. Je bezorgt gasten een minivakantie. Tegenwoordig zijn mensen enorm druk. Ze voelen de behoefte om zichzelf te blijven ontwikkelen, en zijn daarnaast druk met werk, kinderen, een sociaal leven en sporten. Het is nog nooit zo belangrijk geweest om tijd voor jezelf te maken, voor zowel lichaam als geest. Om een dag offline te gaan en aandacht voor elkaar te hebben.’
Hoe voelt het voor jou om bij Fort Resort Beemster als directeur werkzaam te zijn?
‘In de zomer van 2013 ben ik begonnen bij Fort Resort Beemster. Ik run het alsof het mijn eigen bedrijf is. Een andere manier ken ik niet. Voor mij is het belangrijk om mijn hele ziel, energie, kennis, ervaring en passie erin te steken. Vooral in mijn team en in onze gasten, met respect voor elkaar, voor het pand, de producten en materialen. We zijn altijd op zoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. We gaan niet voor het goedkoopste, maar voor het beste en meest duurzame. Het moet passen in ons concept en onze doelstelling: behoren bij de top vijf van meest bijzondere en mooie wellnessbedrijven van Nederland.’
Dat is een mooie doelstelling! Jullie hebben gekozen voor een niet-alledaagse spa, wat was jullie drijfveer om dit mooie concept tot stand te brengen?
‘Frank Bart, de eigenaar van het fort, heeft het concept bedacht, ontworpen en gebouwd. Het heeft enorm veel doorzettingsvermogen, energie en passie gekost om neer te zetten wat er nu staat. Het verbouwen van een monument heeft veel uitdagingen. Door in het fort een commercieel bedrijf te maken, kunnen mensen ook nu nog genieten van het unieke pand, want de historische kenmerken zijn nog overal zichtbaar. Ik zeg altijd: ‘Iedereen met geld kan een mooi bedrijf neerzetten, maar niemand kan Fort Resort Beemster namaken, want het pand is uniek. De sauna’s zijn bijvoorbeeld ingebouwd in het dijklichaam en de gasten verblijven in de voormalige manschapslokalen. Daar verbleven vroeger wel twintig soldaten in één lokaal en nu overnacht je daar in een handgemaakt bed, heerlijk met z’n tweeën.’
En kun je vertellen wat Fort Resort Beemster verder zo uniek maakt?
‘Het team! Er werken honderddertig enthousiaste medewerkers met enorm veel toewijding. Het meest bijzondere vind ik altijd dat iedereen een andere afkomst heeft en een andere vooropleiding; dit betekent honderddertig verschillende karakters, terwijl het, ook voor gasten, voelt als een eenheid. Het is een zeer gedreven team met goede ideeën, input en energie. We organiseren dan ook veel leuke uitjes voor onze medewerkers, maar ook veel trainingen on the job, introductietrainingen, een Wim Hof Fundamentals ‘ijsbad’, meditatie- en ademhalingsavonden. Die verbondenheid en gedeelde passie voel je binnen het team. Dat horen we terug van onze gasten en medewerkers. Daarop ben ik het meest trots.’
Wat voor soort gasten komen er bij jullie in de spa?
‘We ontvangen bijna tienduizend gasten per maand. Het varieert enorm van vaste gasten die ons meerdere keren per week bezoeken tot wellnessliefhebbers uit het hele land. Vroeger gingen mensen naar de sauna om even een paar uurtjes te zweten, maar tegenwoordig komen mensen echt voor een beleving, de gezelligheid en tijd voor henzelf. Het is dus ook heel belangrijk je bedrijf hierop in te richten. We hebben een goede beautyafdeling met diverse behandelingen. Zo geven we gezichtsbehandelingen, traditionele Ottomaanse hamam, diverse massages en pakkingen. Daarnaast hebben we heel veel verschillende baden, zoals een stoombad, kruidenbad, zoutwaterbad met magnesium, bubbelbaden en zwembaden binnen
en buiten, warme en koude doorloopbaden en uiteraard diverse sauna’s van 45 tot 105 graden. Ten slotte vinden er de hele dag door unieke rituelen en sessies plaats, zoals zelfgemaakte scrubsessies in het stoombad, klank- en rookrituelen, opgietingen met heerlijke etherische oliën en mooie muziek.’
