In het zuiden van Nederland, aan de rand van het Mastbos in Breda, bevindt zich het statige pand van Dermatuer. Hier werkt een groot aantal professionals dagelijks aan de ondersteuning van huidprofessionals, het bereiken van consumenten en de verdere groei van Dermalogica in de Benelux. Drijvende kracht is Marcel Tuerlings, CEO van Dermatuer-Pro. Hij geeft zijn visie op de branche en ontwikkelingen van de afgelopen 25 jaar.
In 2026 viert Dermalogica het 25-jarig jubileum in Nederland. Marcel Tuerlings, die Dermatuer-Pro BV in 2000 oprichtte, lanceerde het merk in 2001 in Nederland. Het verhaal start al veel eerder. Jane Wurwand, founder van Dermalogica, ontwikkelde het merk in 1986. Inmiddels zijn er 100.000 huidexperts wereldwijd die dagelijks met Dermalogica werken, waarvan meer dan 500 salons in de Benelux.
Wat zijn de belangrijkste veranderingen in de professionele skincare markt van de afgelopen 24 jaar?
“Sinds de lancering van Dermalogica in september 2001 hebben we een enorme ontwikkeling meegemaakt op wetenschappelijk en technisch gebied”, vertelt Marcel. “Producten zijn veel effectiever geworden door krachtige ingrediënten zoals peptides, prebiotica en meer recent ook exosomen. Cosmeceuticals, zoals Dermalogica, zijn daardoor inmiddels leiders in de markt, want de huidige consument weet meer en verwacht ook meer resultaat. Voor mij persoonlijk valt op hoe ook de kwaliteit en het niveau van professionele behandelingen een vlucht heeft genomen. Technieken zoals LED, microneedling en IPL, vaak in combinatie met chemische peelings, hebben een vaste plek gevonden in de cabine en bieden een krachtig alternatief voor chirurgische ingrepen. Hier ligt een prachtige kans voor onze professionals in het bieden van die echte, duurzame huidverbetering waar consumenten naar op zoek zijn. Het is ons doel onze klanten daar volledig in te ondersteunen in zowel educatie, bewezen effectieve behandelingen, hoogwaardige producten en natuurlijk zakelijke ondersteuning.”
Mij persoonlijk valt op hoe de kwaliteit en het niveau van
professionele behandelingen de afgelopen 24 jaar
een vlucht heeft genomen.
Hoe zien die educatie en zakelijke ondersteuning die worden geboden eruit?
“Als Dermalogica-professional krijg je toegang tot ons uitgebreide opleidingsaanbod met meer dan 120 live trainingen per jaar en een uitgebreid aanbod aan online e-learnings. Het aanbod varieert van praktische workshops voor technieken zoals microneedling tot aan masterclasses over de behandeling van probleemhuiden, specialisaties zoals het microbioom en het effectief behandelen van de melaninerijke huid. We bieden niet alleen trainingen voor huidverbetering, maar ook zakelijke events en support om je bedrijf te inspireren en te ondersteunen.”
Hoe verloopt de samenwerking met Dermalogica International?
“Dermalogica heeft op internationaal vlak een heel sterke samenwerking. Of het nu gaat om educatie, innovatie, marketing of sales, er wordt enorm veel kennis gedeeld die we inzetten voor het nog beter ondersteunen van onze klanten. Daarnaast biedt deze samenwerking veel kansen voor financiële ontwikkeling en investeringen voor bijvoorbeeld productontwikkeling en het professionaliseren van processen.”
Welke veranderingen zijn er geweest sinds de overnamen door Unilever Prestige in 2016?
“Sinds de acquisitie door Unilever Prestige zien we een nog grotere versnelling en verdieping in die samenwerking. Doordat de kracht van sterke, premium merken zoals Dermalogica, Murad, REN, Hourglass, Paula’s Choice, Kate Sommerville en Tacha met elkaar zijn gecombineerd, ontstaat er veel meer slagkracht. Denk bijvoorbeeld aan wetenschappelijke productontwikkeling op het hoogste niveau, het nog sneller en beter inspelen op de wens van consumenten en het maken van mooie stappen richting duurzaamheid. Dermalogica heeft zich, mede door de overname door Unilever Prestige, sterk kunnen ontwikkelen en is bijna 40 jaar later nog steeds een pionier op het gebied van professionele, klinisch bewezen huidverbetering. Overigens is onze oprichtster Jane Wurwand nog altijd nauw betrokken.”
Dermalogica heeft zich, mede door de overname door
Unilever Prestige, sterk kunnen ontwikkelen.
