Het wordt vaak gezegd: “Data is het nieuwe goud”. Een sterke uitspraak, maar is het werkelijk zo? Denken we niet, als je niks te verbergen hebt, dat data jouw leven niet zal beïnvloeden? Via social mediakanalen zien we dat onze persoonlijke voorkeuren voortdurend voorbijkomen. Best iets om eens goed over na te denken. Je wilt snel iets zien, opzoeken en/of openen, dus het “akkoord” op de cookies is zo ingedrukt. Nu is dit op persoonlijk vlak, maar als je een ondernemer bent -zeker een kleine zelfstandige- is dit gehele dataspel iets waar je goed naar moet kijken.
Voorkom boetes
Onrechtmatig persoonsgegevens verzamelen door middel van tracking cookies, zonder hiervan expliciet melding te maken, is andere koek. Wanneer deze data worden gebruikt door de “onbekende” partij kunnen er wettelijk maatregelen volgen om deze praktijken te stoppen zoals een immateriële schadevergoeding van €500,- per gebruiker. Dat geldt ook indien je de leveringen van je webshop overlaat aan derden zonder daar een specifieke melding van te maken. Zo’n boete is niet voor de data verzamelaar, maar voor de aanbieder. Zo zijn bijvoorbeeld Bol.com en Zalando reeds op de vingers getikt en melden nu keurig wie uitlevert met hierbij de leverings- en datavoorwaarden van deze derde partij.
Een voorbeeld
Als schoonheidsspecialist verkoop je producten graag direct tijdens de behandeling. Door de juiste producten thuis te gebruiken behaal je immers samen met je klant het beste resultaat! Toch merk je dat klanten ook wel eens shoppen en producten kopen via een webshop. Natuurlijk heb je allang gemerkt dat het goed exploiteren van een webshop best wel wat werk met zich meebrengt. Daarbij moet je maar afwachten of dit een succes wordt. Internationale leveranciers hebben ook last van de vrije markt waar soms echt met prijzen gestunt wordt. Je leverancier biedt dé oplossing: ze bouwen voor jou een webshop en deze hangt direct onder jouw website. Dit ontneemt je het werk van verwerken, afrekenen, inpakken, opsturen etc. De leverancier zal je een marge van de verkoop geven.
Dat klinkt als muziek in je oren, toch? Maar let op! Hier moet je dus wel specifiek melding van maken in jouw webshop en bij ieder artikel wat geleverd wordt door derden ook als zodanig aanbieden. Kijk maar eens bij Bol.com hoe zij dat (moeten) doen. En natuurlijk zal het zo’n vaart niet lopen bij een kleinere onderneming, maar mocht er ooit een klant een klacht indienen bij de officiële autoriteiten is het echt wel een overtreding.
Verspeel je bezit niet
Zorg voor interne – en externe verantwoording. Hoe wordt met data gewerkt, wat wordt verzameld, wat wordt geanalyseerd, voor welk doel en hoe wordt het toegepast in de praktijk? Laat je goed informeren. Belangrijk: kijk eens rond in je salon. Wat is de salon eigenlijk waard? Huur je een ruimte? Wat is je apparatuur waard, is dit al afgeschreven? Je kennis en kunde zijn voor ons als leveranciers heel belangrijk, maar vergis je niet… De data van jouw klanten is je werkelijke waarde! Het is de gebruiker van hun producten waar ze alles over willen weten. Dus besluit je deze te delen, eigenlijk gratis weg te geven, maak deze keuze dan wel héél bewust. Zodra je stopt met de salon of met de leverancier zal deze direct een collega kunnen inschakelen om jouw zuurverdiende klantenbestand over te nemen. Het is je bezit, je klanten zijn je rijkdom en dat wil je niet verspelen. Je geeft iemand toch ook niet de sleutel van je kluis? “Dat doet mijn leverancier niet” hoor ik je zeggen…
Wees zuinig op je klanten
Het vraagt dus om correct omgaan met data binnen een professioneel en ethisch kader. Een open gesprek en voortdurende afweging, wat kan wel en wat kan niet. Niet alles wat kan, is ook verantwoord. Digitalisering en datahuishouding hoort op het hoogste niveau geborgd te zijn. Wij zien hier veel werk liggen voor de brancheorganisaties en vakbladen om de zelfstandige ondernemer goed te voorzien van de laatste ontwikkelingen op dit gebied. Alleen al het feit dat een leverancier kan zorgen dat je concurrerende merken niet meer te zien krijgt, is toch kennis armoede? Onthoud goed: je klanten zijn jouw pot met goud, dus wees daar zuinig op!
In 2018 is de Algemene Verordening Gegevens-bescherming (AVG) ingevoerd die eisen stelt aan bedrijven (hoe klein ook) die met data omgaan en deze verhandelen. Er zijn regels waaraan je moet voldoen. Daarnaast is het essentieel om goed na te denken over het eigendom van data en welke ge volgen de komst van artificial intelligence (AI) heeft voor het omgaan met data. Bij het verzamelen van gegevens dient men alleen die data te verzamelen die daadwerkelijk ook waarde toevoegt aan de kennis. Vele grote bedrijven beschikken inmiddels over massa’s data. Data die hen iets kan vertellen over klantengedrag, interne processen, mogelijke productverbeteringen etc. De grote uitdaging is die data omzetten in bruikbare inzichten en mogelijke voorspellingen. Dat kan namelijk helpen om klantenbinding te verhogen, processen te optimaliseren, producten te verbeteren en medewerkers beter te ondersteunen.
Wat vind jij?