Hoe zorg je ervoor dat gasten blij en tevreden blijven?
‘Om blije gasten te behouden, is het, zoals eerder al gezegd, voor ons belangrijk dat het personeel enthousiast en gedreven is. Daarom zorgen we ervoor dat onze medewerkers kunnen blijven innoveren en houden we hun baan graag aantrekkelijk. Het merendeel van onze gasten komt zeer regelmatig. Het is dus essentieel dat zij zien dat we met ons team bezig zijn om zaken te verbeteren en te vernieuwen en dit verder uit te bouwen. We gaan ook regelmatig genieten bij andere wellness resorts om inspiratie op te doen en om te kijken hoe we een en ander ook in ons bedrijf kunnen toepassen.’
Wat zijn obstakels bij het runnen van een spa?
‘Eigenlijk zie ik geen obstakels. Het is een hele mooie branche. Onze missie is echt de gasten op en top te laten genieten en ontspannen en mee te werken aan de fysieke en mentale gezondheid van de gast.’
Onze missie is echt de gasten op en top te laten
genieten en ontspannen …
Hoe kies je de merken waarmee je werkt?
‘Ik zoek iets wat niet veel bedrijven hebben, maar bovenal kies ik natuurlijke producten. Zelf ben ik het liefst iedere week een keer bij de zee. Dus toen één van onze spamanagers Thalion aanraadde, was ik verkocht. De producten zijn natuurlijk, de verpakkingen zijn prachtig, de trainers van Corrective Cosmetics zijn professioneel, betrokken en gepassioneerd. Maar het meest bijzondere is dat de producten van Thalion zijn vervaardigd van algen en zeewier, geoogst uit de Iroïse zee, een stukje Unesco biosfeerreservaat. Het fort is onderdeel van de Stelling van Amsterdam, en gelegen in droogmakerij De Beemster; beiden hebben het Unesco Werelderfgoed predicaat.’
Wat is de toegevoegde waarde van dit merk?
‘De uitstraling van de producten past perfect bij ons bedrijf. Maar de werking ervan is ook fantastisch. We laten het ons personeel gebruiken, zodat zij uit eerste hand aan de gasten hun ervaringen kunnen delen en adviseren.’
Hoe belangrijk is voor jou een goede relatie/samenwerking met je leveranciers?
‘Zeer belangrijk. Wij zien hen echt als partner. Zij zijn de professionals en weten als geen ander wat verkoopt en wat bij ons bedrijf past. We hebben een zeer intensieve samenwerking met de dames van Thalion. Vorig jaar ben ik met de spamanager en het team van Thalion naar Bretagne geweest. We hebben daar met eigen ogen gezien waar het zeewier en de algen worden geoogst en hebben een bezoek gebracht aan de fabriek en het laboratorium. Het was heel indrukwekkend en het bezoek heeft onze keuze voor Thalion alleen maar bevestigd. We hebben nog steeds contact met de andere dames die mee waren op deze trip. Naast heel veel gezelligheid, hebben we ook veel ervaringen en kennis gedeeld.’
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die je in de markt signaleert?
‘Zoals eerder gezegd is een bezoek aan een wellness resort een ‘dagje uit’. We zien de gemiddelde verblijfsduur langer worden en een bezoek aan de sauna is echt opgenomen in de ‘lifestyle’ van mensen.’
Heb je nog bepaalde plannen of dromen voor de toekomst met je spa of op persoonlijk vlak?
‘We hebben nog allerlei uitbreidingen op de planning staan. Niet per se om meer gasten te kunnen ontvangen, maar om meer faciliteiten en ruimte aan te bieden aan de huidige gasten. Bij een ander fort gaan we nog tien hotelkamers en twee wellness suites ontwikkelen. Op privévlak droom ik ervan om de eerder gemaakte zeilreis met mijn man rond de Atlantische Oceaan af te maken en de rest van de wereld rond te zeilen.’
Dit interview heeft u kunnen lezen in editie 4-2024. Gemist? Neem nu een abonnement en mis niks meer.
Wat vind jij?