Sandra Damoiseaux is 49 jaar en eigenaresse van Âme Holistic Beauty. Van huis uit is zij secretaresse maar in 2011 kwam zij erachter dat haar hart ligt in de beauty/wellnessbranche. Toen is zij gestart met het volgen van de opleidingen gewichtsconsulente en Allround Schoonheidsspecialiste, gevolgd door een aantal specialisaties (wenkbrauwen, wimpers, PMU). Daarnaast heeft zij ook de opleidingen esthetisch deskundige en holistische beauty therapist gevolgd. “Het verlangen om natuurlijk te willen werken bleef echter altijd in mijn achterhoofd aanwezig. In 2019 heb ik de overstap gemaakt naar een volledig holistische praktijk.”
Holistische beauty
“In mijn salon werk ik op holistische wijze. In mijn behandelingen is er veel aandacht voor rust, het zelfhelend vermogen van het lichaam, meditatie, faceyoga en natuurlijke huidverbetering. De meest geboekte behandeling is dan ook de Holistic Beauty Therapy.
Ik richt mij niet op huidtypes. De holistische beauty therapie bestaat uit zes op maat gemaakte behandelingen waarbij de huid gelezen wordt en wordt onderzocht welke energiepunten in je lichaam meer aandacht nodig hebben. In de ruim 90 minuten durende behandeling wordt het zelfherstellend vermogen van de huid, het lichaam en de geest bevorderd. Dit gebeurt met diverse technieken zoals aromatherapie, lichttherapie, voetreflexologie, faceyoga, klank, edelstenen, acupunctuur etc.”
Merken
“Ik werk met het merk: Colour&Spice. Dit is een holistisch skincare merk dat, behalve dat het 100% skinloving ingrediënten bevat, ook op energetisch niveau werkt. Het kent een hele mooi filosofie en behandelwijze en ziet er ook nog eens prachtig uit.”
Salon
“Mijn salon is gevestigd in een separate ruimte achter mijn huis. Ik werk circa 24 uur per werk in mijn salon.”
Wat vind jij het leukste aan het ondernemen?
“Het leukste aan ondernemen vind ik dat ik mijn eigen plan mag trekken. Eigenlijk is de sky the limit op creatief vlak. Ik kan alle dingen doen die ik leuk vind. Heerlijk!”
Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
“Ik volg regelmatig trainingen. Niet alleen om bij te blijven in het vak, maar vooral ook trainingen die mij helpen op het gebied van marketing en social media en ik heb een business & soul traject gevolgd om erachter te komen wat mijn drijfveren zijn. Dit helpt enorm bij de communicatie naar de buitenwacht.”
Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
“De meeste cliënten komen naar mij via mond-tot-mondreclame. Daarnaast richt ik mijn communicatie op social media heel bewust op mijn ideale cliënt. Ik ben er namelijk van overtuigd dat mijn aanpak niet voor iedereen is. Door mij heel specifiek te richten op mijn ideale klant, trek ik deze ook aan.”
Waarom komt een klant weer terug?
“Cliënten geven aan dat ze het een bijzondere manier van behandelen vinden. Ze ervaren diepe ontspanning en het zet processen in gang waarmee ze thuis verder aan de slag gaan. Die totale rust en ontspanning maakt dat ze blijven terugkomen. Geen enkele behandeling is hetzelfde, omdat de behoefte van mijn cliënten ook per bezoek verschillen. Het is iedere keer opnieuw maatwerk. Schoonheid ontstaat wanneer vrouwen hun daadwerkelijke schoonheid ook echt gaan zien. “
Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
“In deze bijzondere tijd ga ik daar anders mee om dan in het verleden. Te laat komen betekent helaas dat ik de behandeling moet inkorten om te voorkomen dat mensen elkaar moeten passeren. Op het laatste moment annuleren is in deze COVID crisis begrijpelijk.”
Wat betekent social media voor jouw salon?
“Social Media is niet meer weg te denken. De meeste interactie vindt plaats op Facebook. Mijn grootste doelgroep (vrouwen tussen 40 en 65 jaar) zijn vooral actief op Facebook. Instagram wordt wel steeds populairder. De jongere generatie vindt Instagram interessanter.”
Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd?
“De laatste opleiding die ik heb gevolgd is Cosmetische Acupunctuur. Een eeuwenoude techniek die vooral in Azië veel wordt toegepast. Deze techniek sluit heel goed aan bij mijn werkwijze en je kunt er ontzettend mooie huidverjongende resultaten mee bereiken. Daarnaast geeft deze techniek je immuunsysteem een enorme boost.”
Ga jij je inschrijven in het SKIN-register?
“Ik vind het een heel mooi initiatief. Ik weet nog niet of ik mij ga aansluiten omdat ik toch op heel andere wijze werk dan de traditionele schoonheidsspecialiste. Ik ben er nog niet uit of het daarom zin heeft om mij aan te sluiten. Ik ga me er eerst nog eens goed in verdiepen.”
Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
“Heel vervelend…… mijn loupelamp brak af boven een nieuwe cliënte. Gelukkig kon ik deze nog net voordat deze het gezicht raakte opvangen. Zooooo van geschrokkken. De cliënte is helaas niet meer terug gekomen.”
Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
“Afgelopen september verscheen een 9 pagina’s tellend artikel over mijn werkwijze in Happinez Magazine. Dat voelt voor mij als een soort van erkenning, en daar ben ik toch wel enorm trots op.”
Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
“In deze crisistijd is er bij alle ondernemers onzekerheid. Dat is vervelend, maar er is altijd wel een mate van onzekerheid wanneer je onderneemt. Dat brengt spanningen met zich mee en het vergt iets van jezelf om de rust te bewaren en erop te vertrouwen dat het goed komt. Ik merk dat mijn manier van werken steeds meer wordt omarmt. Zowel door de beautybranche alsook door cliënten. Ik denk dat daar nog genoeg kansen liggen om mij te blijven ontwikkelen op dit gebied.”
Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
“Ga op zoek naar jouw unieke ‘why’. Waarom doe je wat je doet en wat is jouw ideale cliënt. Onderzoek de behoeften van deze cliënt en richt je behandelingen, communicatie en acties hierop. Beste tip ever!”
Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen?
“Ik zou zeggen: doe waar je hart ligt. Volg niet de trends die je worden opgelegd door de commercie, maar doe waar jij voor gemaakt bent. Dat maakt jou tot een echte vakvrouw.”
HEB JIJ OOK EEN UNIEK SALONCONCEPT? EN WIL JIJ DIT MET JOUW VAKCOLLEGA’S DELEN EN HEN INSPIREREN? LAAT HET ONS WETEN VIA INFO@BEAUTY-PRO.NL
Wat vind jij?