HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Raakt botox uit de populariteit?

Posted on

Tegenwoordig ligt de focus in veel schoonheidssalons op natuurlijk oud worden. Met behandelingen en producten – al dan niet natuurlijk – in de salon en voor thuis, eventueel in combinatie met apparatuur, worden rimpels, fijne lijntjes, pigmentvlekken en huidverslapping aangepakt. Online wordt er daarentegen gestrooid met acties rondom botox die met name een jong publiek bereiken. Raakt botox uit de populariteit of is er juist een opleving? Tekst: Birgitta van der Linden, BLUSHtxt

In de professionele beautywereld zijn er zowel voor- als tegenstanders te vinden op het gebied van botox. Ook zijn er schoonheidsspecialisten die de huid eerst zelf optimaal proberen te verbeteren en verjongen, om eventueel daarna hier en daar een prikje te laten zetten. Subtiliteit is het toverwoord, want voor veel mensen blijkt een gezicht zoals dat van Linda de Mol eerder een schrikbeeld te zijn dan een voorbeeld.

Botox in 2025: meer of minder?

De cosmeticawereld is altijd in ontwikkeling. Innovaties op het gebied van ingrediënten, producten, apparatuur en medische toepassingen kenmerken het beauty landschap. Zullen consumenten anno 2025 meer of minder voor botox kiezen? Dat antwoord ligt volgens diverse onderzoeken en deskundigen verborgen in een mix van trends, technologie, ethische overwegingen en maatschappelijke veranderingen.

De evolutie van schoonheid

Botox en fillers zijn al jaren een vaste waarde in de schoonheidsindustrie. Wat begon als een nichekeuze voor celebrities werd in de afgelopen decennia steeds toegankelijker voor een groter publiek. Inmiddels worden injectables gepresenteerd als een ‘quick fix’ om er jonger en stralender uit te zien. Dit jaar lijkt deze trend een nieuwe fase in te gaan, mede doordat consumenten steeds kritischer worden. De tijd van ‘een strak gezicht tegen elke prijs’ maakt plaats voor een groeiend verlangen naar balans: tussen natuurlijke schoonheid, technologie én authenticiteit.

De tijd van ‘een strak gezicht tegen elke prijs’ maakt plaats voor
een groeiend verlangen naar balans: tussen natuurlijke schoonheid, technologie én authenticiteit

Trends en ontwikkelingen die duiden op een groeiende vraag naar botox:

  1. De normalisering van injectables
    Cosmetische ingrepen zijn bijna volledig genormaliseerd; er rust weinig taboe meer op deze behandelingen. Jongere generaties, zoals Gen Z, zien injectables niet als iets extreems, maar als een logische keuze in hun schoonheidsroutine. Net zoals ze serums of zonnebrandcrème gebruiken, overwegen ze botox om fijne lijntjes te voorkomen. Het stigma rondom injectables is vrijwel verdwenen.
  2. Snelle, zichtbare resultaten
    De druk om er goed uit te zien – mede gevoed door social media – blijft onverminderd groot. Mensen willen snelle resultaten, een ‘quick fix’, en injectables bieden dat. Botox (en fillers) blijven aantrekkelijk voor mensen die weinig tijd of geduld hebben, maar toch willen investeren in hun uiterlijk.
  3. Innovatie in injectables
    Technologie speelt een grote rol in de populariteit van injectables. De nieuwe generatie fillers en neurotoxi-nes belooft natuurlijkere resultaten en minder risico’s. Deze innovaties maken de behandelingen toegankelijker voor een bredere doelgroep.

Trends en ontwikkelingen die duiden op een verminderde vraag naar botox:

