HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Lianne’s Marketingblog: Een nieuw logo, waar moet ik op letten?

Heb ik een nieuw logo nodig? Misschien heb je je wel eens afgevraagd of jouw logo nog up-to-date is. Logo’s gaan simpelweg niet levenslang mee, doordat je bedrijf veranderd, maar ook de stijl en smaak van mensen. Vergelijk het eens met je interieur. Je wil dat het duurzaam is en tijdloos, maar tegelijkertijd weet je dat je over 10 jaar wel weer eens iets anders wil.. En dat is dan ook helemaal niet erg! Soms kan het zelfs maar een subtiele verandering zijn, waardoor het weer even net ‘lekker fris’ wordt.

Waarom is een logo belangrijk?
Een logo is vaak het eerste wat een klant van jouw bedrijf ziet, het vertegenwoordigt jouw bedrijf, heeft de juiste uitstraling en weerspiegelt jouw kernwaarden. Ontzettend belangrijk dus voor zowel jezelf, huidige en toekomstige klanten. Wanneer jouw huidige logo niet meer de sterke punten van jouw bedrijf benadrukt dan is het tijd om een rebranding te overwegen.

Heb ik voldoende aan ‘alleen’ een logo?
Een logo is geen volledige huisstijl. Een logo is eigenlijk een onderdeel van je huisstijl. Alleen een logo is niet voldoende om jouw merk en bedrijfsidentiteit goed neer te zetten. Stel, je hebt een logo maar de kleuren, lettertypes, foto’s en stijlen die je gebruikt op bijvoorbeeld social media zijn niet consistent. Dat wordt een rommeltje in plaats van een duidelijk herkenbare huisstijl.

Zelf een logo maken?
Zelf een logo maken is een optie, maar niet perse aan te raden. Er zijn veel website met waar je simpelweg je bedrijfnaam invult en er een logo uitrolt. Deze websites werken veelal met vaste templates waar je kan kiezen uit een lettertype en icoon die niet persoonlijk voor jou zijn ontworpen. Grote kans dat jouw concurrent of iemand anders exact hetzelfde logo heeft, waardoor je niet de herkenbaarheid creëert die jouw bedrijf verdient!

Vaak komen er ondernemers bij mij die zelf een logo hebben gemaakt, maar er tegenaan lopen dat het toch niet voldoet aan de uitstraling, of dat ze niet de juiste bestanden hebben. Qua bestandsformaten heb je minimaal de onderstaande nodig:

  • .EPS
    Een EPS bestand is een vector bestand. Dit betekent dat je dit kan schalen (groter of kleiner kan maken) zonder dat het zijn kwaliteit verliest. Erg belangrijk als je wellicht in de toekomst een grote poster of raamsticker wilt laten drukken.
  • .PDF
    Deze kent iedereen wel. PDFbestanden worden vaak gebruikt voor documenten. Ze zijn makkelijk te delen en kunnen op iedere computer geopend worden.
  • .JPG
    Een jpg bestand is geschikt voor gebruik op social media en op je website in de juiste kleurmodus (RGB). Een nadeel is wel dat je een JPG niet met een transparante achtergrond kan opslaan. Dit zorgt ervoor dat je altijd een witte achtergrond meekrijgt. En daar is de .PNG dan voor.
  • .PNG
    Een PNG is zeer geschikt voor op je website door zijn transparante achtergrond. Je kan dit bestand dus mooi over een foto of een gekleurd vlak plaatsen.

Hoe bereid ik me voor
Zorg ervoor dat jij duidelijk in beeld hebt van je bedrijf en wat je uit wil stralen. Denk hierbij aan dat:

  • Het bij jou als eigenaar moet passen
  • Het bij jouw bedrijf en doelgroep/klanten moet passen
  • Het past bij jouw visie

En als laatste, vraag jezelf af waar jij wilt staan over 5 jaar. Dit helpt om erachter te komen hoe jij jezelf over 5 jaar ziet met jouw bedrijf en zorgt ervoor dat de grafisch ontwerper rekening kan houden met bepaalde veranderingen in jouw bedrijf.

Ben jij toe aan een nieuwe huisstijl? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking!

Lianne van Houtum – Bureau van Houtum
www.bureauvanhoutum.nl
info@bureauvanhoutum.nl
Whatsapp: 0614756781
insta: @bureauvanhoutum

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Nieuwe inzichten over pigmentvlekken
Lianne’s Marketingblog: Een nieuw logo, waar moet ik op letten?