Starters in de beautybranche: Roxy van Hidden-Beauty

Deze week hebben wij het verhaal van Roxy. Roxy is 28 jaar oud en al 10 jaar schoonheidsspecialiste. Begin oktober is zij haar salon gestart: Hidden-beauty in Krommenie. “Tijdens de coronasluiting ben ik gaan zoeken naar een huidverzorgingsmerk dat bij mij paste en wat ik wilde qua meubels. Daar heb ik toen mooi de tijd voor gehad.” Zij heeft naast haar huis een schuurtje laten bouwen waar zij haar behandelingen uitvoert. Ze stond erbij terwijl de eerste palen de grond in gingen. “Dat was heel spannend. Het wordt dan allemaal echt. Alles wat je op papier hebt staan komt dan uit. Ineens vond ik het een heel raar idee om ondernemer te worden. Wie had dat ooit bedacht? Ik zeker niet.

Opleiding
“Ik heb de opleiding Schoonheidsspecialiste gedaan bij ROC Amsterdam en die heb ik afgerond in 2010. Ik ben iemand die graag bezig is en niet de hele dag achter de computer kan zitten. Eerst wilde ik grimeur worden, maar dat wereldje is zo klein. Een docent zei toen tegen mij ‘misschien vind je kapper of schoonheidsspecialiste wel leuk’. Toen heb ik mij tijdens een opendag ingeschreven. Na het behalen van mijn diploma ben ik gaan werken bij het bedrijf waar ik ook stage heb gelopen. Bij hun heb ik veel ervaring mogen opdoen. Daarna heb ik nog 7 jaar gewerkt in een andere salon in de Jordaan (heel gezellig). Helaas ging het bedrijf failliet. Toen heb ik het besluit genomen om mijn eigen salon te beginnen.”

Eerste stappen naar een eigen salon
“Op het moment dat ik besloot om voor mezelf te gaan beginnen, heb ik eerst alles opgezocht. Ten eerste wat je allemaal moet doen om een zaak te beginnen en met welke huidverzorgingsmerken ik mijn behandelingen ga geven. Nadat ik alles op papier had staan heb ik een ondernemingsplan gemaakt, dit vond ik zelf ook makkelijker. Daarna heb ik mij ingeschreven bij de KVK. Eenmaal mijn registratienummer binnengekregen, heb ik mijn bedrijf ingeschreven bij de bank en verzekeringen. Wij hebben een heel mooi schuurtje laten bouwen waar ik nu mijn behandelingen geef. Naast het huis, maar heerlijk in een eigen ruimte. Ik pas mijn werktijden aan aan de schooltijden van mijn zoontje. Daarnaast werk ik nog 2 avonden en 1x in de maand op zaterdag.”

Hoe was het om te startte na een landelijke sluiting?
“Het is inderdaad wel allemaal spannend hoe het dan allemaal gaat. Gelukkig heb ik een grote familie en vriendenkring die dan toch even langskomen. Ik heb via social media veel gedeeld waardoor er ook wel klanten op afkomen. Het is belangrijk om goed met je hygiëne om te gaan, dat is altijd al belangrijk in een salon maar nu moet je daar extra veel aandacht aangeven. Als klanten dat weten dan voelt het voor hun ook al veel fijner. In deze tijd is het wel meer een risico om een bedrijf te gaan beginnen, je weet niet wat er nog allemaal gaat komen. Ik zeg gewoon doen wat je ’normaal’ gesproken ook zou doen. Als er weer nieuwe regels komen of een lockdown, je kan er verder toch niks aan doen of veranderen.” 

Klanten werven
“Als starter zit je niet gelijk vol. In het begin heb je natuurlijk wel de mensen die je kent die voor een behandeling komen, maar je wilt natuurlijk ook dat mensen die bij jou in de omgeving wonen jou kennen. Dat heb ik gedaan met social media via Facebook en Instagram, via het account van de salon maar ook privé gedeeld. Mensen in mijn vriendenlijst hebben het vaak gedeeld en ook op een forum gezet op Facebook. In de buurt ben ik gaan flyeren en natuurlijk hoop je uiteindelijk op mond-tot-mond reclame, dat is toch het beste.”

Website
“Ik heb een website, maar het is meer een voorpagina met daarop hoe je Hidden-beauty kan bereiken en om een afspraak te maken. Nou heb ik dit wel op het allerlaatste moment nog even besloten om te doen. In de toekomst wil ik wel een wat uitgebreidere website hebben. Ik heb de website laten maken door een hele lieve neef, die dit ook zo snel heeft kunnen maken.”

Brancheorganisaties
“Ik ben niet ingeschreven bij ANBOS. Ik wil me eerst focussen op de salon en de klanten en veel dingen heb ik zelf kunnen regelen. Ik ben maar een klein salonnetje. Ik denk dat ANBOS heel fijn en handig is als je een wat groter bedrijf bent met personeel om alles makkelijk te kunnen regelen.” 

Vakinformatie
“Ik zoek veel op internet, volg veel salons op social media en natuurlijk via De Beauty Professional.”

Toekomstplannen
“IK-skin perfection doet zelf ook aan veel trainingen en je specialiseren in bepaalde huidtypes. Dus die wil ik ook nog volgen. Over 5 jaar hoop ik dat ik een volle agenda heb en veel huiden mooi heb mogen maken. En over 10 jaar, dat ik het zo druk heb, dat mijn salon te klein is geworden en me agenda te vol, dat we naar een groter pand moeten en ik personeel moet hebben.”

Inrichting, merk en behandeling
“Voor mijn meubels ben ik zelf opzoek gegaan. Ik heb het hele internet afgespeurd en toen kwam ik op een site waar ze complete schoonheidsmeubels verkopen. Dus was in één keer klaar. Daar heb ik mijn stoel, loeplamp, vapozone, tabouret en een kastje om producten op te zetten gekocht. Bij deze winkel kan je in termijnen betalen, dus dat is ook heel fijn.

Ik ben wel lang opzoek geweest voor het juiste merk. Ik had natuurlijk ook een paar eisen waar de producten aan moesten voldoen. De producten moesten alcohol-, parfum-, kleur-, geurstoffen-, parabenen- en dierproefvrij zijn. Dat heb ik gevonden met IK-skin perfection. Het is een neutraal product en geschikt voor de meest gevoelige huid die je maar kan bedenken. Het contact met IK-skin perfection is heel fijn, als je hulp nodig hebt met je salon, producten of marketing staan ze altijd voor je klaar.” 

Prijzen
“Toen ik open ging heb ik de klanten die een behandeling bij mij hebben geboekt een tasje gegeven met een leuk tijdschriftje, over het merk IK Skin Perfection, en een cadeaubon van €7,50 voor de volgende behandeling. Voor de prijzen van mijn behandelingen heb ik een beetje rond gekeken naar andere salons en het advies van mijn leverancier gevolgd.”

Tip
“Gewoon jezelf zijn en doe alleen dingen die je zelf leuk vindt, zo blijft je werk ook leuk.” 

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Webecos ontwikkelt Eau de Parfum voor extra omzet in de salon
Starters in de beautybranche: Roxy van Hidden-Beauty