  1. Terug naar natuurlijke schoonheid
    Deze tegenbeweging wordt gedreven door de zoektocht naar authenticiteit. Consumenten willen er niet langer uitzien alsof ze ‘iets hebben laten doen’. Subtiele, natuurlijke resultaten zijn de norm. Niet-invasieve behandelingen op het gebied van huidverbetering en huidverjonging winnen terrein.
  2. Kritisch consumentengedrag
    Mensen zijn bewuster van wat ze in hun lichaam stoppen. Botox en fillers worden vaak gezien als onnatuurlijk of tijdelijk. De vraag naar duurzame, holistische oplossingen neemt toe, zoals behandelingen die het eigen collageen stimuleren of huidgezondheid bevorderen zonder injecties.
  3. Duurzaamheid en ethisch bewustzijn
    De schoonheidsindustrie staat onder druk om duurzamer en transparanter te werken. Fillers en botox worden soms geassocieerd met overconsumptie en milieubelasting, waardoor (bewuste) consumenten geneigd zijn te kiezen voor meer natuurlijke alternatieven.
  4. Emotionele balans
    Schoonheid wordt steeds meer gekoppeld aan welzijn. Mensen willen zich niet alleen goed voelen over hun uiterlijk, maar ook over de keuzes die ze maken. Zelfacceptatie en innerlijke balans spelen hierin een grote rol. Campagnes rondom body positivity en zelfliefde versterken deze ontwikkeling.
Een hybride aanpak

Het lijkt onwaarschijnlijk dat de vraag naar botox gaat verdwijnen of dat botox de schoonheidswereld juist gaat overspoelen. Waarschijnlijker lijkt een hybride aanpak, waarbij het minder draait om volledige transformaties maar meer om subtiele verbeteringen die de natuurlijke schoonheid versterken. Geen extreme metamorfoses en najagen van perfecte plaatjes, maar meer evenwicht tussen technologie, authenticiteit en welzijn, waarbij injectables steeds vaker worden gecombineerd met niet-invasieve technologieën zoals LED-therapie of microneedling.


Laura van der Hooft | Lauroras

Laura is geen voorstander van botox. “Ik heb een andere visie op anti-aging, waarbij ik kijk vanuit een holistische aanpak en inzet op het zelfherstellend vermogen van de huid. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van botox ben je het symptoom aan het behandelen, niet de onderliggende oorzaak. Het is beter om te kijken naar wat er gebeurt in de huid en daarop te behandelen met natuurlijke producten. Op deze manier kun je huidveroudering vertragen en de tekenen van veroudering zo veel mogelijk verzachten, zodat je op natuurlijke wijze oud wordt.”

‘Quick fix’

“Tegenwoordig ligt er veel nadruk op de ‘quick fix’, het is een hele hype, maar verouderen is zo veel meer dan een rimpel. Een glad, rimpelloos gezicht met 60 jaar is onnatuurlijk, maar toch vinden sommige mensen het moeilijk om hun rimpels te accepteren. Ze worden beïnvloed door externe factoren, zoals social media en influencers. Ik heb wel het idee dat er op dit moment weer verandering is, dat er een verschuiving is naar meer natuurlijke vormen van anti-aging en een holistische aanpak.”

‘Ik twijfelde of ik botox zou nemen, maar ik kom eerst naar jou
om te zien wat jij kunt doen

Het perfecte plaatje

“Mijn doelgroep ligt ongeveer tussen de 25 en 65 jaar, met hier en daar wat uitschieters. De dertigers met de eerste tekenen van huidveroudering willen vooral glow en een oplossing voor een vermoeide uitstraling. De twintigers zijn een groep met weinig geduld, ze snappen niet altijd dat een behandeltraject tijd kost en het valt me op dat zij zich eerder storen aan lijntjes dan oudere generaties. Ze zijn opgegroeid met social media en dat perfecte plaatje. De huid vanaf 50 jaar kan uitdagingen geven door de overgang en deze vrouwen willen graag een oplossing voor huidverslapping. Klanten die voor het eerst komen, zeggen wel eens: ‘ik twijfelde of ik botox zou nemen, maar ik kom eerst naar jou om te zien wat jij kunt doen.’”

Behandelingen, producten en voeding

“Bij Lauroras kies ik dus niet voor het aanbieden van botox-behandelingen, maar wel voor microneedling in de aanpak tegen lijntjes, voor een verbeterde structuur en om de collageenaanmaak te stimuleren. Ook bindweefselmassage en cupping geven mooie resultaten. Daarnaast is een goede huidverzorgingsroutine thuis essentieel en speelt voeding ook een grote rol. Wil de klant daarna nog steeds botox – omdat er bijvoorbeeld écht een diepe groef is die ook klachten geeft zoals hoofdpijn et cetera – dan pakt dat sowieso mooier uit omdat de huidconditie is verbeterd. Bij een diepe frons die resulteert in heftige migraine en bij knarsetanden is botox een prima oplossing om de klachten te verminderen.”

www.lauroras.nl
Foto: Lisette Vlek – June Fotografie


Marieke van den Broek | MediSpa Vught

Medisch schoonheidsspecialist Marieke van den Broek richt zich met haar kliniek op huidverbetering en -verjonging op een natuurlijke manier. Haar achtergrond ligt in de medische sector; ze was jarenlang de rechterhand van cosmetisch artsen, plastisch chirurgen en huisartsen. “Met mijn MediSpa wil ik laten zien dat je de biologische klok terug
kunt draaien door organic skincare toe te passen in combinatie met medische apparatuur, om zo op een gracieuze wijze ouder te worden zonder je eigenheid te verliezen.”

