HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Starters in de Beautybranche: Skincare & Beauty by Fleur

Op 27 september 2022 was de officiële openingsdag van Skincare & Beauty by Fleur. Fleur van der Sar startte in 2020 vol enthousiasme haar opleiding tot allround schoonheidsspecialist (niveau 4). Het begon allemaal met een inklapbare behandelstoel. Haar familie en vrienden gebruikte ze als oefenmateriaal. In augustus 2022 kwam er een kamer vrij in huis en jaagde ze haar droom na: de kamer werd verbouwd tot een salon.

Fleur wist al snel dat ze schoonheidsspecialiste wilde worden. Als studente is ze nog altijd bezig met het ontwikkelen van zichzelf. Na dit jaar is ze voornemens om parttime te gaan werken. Totdat ze haar klantenportfolio kan vergroten. Haar uiteindelijke doel is fulltime werken in haar salon. Momenteel is ze nog bezig met haar opleiding. Tijdens haar stages kreeg ze een goed beeld van hoe het is om in een salon te staan en hoe het werk eraan toe gaat. Hierdoor werd het voor haar al snel duidelijk dat ze voor zichzelf wilde beginnen. Ze heeft een vrij duidelijk beeld over hoe ze te werk wil gaan, en hoe absoluut niet. Persoonlijk contact vindt ze erg belangrijk. Iedereen in de salon moet zich op zijn of haar gemak voelen en moet merken dat ze oprechte interesse ontvangen. Niet alleen het verzorgen en mooi maken van de huid is belangrijk, iemand echt zien is minstens net zo belangrijk.

De eerste stappen naar een eigen salon

“Het was een geleidelijk proces. Ik had al een beeld over hoe mijn salon eruit moest zien. Er werd een bedrijfsnaam verzonnen en een logo ontwikkeld, zodat ik van start kon. Het merk Salonnepro kwam op mijn pad en dat was een merk waar ik volledig achter stond. Toen de kamer in huis vrijkwam, heb ik me aangemeld bij de KvK om alles officieel te maken. Hierna ben ik rond gaan kijken bij andere schoonheidssalons om een beeld te krijgen over prijzen en behandelingen. Na de oriëntatie begon het bouwen en daarnaast het aanschaffen van alle benodigde artikelen, producten voor het verkoop en de behandelingen. Toen ik officieel geopend was, kwam ik er erachter dat de administratie toch wat lastiger was dan ik dacht. Ik heb het geluk gehad dat mijn vader in de administratie werkt, dus met financiële vragen kon ik bij hem terecht.

Website

“Sinds een maand staat mijn website online: www.schoonheidssalonbyfleur.nl. Een professional heeft dit voor mij gebouwd. Het is precies zoals ik het wilde hebben. In goed overleg is er een opzetje gemaakt en ik heb zelf uiteindelijk alle teksten over de behandelingen, prijzen en overige informatie aangeleverd. En natuurlijk ook de foto’s. Ik heb nog geen webshop, maar die wil ik later wel graag opstarten.”

Salonbenodigdheden en inrichting

“De uitstraling die ik wilde creëren in mijn salon was een, strakke rustige en nette salon. Ik vond dit bij mij passen en wist al precies hoe de salon eruit moest zien. Mijzelf laten adviseren was dan ook niet nodig. Ik heb ervoor gekozen om de muren simpel te houden in een lichtgrijze – bijna witte – muur. De afwerkingen en meubels wilde ik doen met de kleuren wit, zwart, roze en goud. Mijn behandelstoel staat in het midden van de kamer. Ik heb gekozen voor een houten badmeubel met een donkergrijze plaat en een zwarte kom als wasbak. In de hoek staat een roze stoel met daarnaast een grote zwarte vaas met roze en gouden bloemen. Aan de ene muur hangt mijn bedrijfsnaam Skincare & Beauty by Fleur, en aan de andere muur planken met de verkoopproducten. Mijn behandelstoel heb ik van marktplaats en de rest van het interieur en benodigdheden heb ik gekocht bij verschillende winkels, zoals Q1sanitair, bol.com, Ikea en Intratuin.”  

