HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

10 jaar Faces Skincare: “Ik heb mijn zaak kunnen laten uitbloeien tot een succes”

Faces Skincare bestaat 10 jaar en dat werd gevierd. De trotse eigenaresse Marieke van der Heijden vroegen wij mee te doen aan de rubriek ‘In de mix’, een rubriek waarin we meer leren over deze vakgenoot, zij ons een geweldig resultaat laat zien en tips en haar kijk op de beautybranche geeft. Dat de salon nu 10 jaar bestaat willen ze zelf ook op een speciale manier bekronen, ze hebben zich ingeschreven voor de Beauty Award. Wordt dat de kroon op het 10-jarig bestaan? Be inspired!

Een 10-jarig bestaan is een feestje waard. In coronatijd wellicht iets anders dan de bedoeling is, maar dat mocht de pret niet drukken. “We hebben deze mijlpaal uitgebreid gevierd met onze gasten! De gehele maand november hebben we iedere week een promotie gehad in ons instituut. En onder het genot van een hapje en een drankje, organiseerden wij op een mooie zaterdag een inspiratiedag voor onze gasten. In een tijdslot namen wij hen mee door de hele zaak. Er waren diverse demo’s te zien. In samenwerking met één van onze merken was er ruimte voor onze gasten om extra advies te krijgen over behandelingen, producten en technieken. Voor iedereen was er een luxe, persoonlijke attentie. Hier moesten zij wel wat moeite voor doen. Ze konden het winnen via een grijpautomaat. Ook lanceerde we deze dag een nieuwe behandeltechniek op ons menu. Veel voorbereiden en soms wat passen en meten. Maar wat hebben we genoten! Samen met mijn medewerksters kijken ik ook nog uit naar een dagje samen om deze mijlpaal te vieren.”


Leren van vakgenoten

Marieke was jong toen ze als zelfstandig ondernemer startte, maar had al wel ervaring opgedaan. “Met mijn leeftijd van 33, was ik hartstikke jong toen ik 10 jaar
geleden mijn bedrijf begon. Ik zit 15 jaar in het vak. Gelukkig wist ik al jong welke richting ik op wilde. Na mijn opleiding ben ik werkzaam gebleven op mijn stageplek. Daarna kon ik elders aan de slag. Mijn kennis en kunde heb ik daar mogen verrijken. Kennis van ondernemen had ik niet. Ik ben wel financiëel verstandig opgevoed. Dit neem ik nog steeds mee in mijn bedrijfsvoering. Met een prachtig gezin rijker, een geweldige partner en de liefste ouders kan ik de kansen benutten die op mijn pad komen. Ik heb mijn zaak kunnen laten uitbloeien tot een succes op het gebied van huidverbetering.”

Ze had in eerste instantie niet de ambitie om als zelfstandig ondernemer te starten. “Met mijn diploma op zak had ik niet de ambitie om een eigen bedrijf te
starten. Het is letterlijk gegroeid. Ik werkte parttime als schoonheidsspecialiste en kreeg toen wij ons huis kochten de mogelijkheid om hier een ruimte bij te bouwen. Hiermee kon ik fulltime aan de slag. Het was middenin de economische crisis. Ik ging ervoor; een bedrijf opbouwen zoals ik dat wilde. Keuzes maken voor een concept waar ik volledig achter sta, samenwerken met merken die helpen in deze ontwikkeling. Binnen no time waren mijn uren gevuld en nam ik mijn eerste medewerkster aan. Na 5 jaar werd het tijd voor een mega verbouwing. De ruimte werd drie keer zo groot, inclusief een tweede behandelcabine. Inmiddels werken we met zijn drieën op de behandelvloer.”



Opleidingen en ondernemen
Naast de opleiding tot schoonheidsspecialiste heeft Marieke ook de specialisaties elektrisch ontharen en acné. “Binnen onze behandelmenu richt ik me op huidverbetering en alle definitief ontharingstechnieken. Op dit moment zit ik midden in de modules van de opleiding medisch schoonheidsspecialiste bij U-Consultancy. Ik vind het ontzettend belangrijk om te blijven ontwikkelen. Hiermee vergroot ik de kennis en kunde binnen ons team.”
Het leukste aan ondernemen? “Het denken in oplossingen. Kritisch durven zijn en kijken naar de verbeterpunten binnen je bedrijf. Ik behandel zelf nog actief mee op de behandelvloer. Dat vind ik een geweldige combinatie. Ik merk wel dat het stukje achter de schermen veel tijd inneemt. Ik creër daar meer ruimte voor in mijn agenda. Het samenwerken met mijn medewerksters is ontzettend leuk. Beide kanjers van meiden. Ze kunnen zich ontwikkelen op de manier die het best bij ze past. Van hen krijg ik ook de ruimte terug om me verder te ontwikkelen.”