Minder populair

“Ik ben ervan overtuigd dat botox minder populair is dan een aantal jaar geleden. De vraag naar botox voor cosmetische doeleinden neemt af en er is meer vraag naar natuurlijke behandelmethoden en producten. Dit geldt ook voor mezelf: ik ben 43 jaar heb nog nooit botox of fillers gebruikt. Van mensen om me heen, zowel in de MediSpa als in de privékring, hoor ik veel dezelfde reacties op botox: iedereen gaat op elkaar lijken, het is nep, plastic en degene die het heeft laten doen ziet eruit als een Barbiepop. Het is vaak ook verslavend, mensen met botox gaan steeds verder; het lijkt alsof alle grenzen vervagen.”

“Je kunt je huid wel glad laten spuiten met botox, maar die
grove poriën en pigmentvlekjes krijg je daarmee echt niet weg.”

Verbeteren en verjongen

“In de MediSpa richten we ons met name op de doelgroep 40 tot 60 jaar. We passen onder meer biologische rimpelcorrectie, peelingen, microdermabrasie en microneedling toe om de huid te verbeteren en te verjongen en we werken met organische huidverzorgingsproducten om de behandelingen op een veilige manier optimaal te ondersteunen. Je kunt een rimpel wel glad laten spuiten met botox, maar die grove poriën en pigmentvlekjes of huidverslapping krijg je daarmee echt niet weg. Bovendien: waar stop je? Een glad voorhoofd zonder expressie en een verslapte kaaklijn en hals? En vergeet vooral je handen niet, die verraden altijd je echte leeftijd, wanneer je ze niet onderhoudt. Wij nemen de handen daarom ook altijd mee tijdens een treatment.”

Medisch en mentaal

“Voor medische indicaties zoals spasmen, overmatige transpiratie en knarsetanden geloof ik wel in botox en óók als iemand mentaal erg veel last heeft van een huidprobleem en alles al heeft geprobeerd. We werken samen met cosmetisch arts Drs. Babak Mahadavian Delavary. Hij zet botox en voert daarnaast ook laserbehandelingen uit, ooglidcorrecties en TCA-peelingen.”

Tijd, discipline en geld

“Huidverbetering en huidverjonging op een natuurlijke manier met behandelingen en producten kosten
tijd, discipline en geld. Een kuur inclusief producten bij MediSpa Vught is duurder dan een spuitje botox en levert een compleet resultaat op het gebied van huidverjonging.”

www.medispavught.nl
Foto’s: Lovina Visuals Gyna de Vries


Rachsjanda Venneman | Scenery Cosmedisch Huidinstituut

Volgens Rachsjanda is botox nog onverminderd populair, vooral onder jongeren. Ze noemt zichzelf geen tegenstander, maar heeft wel een sterke voorkeur om op een natuurlijke manier mooi oud te worden. Dat is ook de visie die ze uitdraagt met Scenery Cosmedisch huidinstituut. “Het is belangrijk eerst te werken aan de huidconditie. Op latere leeftijd kan botox eventueel aanvullend zijn, maar dan heb ik het wel over minimale, kleine ingrepen die nauwelijks zichtbaar zijn maar net dat verschil maken.”

Angst voor rimpels

“Het is tegenwoordig heel laagdrempelig om botox te laten zetten; het is makkelijk te verkrijgen, er worden veel acties mee gedaan en het is relatief goedkoop. Dat is wat mij betreft een schadelijke ontwikkeling. Veel jongeren hebben angst voor rimpels, waardoor ze preventief kiezen voor botox. Ze jagen massaal een ideaalbeeld na dat is aangewakkerd door social media, zowel mannen als vrouwen. Botox zou een mooie tool kunnen zijn om indien gewenst of nodig minimaal gebruik van te maken, maar de jongere generatie heeft die mooie kant van botox een beetje verpest.”

