In mijn vorige column heb je kunnen lezen wat AI zou kunnen betekenen voor de beautybranche. Van AI-assistenten zoals ChatGPT en Copilot die 24/7 voor je klaarstaan, tot creatieve ondersteuning met AI afbeeldingen en video’s. Ook eigen AI-chatbots met een eigen kennisbank worden steeds populairder. Steeds meer organisaties zetten ze in om processen te versnellen of zelfs volledig te automatiseren.
Denk bijvoorbeeld aan een advocatenkantoor met een AI chatbot die wetboeken doorzoekt, of een HR afdeling met een chatbot die vragen over de cao beantwoordt. Deze chatbots zijn razendsnel in het doorzoeken van grote documenten en bieden direct bruikbare informatie. Maar wat kan zo’n AI chatbot betekenen voor de beautybranche?
Een eigen AI-chatbot maken: eenvoudiger dan je denkt
Met de betaalde versies van ChatGPT en Copilot kun je eenvoudig een AI-chatbot opzetten – zonder te programmeren. In ChatGPT heet dit een ‘Custom GPT’ en in Copilot een ‘Agent’.
Het proces is simpel: Je wordt eerst gevraagd om een naam en een beschrijving te geven. Daarna word je gevraagd om een instructie te geven.
Daarin kun je aangeven hoe de chatbot moet reageren, bijvoorbeeld welke tone of voice het moet gebruiken of in welke taal het moet communiceren, maar ook vanuit welk perspectief het naar de vragen van de gebruiker moet kijken en welke stappen het moet nemen om het antwoord te formuleren.
Je kunt ook een kennisbank toevoegen door simpelweg een document te uploaden. Dit kunnen meerdere documenten zijn en je kunt ook verschillende bestandsformaten uploaden, bijvoorbeeld Word, Powerpoint, Excel en PDF.
Wat betekent dit voor de beautybranche?
Als beauty salon zou je bijvoorbeeld zo’n AI chatbot kunnen maken met al je veel gestelde vragen,
je algemene voorwaarden, je prijzen en andere relevante informatie in de kennisbank. Als je dan zo’n chatbot op je website plaatst, dan kunnen je klanten al hun vragen stellen aan de AI chatbot en hoeven ze in de meeste gevallen geen mail meer te sturen of een contactformulier in te vullen. Jouw klant heeft dan sneller antwoord en jij hoeft geen algemene vragen meer via de mail (of telefonisch) te beantwoorden.
Je kunt ook nog een stapje verder gaan en de AI chatbot afspraken laten inplannen of gegevens van een geïnteresseerde klant laten registreren in je systemen. Dit zijn wel geavanceerdere vormen die enigszins wat technische kennis vergen. Maar mocht je daarin geïnteresseerd zijn, dan kun je kijken naar tools zoals Tidio en Botpress.
AI-chatbots voor intern gebruik
Naast klantgerichte chatbots worden AI-chatbots steeds vaker intern ingezet. Bijvoorbeeld een chatbot die je hebt geïnstrueerd om op een specifieke manier samenvattingen te maken. Je kunt dan een document of lange tekst meegeven zonder verdere context of instructies. De chatbot weet wat het moet doen en schrijft een samenvatting voor je in de stijl en lengte die jij wilt hebben.
Een ander voorbeeld is een chatbot die al jouw teksten en mailtjes schrijft in jouw stijl. Jij hebt de chatbot geïnstrueerd dat het je eerst moet vragen of je een social media post, blog post of een e-mail wilt schrijven. Als gebruiker maak je een keuze, vervolgens stelt de chatbot je een aantal vragen die je moet beantwoorden om extra informatie te geven. Daarna schrijft de chatbot de social media post of e-mail voor je, in jouw stijl. De processtappen en jouw stijl heb je dan in de instructies en kennisbank toegevoegd.
AI-chatbots worden ook gebruikt voor gespreksverslagen. In de zorg zien we al dat artsen AI inzetten om mee te luisteren naar een gesprek met een klant, om vervolgens een transcriptie en een gespreksverslag te maken. Hierdoor kunnen zij zich volledig focussen op de patiënt en ontzettend veel tijd in de administratie besparen. Zelf heb ik, samen met mijn broer (bedrijfsarts), een tool ontwikkeld die dit doet (www.medmate. nl). Het is duidelijk dat dit voor veel organisaties echt probleemoplossend is, want we zijn voor bedrijfsartsen begonnen, maar breiden nu uit naar andere sectoren!
De opkomst van AI Agents
De afgelopen maanden zagen we dat AI-bedrijven een stapje verder gaan: de chatbots gaan steeds meer van een vraagbak naar een persoonlijke assistent die geautomatiseerd taken voor je kan uitvoeren. Dat worden ‘AI Agents’ genoemd. Het staat nog in een vroeg stadium, maar in de eerste voorbeelden zien we dat je bijvoorbeeld tegen zo’n AI Agent kunt zeggen:
Stuur een e-mail naar mevrouw X met de vraag wanneer zij tijd heeft voor een online afspraak volgende week, zoek daarna naar relevante nieuwsartikelen van afgelopen week, bestel alvast een broodje voor mij bij bedrijf X voor tijdens de lunch om 12:30 uur en geef mij een korte samenvatting van alle e-mails die ik gisteren heb ontvangen.
De nieuwe AI Agents kunnen dan al deze taken uitvoeren. Een echte persoonlijke assistent dus. In ChatGPT zijn er onlangs 3 nieuwe functionaliteiten toegevoegd die dit mogelijk maken: Tasks, Operator en Deep Search. Nogmaals, dit staat in een vroeg stadium en daarom kun je er nog niet volledig op vertrouwen, maar het is wel waar het naartoe gaat en de ontwikkelingen gaan ontzettend snel!
Wahbe Rezek
AI expert en trainer Oprichter Future Focus
Blijf op de hoogte voor meer van de inzichten en expertise van Wahbe Rezek in zijn toekomstige columns! Neem nu een abonnement!
Wat vind jij?