Merken en zichtbaarheid
Er wordt bij Faces Skincare gewerkt met de merken Lookx, Cosmedix en ScKin. “Met Cosmedix werken we nu bijna 3 jaar. Ontzettend mooi en uitgebreid. Een perfect merk om te kunnen werken op huidproblemen zoals acné, pigmentproblemen, huidveroudering. Hiermee kunnen we letterlijk een next level bieden aan onze gasten. Met LOOkX werk ik alweer 10 jaar. Ontzettend mooi met een fijne feel. Prachtige ingrediënten. Twee totaal andere merken en voor ons een geweldige combinatie! Met Sckin nutrition maken we het mogelijk om van binnenuit te kunnen werken.”
Bij Faces Skincare zijn ze altijd zichtbaar voor de (potentiële) klanten. “Zichtbaarheid is erg belangrijk. We zijn actief op social media, facebook en Instagram. We maken zelf foto’s, filmpjes en content. We delen kennis, tips en geven letterlijk een inkijkje in ons bedrijf. Hoewel mond-tot-mond reclame het best werkt, adverteren wij ook nog steeds in huis-aan-huis bladen. Ook zijn we betrokken bij events in de buurt. Daarnaast investeren wij in onze eigen gasten. Van hen willen wij ambassadeurs maken.”
Hoogtepunt? “Als ik terug kijk op de afgelopen 10 jaar kan ik niet meer zijn dan trots! Ik zie en hoor dat wij ons als professionals neerzetten. Wij zijn gemotiveerd als team en gunnen elkaar de ruimte om te ontwikkelen. Zelfs in onze gedwongen (lock)down proberen wij de ups te zoeken en aan te pakken. Dit jaar nemen wij deel aan de Beauty Award. Ik hoop dat dit het échte hoogtepunt voor ons als team gaat worden!”

Show your best results!

“Wij mogen heel veel huidproblemen aanpakken. Daardoor heb ik niet perse één resultaat waar ik trots op ben. Ik ben dankbaar als onze gasten resultaat zien in hun traject. Of dit het verminderen van pigment is of het laten stralen van een doffe huid. Ik ben trots als onze gasten dit effect ervaren! Ik zal toch een van de resultaten uitlichten:

“Deze dame kwam bij mij met acné. Ze is midden 30 en bleef uitbraken houden. Zij wilde werken aan haar ontstekingen, minder littekens en geen vette huid. Nadat we ons intake en adviesgesprek hebben toegepast, hebben we haar huid goed bekeken met ons huidanalyse apparaat. Zij was elders onder behandeling en behaalde niet het gewenste resultaat. Voor ons de leukste uitdaging om uit te zoeken waarom zij geen resultaat behaalde. We zijn aan de slag gegaan met het onder controle krijgen van de talgproductie. Daarin zijn gestart met microdermabrasie en peelings. Ook om ervoor te zorgen dat haar littekentjes zo min mogelijk aanwezig zijn. We hebben peelings op basis van AHA-zuren en Retinol toegepast. Dit om haar verdikte huid te verdunnen zodat talg makkelijker kan afvloeien.
Ook het thuisprotocol speelt een hele belangrijke rol. Onze gast is met een goede reinigingsset, bescherming en retinolproduct aan de slag gegaan. Haar behandelingen vonden maandelijks plaats. Afwisselend en kijkend naar de behoefte van haar huid passen we dit doe. De ene keer is dit een diepe peeling, de andere keer wat oppervlakkiger. Nog steeds komt zij elke 5-6 weken bij ons. Wij blijven evalueren en blijven bijsturen waar nodig. Gelukkig kan zij dit resultaat al heel lang zo vasthouden!”

Werk & prive in balans

Kun je in het kort omschrijven hoe jij werk en privé in balans houd en of je nog tips hebt voor vakcollega’s? “Twee jaar geleden kregen wij de kans om privé en werk te scheiden. Mijn bedrijf is op de locatie gebleven, privé zijn wij verhuisd. Ondanks dat bij je bedrijf wonen heel veel voordelen heeft, heeft dit ook nadelen. Op het moment dat ik nu klaar ben met werken, ben ik echt thuis. Ik hoef me niet meer bezig te houden met klusjes of andere taken. Hierdoor ben ik veel productiever geworden. Ik begrijp heel goed dat deze positie niet voor iedereen haalbaar is. Maar ik denk echt dat het heel belangrijk is om tijd te creëren voor het werken aan je bedrijf. Blok tijd in je agenda voor deze taken. Durf ook kritisch te kijken naar je aanbod en vooral doe wat je leuk vindt!”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?

“Ik zie een geweldig mooie toekomst voor de beautybranche. Vooral in tijden waarin we veel drukte ervaren en de consument door de bomen het bos niet meer ziet is het belangrijk om daar de rol als specialiste te nemen. Wel hoop ik dat we als schoonheidsspecialiste ons kunnen blijven onderscheiden in de markt. Dat begint al bij het niveau van de opleiding. Dat je je na een cursus van 6 maanden al schoonheidsspecialiste kunt noemen, vind ik een kwalijke zaak. De kennis is lastig te onderscheiden en is er veel lucht op de markt. Dit brengt het hele vak in diskrediet. Ga voor een eigen ontwikkeling, of je nu alleen of met een team werkt. Laten we er samen voor zorgen dat deskundige schoonheidsspecialistes goed opgeleid zijn!”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Nieuwe salon voor opleidingen Beauty & Lifestyle Summa College
10 jaar Faces Skincare: “Ik heb mijn zaak kunnen laten uitbloeien tot een succes”