“In het nieuwe pand gaan we samenwerken met een cosmetisch
arts die botox, fillers en ooglidcorrecties uit gaat voeren.”

Samenwerking met cosmetisch arts

Rachsjanda verhuist dit jaar met haar instituut naar een groter pand. “We gaan van vier behandelkamers naar twaalf, waardoor er ook ruimte komt voor een samenwerking met een cosmetisch arts die botox, fillers en ooglidcorrecties uit gaat voeren. Jongeren zijn niet mijn doelgroep, wij focussen ons op dames en heren vanaf 40-45 jaar. Scenery, dat natuurschoon betekent, is een exclusief high-end huidinstituut voor well- aging: op een ontspannen manier mooi oud worden. We bieden gepersonaliseerde (medische) behandelingen in een optimaal ontspannen sfeer.”

Verkeerde volgorde

“Veel dames die klant zijn hebben wel eens botox geprobeerd, maar deden dat in de verkeerde volgorde. Botox is straks een mogelijke aanvulling, maar eerst verbeteren we de huidconditie, want botox heeft baat bij een goede basis. Het gaat wat mij betreft vooral over subtiliteit. Verder koester ik de hoop dat er een verschuiving komt bij die jongeren en dat ze minder massaal voor botox kiezen.”

www.scenerybeauty.nl


Suzan Oerlemans |

Suzan Oerlemans Huidinstituut en ontwikkelaar salonsoftware Re-sence

“Het is belangrijk om altijd te werken vanuit je kernwaarden en je niet te veel te laten beïnvloeden door hypes. Wil je op de langere termijn een succesvol bedrijf hebben, dan moet je daarnaar kijken en dat voor jezelf uitzoeken. Ik heb het in al die jaren vaak zien gebeuren: er is een hype, bijvoorbeeld botox, en schoonheidsspecialisten wijken af van hun kernwaarden en proberen een graantje mee te pikken. Een fout die ik zelf ook heb gemaakt. Botox was nooit onderdeel van mijn visie, maar ik heb me jaren geleden wel eens mee laten voeren.”

De leidende vraag

“Gelukkig ligt dat alweer ver achter me. En alhoewel botox inmiddels als veilig gezien kan worden, komt er hier geen prikdokter meer over de vloer. Dat betekent overigens niet dat ik nooit iemand doorstuur of botox niet opneem in het complete verhaal dat ik met klanten deel. Net zoals met alle andere behandelingen geef ik mijn klanten kennis over wat er allemaal mogelijk is, ik adviseer ze vanuit mijn expertise en de leidende vraag is altijd: hoe ben jij het beste geholpen? Botox is soms namelijk écht de beste oplossing, bijvoorbeeld als je een diepe fronsrimpel hebt en altijd te horen krijgt dat je chagrijnig kijkt.”

“Wie ben jij en wat past bij jou? Het kan juist authentiek zijn om
botox en fillers te gebruiken.”

Authenticiteit

“Verder gaat het ook over authenticiteit: wie ben jij en wat past bij jou? Het kan dus ook juist authentiek zijn om botox en fillers te gebruiken. Het is anno 2025 een hybride ontwikkeling, met enerzijds mensen die het natuurlijke omarmen en aan de andere kant de normalisering van botox, met name onder de twintigers en dertigers. Zelf vind ik botox bijna nooit mooi. Het is niet realistisch, het gaat telkens iets verder, net iets meer. Het kan verslavend zijn en degene die het laten zetten hebben vaak ook geen realistisch zelfbeeld meer. Bij oudere generaties merk ik meer acceptatie rondom het verouderingsproces.”

Natuurlijke huidverjonging

“In het instituut richten we ons op natuurlijke huidverjonging. Klanten willen een frisse, gezonde huid met volume. Voor mij staat een rimpel ook niet per se voor veroudering. Als ik denk aan een jeugdige huid is dat met name een egale huid zonder vlekjes en een frisse oogopslag. Ik en de mensen uit mijn team merken zelf ook dat wij mensen met veel vlekjes ouder schatten dan mensen met rimpels.”

www.suzanoerlemanshuidinstituut.nl
www.re-sence.nl

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
De nieuwe editie van De Beauty Professional is uit!
Raakt botox uit de populariteit?

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord