HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Brant Stutvoet, CEO Care Cosmetics: “Groot denken kort schakelen”

Sinds april dit jaar staat Brant Stutvoet aan het roer van Care Cosmetics met een duidelijke missie: ondernemers en schoonheidsspecialisten ondersteunen en tegelijkertijd een stevige groeistrategie uitrollen in Nederland en daarbuiten. Met zijn brede ervaring in internationale bedrijven en een hands-on leiderschapsstijl geeft hij zijn visie op de toekomst van Care Cosmetics, persoonlijke betrokkenheid en de kansen en uitdagingen binnen de beautybranche.

Brant combineert een indrukwekkende carrière in internationale bedrijven met een persoonlijke passie voor de beautybranche. Na een loopbaan langs Procter & Gamble, Spectrum Brands en een commerciële topfunctie bij de bloemenveiling, stapte Brant over naar Care Cosmetics. De rode draad: bouwen aan organisaties, sales opnieuw inrichten en mensen laten groeien. Hij blikt hij terug op zijn route van Wella’s kappersmerken naar Petcare en een eindverantwoordelijke P&L-rol in het Midden-Oosten & Afrika. Hij vertelt waarom de coöperatieve wereld van de veiling uiteindelijk niet bij hem paste en zet zijn ambities neer voor Care: marktleider blijven in Nederland en België, en opschakelen naar Noord-Europa.

Je achtergrond in een notendop: hoe kwam je in beauty terecht?

Brant: “Ik studeerde economie aan de Erasmus en startte mijn carrière in de industrie. Daarna stapte ik bij Procter & Gamble in, binnen de kappersdivisie Wella. Mijn opdracht: de kappersbusiness herstructureren. Wella, Sebastian, Sassoon: verschillende merken met ieder een eigen sales-setup. We gingen van merkgestuurd verkopen naar portfolio-selling, samen met de salesorganisaties. Dat was mijn eerste aanraking met beauty en een mooie ervaring. Ik heb er nog steeds veel relaties aan overgehouden.”

Toch verlegde P&G jouw focus naar een heel andere categorie?

“Doe je je werk goed bij P&G, dan ga je iets anders doen. Ik werd benaderd voor de Petcare-divisie. Vanuit Genève was ik verantwoordelijk voor de Benelux en vloog ik wekelijks heen en weer. Collega’s grapten destijds: van fashionshows naar hondenshows. Als je ooit naar een hondenshow kunt gaan: niet doen. Een fashionshow? Altijd doen. Hoe dan ook: het was een leerzame overstap.”

Wat gebeurde er toen die divisie werd verkocht?

“De Petcare-activiteiten gingen naar Spectrum Brands. Ik ben meegegaan en heb meerdere bedrijven geïntegreerd in de sales-structuur die ik in de Benelux had opgezet. Daarna kreeg ik de kans om producten naar het supermarktkanaal te brengen; daar heb ik een Europese prijs voor gewonnen. Ik kreeg een Europese rol en later werd ik P&L-eindverantwoordelijke in het Midden-Oosten en Afrika.”

En die beautycategorie… als je daar eenmaal in zit, kan het verslavend werken. Bij mij was dat zo

Waarom keerde je terug naar Nederland?

“Mijn privésituatie veranderde. Veel in het buitenland zitten paste niet. Ik ging naar de bloemenveiling en werd commercieel verantwoordelijk voor de Nederlandse markt: een omzet van ongeveer 4 à 4,5 miljard en een grote sales organisatie. Professioneel fantastisch, maar het bleef een coöperatie. Ik werk liever in een commerciële organisatie. En die beautycategorie… als je daar eenmaal in zit, kan het verslavend werken. Bij mij was dat zo.”

Wat zocht je toen je voor Care koos en wat vond je?

“Op mijn wensenlijst stonden drie dingen: terug naar beauty, een eindverantwoordelijke rol en de mogelijkheid om een organisatie snel te laten groeien met een partner die daarbij helpt. Dat hebben we met onze investeerder 3D. Daarnaast: cultuur. Ik vond hier een organisatie met een cultuur waaraan ik kon bijdragen én bouwen.”

Hoe kwam de match tot stand?

“Via Ebbinge, een searchpartij die vaak met private-equityfirma’s werkt. Het traject duurde bijna een half jaar. Ze zochten iemand die al eindverantwoordelijk was geweest; dat was ik formeel niet, al rapporteerde ik aan CEO’s en werkte ik met topbestuurders. Uiteindelijk draaide het om cultuurfit: welk type mens past het beste? Toen viel alles op z’n plek.”

Mijn rol is om hen nog beter te maken in wat ze al doen; dat is honderd keer effectiever dan alles zelf doen

Je noemt je leiderschapsstijl ‘hands-on’. Hoe ziet dat eruit?

“Letterlijk in de business staan. Als we een leveranciersdag hebben, ben ik erbij. Samen met accountmanagers en het team. Horen waar ze tegenaan lopen, meedenken hoe we retailers en salons echt verder helpen. Medewerkers mogen 100% commitment van me verwachten. Ik droom van mijn werk en ben er elke dag mee bezig. Maar het effect wordt pas groot als collega’s goed in hun vel zitten. Mijn rol is om hen nog beter te maken in wat ze al doen; dat is honderd keer effectiever dan alles zelf doen.”

Dat klinkt mensgericht. Hoe geef je daar concreet vorm aan?

“Door te blijven zien dat iedereen in de organisatie even belangrijk is. Ik loop graag door het magazijn, maak een praatje, hoor wat er speelt. Een collega daar brak onlangs op drie plekken zijn been. Dan bel ik even om mijn medeleven te uiten. Ik heb geen ‘betere’ rol dan een ander, gewoon een andere. Als mensen thuis floreren, floreren ze vaak ook op werk. Dus praat je met elkaar.”