Wat onderscheid Dermalogica van overige professionele merken?
“Educatie staat voorop en hiermee helpen wij onze partners om hun behandelingen en advies naar een hoger niveau te tillen, zodat ze beter kunnen voldoen aan de wensen van de klant. In de Benelux zetten we ons al bijna 25 jaar in om de reputatie van en het respect voor huidprofessionals op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen. Hiervoor geven we hen de tools om die kwaliteit te kunnen bieden die nodig is om succesvol te zijn. Dat doen we met productinnovaties, nieuwe behandelingen en ook zakelijke ondersteuning. Daarnaast zet Dermalogica zich actief in om zoveel mogelijk nieuwe klanten naar de salons van onze partners te trekken.”
Hoe doen jullie dit?
“In de huidige markt is het belangrijk om klanten op een relevante manier te bereiken, zowel in salons en winkels als ook online. Voor Dermalogica betekent dit dat we de expertise, behandelingen en het advies van onze huidspecialisten in de kijker zetten in alle kanalen en dat we per kanaal een aangepast assortiment aanbieden. Ons doel is om de juiste producten en behandelingen aan te bieden aan klanten die op zoek zijn naar de beste verzorging voor hun huid. Dit zijn niet alleen de klanten die al naar de salon komen en daar kunnen profiteren van de kracht van ons complete productassortiment en behandelingen, maar ook diegenen die hun producten online of in de winkel kopen en misschien nog niet weten wat professionele behandelingen voor hun huid kunnen betekenen. Wij laten potentiële klanten daar kennismaken met ons merk en met een klein deel van ons assortiment, om hen vervolgens te interesseren voor meer: een uitgebreider aanbod én professionele behandelingen.”
Dermalogica is actief in meer dan 100 landen. Wat zijn de plannen voor verdere groei in Nederland?
“Onze strategie voor groei is erop gericht om zoveel mogelijk nieuwe klanten naar de salons van onze professionals trekken. Hiervoor zetten we bijvoorbeeld campagnes in die miljoenen mensen in de Benelux bereiken via verschillende kanalen, om hen bewust te maken van het belang van een professionele huidbehandeling. Zo draaien we momenteel een consumentencampagne die gericht is op onze nieuwe behandeling Luminfusion. Daarmee werven we dus direct klanten voor onze salons en onderstrepen we ons professionele DNA.”
Educatie staat voorop en hiermee helpen wij onze partners om
hun behandelingen en advies naar een hoger niveau te tillen.
Wat kan de professional dit jaar van jullie verwachten?
“We blijven ons dit jaar inzetten om de resultaten van professionele behandelingen te verbeteren en hebben daarvoor een aantal nieuwe innovaties. Zo lanceren we de Exo Booster, een revolutionaire aanpak voor huidverjonging. Het is een professionele tweefasenbehandeling op basis van bacteriële (Lactobacillus) exosomen, die geavanceerde huidverzorging naar een hoger niveau tilt. De Exo Booster-behandeling is wetenschappelijk bewezen en kan bijvoorbeeld gecombineerd worden met microneedling en IPL voor dubbele effectiviteit en fantastische huidvernieuwingsresultaten. Exo Booster ondersteunt versnelde genezing en huidverjonging, waardoor het de ideale keuze is voor consumenten die het uiterlijk van hun huid op een natuurlijke en effectieve manier willen verbeteren.”
Hoe is het om te werken met een visionair als Jane Wurwand, die het bedrijf vanaf de grond heeft opgebouwd?
“Jane is onze fundering, onze thuisbasis die we steeds inzetten om te toetsen of we loyaal zijn en blijven aan onze waarden voor de professional. Het draait in de kern van Dermalogica al vanaf het begin niet om de verkoop van producten, maar om het brengen van succes voor de ondernemer die met ons werkt. Hoogwaardige educatie heeft daarin altijd een centrale rol in gespeeld.”
Jane Wurwand stelt dat ‘high-touch will overshadow high-tech’ in de beautybranche. Hoe ziet u deze ontwikkeling in Nederland?
“Om high-tech kunnen we niet heen en als tech doet wat het belooft, dan omarmen we het graag. Maar high touch, de menselijke connectie, kan geen enkel apparaat of technologie overnemen. Dat is de kern van wat wij als professional doen. Een huidprofessional kan ondersteund worden door techniek, maar techniek zal hem of haar nooit vervangen. Niet in de ervaring én niet in het resultaat. Vergelijk het met zingen: een nummer wordt pas goed als het gezongen wordt vanuit het hart.”
Wat vind jij?