Skincare & Beauty by fleur
Prijs bepalen

“Om de prijzen en behandelingen te bepalen ben ik begonnen bij het kijken op websites van salons in de buurt. Sommige prijzen waren hoger dan andere. Ik heb gekeken bij anderen en daarna bepaald welke prijzen ik bij mijn salon vind passen. Ik heb behandelingen bedacht en daar een prijs aan gehangen. Qua prijzen wilde ik niet te laag inzetten, maar ook niet te hoog. Allebei is niet handig als je begint. Daarom heb ik voor de standaardbehandelingen een vrij normale prijs gekozen. Voor de behandelingen waarbij de klant van extra diensten of producten gebruik wilt maken, vraag ik meer. Zo kunnen klanten zelf kiezen wat ze willen, hoeveel ze ervoor over hebben en of ze voor de basis gaan of echt wat meer luxe willen. Zo blijven de prijzen voor iedereen leuk. Voor jongeren tot 21 jaar vraag ik een lagere prijs. Ik ben zelf ook nog jong en weet als de beste dat het leven al duur genoeg is. Ook jongere mensen verdienen ontspanning of juist huidverbetering en in mijn salon wil ik dat dat voor iedereen mogelijk is.”

Behandelingen en specialisaties

“Ik werk in de salon met het merk Salonnepro. Het kwam op mijn pad in 2020. Salonnepro benaderde mij via Instagram. In die tijd had ik zelf nog veel last van acne en had geen verstand van welke producten of merken geschikt waren voor mijn huid. Na het bericht ben ik mijzelf gaan oriënteren op hun website. Zo heb ik travelsize producten aangeschaft die ze mij hadden aangeraden, gebaseerd op de foto’s die ik van mijn huid had gestuurd. Toen ik de producten had getest werd mijn acne zichtbaar minder en mijn huid verbeterde met de dag. Nu 2 jaar later ben ik nog steeds een grote fan van de producten en heb geen ander merk gevonden die in de buurt komt van de prijs-kwaliteitverhouding van Salonnepro. Het merk bevat geen ‘slechte’ ingrediënten en is echt gericht op huidverbetering. Er is makkelijk contact te leggen met Salonnepro en ze reageren altijd snel als je vragen of hulp nodig hebt. In mijn salon geef ik verschillende behandelingen: massages, gezichtsbehandelingen, wimpers en/of wenkbrauwen verven. Mijn specialiteit zijn de gezichtsbehandelingen. Deze zijn 30, 60 of 90 minuten en bieden voor ieder wat wils. Intensief aan je huid werken of juist ontspannen? De keuze is aan de klant. Buiten de basis om heb ik dan gekozen voor 2 extra speciale behandelingen. Bij de ene werk je echt op het opfrissen van de huid door middel van twintig procent pure vitamine C en andere producten die zorgen voor een frisse huid en glow. Bij de andere behandeling wordt er echt gewerkt op het vochtgehalte door middel van speciale gezichtsmaskers en serums die in de huid worden gesluisd.”

De eerste stappen om klanten te werven

“Twee jaar geleden maakte ik een Instagramaccount om mijn bedrijf te introduceren. Hier merkte ik dat persoonlijke posten goed werden ontvangen. Daarom heb ik mijzelf eerst voorgesteld op Instagram en Facebook, zodat mensen een beeld krijgen van wie ik ben. Daarna heb ik geprobeerd actief berichten te blijven posten. Dit zijn bijvoorbeeld foto’s van de salon, van Salonnepro, de behandelingen en natuurlijk de behaalde resultaten met de behandelingen en producten. Laatst heb ik folders en visitekaartjes laten maken. De folders zijn rondgedeeld bij mij in de buurt, waardoor ik nog wat extra mensen heb kunnen bereiken. Het delen van berichten, maar ook de mond-tot-mond reclame van klanten zorgen ervoor dat mijn klantenbestand groeit. Via de buurt app bij ons in het Westland is er nog een bericht gedeeld over mijn salon, dit heeft ook weer mensen aangetrokken.”

starters beautybranche
Minimale kennis op school

“Bij het opstarten van mijn bedrijf ben ik niet tegen veel dingen aangelopen. Ik word door instanties en leveranciers goed begeleid, maar op school heb ik maar minimale kennis opgedaan. Je leert de basis. Ik zit nu in het derde jaar en heb op school bijvoorbeeld nog nooit oksels, kin of bovenlip leren harsen. Ook basisvaardigheden zoals het reinigen van het gelaat werd niet besproken of merk- en ingrediëntenkennis… wat juist wel of niet goed is voor de huid. Daarbij waren de apparaten waar we mee werkten ook niet gerenoveerd. Door mijn enthousiasme en gedrevenheid heb ik mijzelf proberen te ontwikkelen door video’s te kijken, boeken te lezen van huidspecialisten en probeer ik mezelf alles aan te leren. Het is wel jammer dat dat zo moet.”

Toekomstplannen

“Na mijn studie wil ik mijn klantenportfolio verbreden en uiteindelijk na maximaal 5 jaar fulltime gaan werken. Aankomende jaren ga ik extra cursussen volgen en over een aantal jaar zou ik graag de visagie erbij willen doen. Nu doe ik al fruitzuurpeelingen, maar ik ben ook nog van plan cursussen te volgen voor wimper- en browlifting, biopeeling, biopulse, en microneedling. Ik ben momenteel super blij met mijn plekje en salonnetje. Wanneer ik binnenstap ben ik trots op wat ik nu al heb neergezet. Over 10 jaar zit ik het liefst in een leuke en drukke winkelstraat. De gezelligheid en drukte in de straat, en de rust als je de winkel en salon binnenstapt. Een mooie zaak op een gezellige plek is wel echt een droom.”

ANBOS of de huidprofessional lid? Zorg als zzp of het Skinregister?

“Eerlijk gezegd ben ik hier niet zo in thuis. Ik weet nog niet welke instanties er allemaal zijn en waar ik me bij zou moeten sluiten.”

Tips voor starters

“Als startende ondernemer zou aanraden om een duidelijk beeld te schetsen van wat je voor je ziet en belangrijk vindt. Bedenk letterlijk hoe het eruit moet gaan zien, welk merk je wil gebruiken, welke naam je je salon wil geven, wat voor logo en met welke kleuren. Daar kom je al een heel eind mee. Teken of schrijf dit voor jezelf uit. Dit hoeft niet gelijk je uiteindelijke keuze te worden, maar zo heb je alvast een idee. Kijk ook rond bij andere salons. Hier haal je uit wat je goed vindt en wat je juist totaal niet zou willen. Ook zou ik iedereen willen meegeven dat als je het lastig vindt om het allemaal zelf te doen, hulp te zoeken. Iemand in de omgeving die je kan helpen met organiseren en een overzicht te krijgen in alles wat je moet doen. Zo heb je ook het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Ook wil ik nog meegeven aan niet alleen starters, maar aan iedereen: ‘heb oog voor elkaar’. Je weet nooit waar iemand doorheen gaat of wat die persoon meemaakt. Je kunt als schoonheidsspecialist voor een klant het luisterende oor zijn. Tegenwoordig is het niet meer vanzelfsprekend om dat te doen. Maar zoiets kleins kan toch iemand zijn dag maken.”

Ben jij een starter en wil jij ook graag vakgenoten/starters inspireren en helpen bij de opstart van hun bedrijf? Stuur dan een mail naar info@beauty-pro.nl.

Lezen over andere starters in de beautybranche? Klik dan hier!

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Wel of niet doen? Weg met die belemmerende gedachten!
Starters in de Beautybranche: Skincare & Beauty by Fleur