Welke managementlessen neem je mee uit je eerdere functies?

“In het begin compenseerde ik te veel zelf. Bij P&G leerde ik: empower mensen. Stel vragen: waar liep je zélf tegenaan? Hoe zou je het volgende keer aanpakken? Dat werkt beter dan invullen. En ik bewaak dat werk nooit losstaat van wie iemand is; aandacht voor de mens is geen zachte bijzaak, het is harde performance.”

Wat mogen schoonheidsspecialisten concreet van Care verwachten?

“Een aanspreekpunt dat meedenkt en keuzes durft te maken vanuit hún belang. We werken met portfolio-selling: je zit met de ondernemer aan tafel, snapt ambities en positionering, en adviseert dan het merk dat het beste past. Soms hoort daar een omruiling bij of een andere stap om de ondernemer beter te helpen. Belangrijk is dat de collega aan tafel het gesprek kan voeren én beslissingen kan nemen.”

Je spreekt over ambitie. Waar wil je met Care naartoe?

“Ik ben officieel CEO van The Elegance Company, waar Care het grootste bedrijf van is. Wat we in Nederland hebben ingericht, willen we naar andere landen brengen en uitgroeien tot een grotere Europese speler. In Nederland en België zijn we marktleider, in Noord-Europa willen we dat ook worden. Dat doen we organisch door klanten te laten groeien en via acquisities in nieuwe landen.”

Wat levert zo’n buy-and-build voor de salon op?

“Nieuwe ideeën. Je komt bij een bedrijf dat dingen op punten beter doet en dat weet je niet vooraf. Door open te kijken en te delen, krijg je inzichten die we in Nederland weer kunnen toepassen. Zo inspireren we ondernemers en helpen we ze hun doelen te bereiken. Niet: ‘we kopen je en nu moet alles hierheen’, maar als MKB-speler samenwerken en versterken.”

Hoe positioneert Care zich in de Nederlandse markt?

“Onze focus ligt op schoonheidsspecialisten. We kijken scherp naar promoties: hoe zet je ze zo in dat de ondernemer er echt beter van wordt en de consument blij is? Ook breiden we het portfolio uit met merken die doen wat ze zeggen, met zichtbare resultaten. Zeker in huidverbetering, waar de vraag groeit. We namen bijvoorbeeld PCA Skin over, actief in België, en brengen dat nu ook in Nederland. Uiteindelijk draait beauty om klanten zich beter te laten voelen. Iemand moet uit de stoel stappen en denken: ik voel me zekerder, ik straal.”

En internationaal?

“In België hebben we Care België, voorheen Consulta, in Duitsland zijn we actief onder Sommaire Beaute. We proberen daar dezelfde werkwijze neer te zetten, met oog voor wat lokaal anders is. Daarnaast kijken we continu naar markten in Noord-Europa waar ons model met lokale partners verder kan groeien.”

Je verwees eerder naar jullie partner, 3D. Wat brengt die samenwerking?

“Slagkracht en versnelling. Zoals bij een verbouwing: met één vakman ben je even bezig; met een goed team kan het ineens heel snel gaan. De één brengt de ander in positie om z’n werk optimaal te kunnen uitvoeren. Dat proberen we hier ook.”

Welke marktdynamiek zie je als grootste uitdaging?

“Bij jonge consumenten zie je de opkomst van cosmetische ingrepen. We moeten laten zien dat professionele producten en een volledige beautyroutine óók duurzame resultaten geven, zónder ingreep. Daarnaast moeten we trots blijven op het vak. Mensen komen om zich mooier te voelen. Als ze naar buiten stappen met meer zelfvertrouwen, doen we het goed.”

Hoe kijk je naar duurzaamheid en regelgeving?

“Dat is een transitie waar we middenin zitten. We kijken naar onze footprint en naar ingrediënten. Tegelijk moeten producten resultaat leveren én werken binnen de regels en afspraken die gelden. Duurzaamheid betekent voor mij ook: lange termijn kunnen blijven leveren, systemisch. Samen met merken zoeken we die balans.”

‘Net als in elke relatie: je moet eraan blijven werken, niets is vanzelfsprekend’

Merkenbeheer blijft een thema in distributie. Hoe ga je daarmee om?

“Als distributeur bouw je merken in positie. Als het goed gaat, kan een merk zeggen: we doen meer zelf of we willen de positionering anders. Dat hoort erbij. De basis is relatie: blijven investeren. Met Pupa werken we al 25 jaar samen. Dat is meer dan leverancier-distributeur; het is partnership. Net als in elke relatie: je moet eraan blijven werken, niets is vanzelfsprekend.”

Je benadrukt ‘korte lijnen’. Hoe bewaak je dat als je groeit?

“Door toegankelijk te blijven. We zijn marktleider, maar handelen als een kleine organisatie. Geen twaalf lagen tussen klant en beslissing. Schoonheidsspecialisten kunnen me bellen of mailen; mijn gegevens staan gewoon op de website. We willen snel schakelen en echt naast de ondernemer aan tafel zitten.”

Hoe ver vooruit plan jij eigenlijk?

“Ik kijk nooit verder dan drie jaar. Je moet vooruit kijken, maar te ver vooruit kijken heeft in een dynamische omgeving beperkt zin. Mijn focus is: waar staat Care de komende jaren en wat vraagt dat vandaag van ons? Als we elke dag beter worden – met resultaat voor de ondernemer – dan komt die grotere ambitie vanzelf dichterbij.”

Tekst: Birgitta van der Linden, BLUSHtxt

Vorige
De cosy winterbeleving in de salon vergroot de klantbinding en verkoop
Brant Stutvoet, CEO Care Cosmetics: “Groot denken kort schakelen”

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord