HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Is de hype rond plantaardige, vegetarische en vegan voeding voorbij?

Posted on

Uit een analyse van het online zoekverkeer naar gezonde voeding door Marktdata.nl, blijkt dat de hype rond plantaardige voeding, vegetarische en vegan voeding voorbij is. Opvallend is dat het zoekvolume naar gezonde voeding in het jaar 2021 daalde met vijf procent. De seniorenmarkt is met +170% over de afgelopen drie jaar daarentegen op het gebied van gezonde voeding een sterke groeimarkt.

Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over gezonde voeding in Google big data onderzocht over de afgelopen vier jaar (2018-2021) in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in veranderingen van consumentenbehoeften. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft.

Online zoekgedrag gezonde voeding
Het zoekvolume van zoekopdrachten gerelateerd aan gezonde voeding is geanalyseerd over de afgelopen vier jaar. Maandelijks wordt er in Nederland gemiddeld meer dan een half miljoen keer gezocht op zoektermen gerelateerd aan gezonde voeding. Als we kijken naar de maanden, dan wordt er in januari het meest gezocht naar gezonde voeding. Deze maand vertegenwoordigt ruim tien procent van het jaarlijkse zoekvolume op het gebied van gezonde voeding. De maand waarin men het minst bezig is met gezonde voeding is december. Dat heeft wellicht te maken met de feestdagen en het eind van het jaar. Het zoekvolume op het gebied van gerelateerde onderwerpen waarin de tekst “dieet” voorkomt staat op de eerste plaats met gemiddeld meer dan 265.000 maandelijkse zoekopdrachten. Daarnaast wordt er maandelijks ruim 52.000 keer gezocht met de term “gezond” in de zoekopdracht. De term “afvallen” in de zoekopdracht behaalt een gemiddeld maandelijks zoekvolume van ruim 17.800 zoekopdrachten. Het zoeken naar gezonde voeding heeft daarmee nauwe banden met het streven naar gewichtsverlies.

Het online zoekvolume naar gezonde voeding is het afgelopen jaar (2021) afgenomen. Groeide het zoekvolume in het jaar 2019 met 13%, in het jaar 2020 betrof het een groei van 16%. Het jaar 2021 laat een daling zien van vijf procent. Daarmee komt de groei van het zoekvolume op het gebied van gezonde voeding uit op 25% over de afgelopen drie jaar.

Senioren groeimarkt
Voor welke doelgroep wordt er online het meest gezocht naar gezonde voeding? Onderstaand figuur toont de aandelen in het zoekvolume over de afgelopen vier jaar van de onderscheiden doelgroepen.

procentuele verdeling zoekvolume

Er wordt het vaakst gezocht naar gezonde voeding voor tijdens een zwangerschap. Maar liefst 42 procent van het zoekverkeer naar gezonde voeding heeft betrekking op zwangere vrouwen. De (niet zwangere) vrouw staat op de tweede plaats met een aandeel van 20 procent in het zoekvolume. Op de derde plaats staan ouderen met een aandeel van 14 procent. De categorie “overig” bestaat uit peuters, kleuters en baby’s.

Welke ontwikkelingen zien we in het zoekgedrag qua doelgroep over de afgelopen drie jaar? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in het jaar 2021 ten opzichte van het jaar 2018.

procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2021 t.o.v. 2018

Het zoekvolume van gezonde voeding voor ouderen is in de afgelopen drie jaar met 170 procent toegenomen. Dat is aanzienlijk meer dan het marktgemiddelde van 25 procent. Oorzaken voor deze sterke groei onder senioren zijn te vinden op het gebied van de vergrijzing, het zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en de Corona pandemie. Ook gezonde voeding voor mannen kent een boven gemiddelde stijging over de afgelopen drie jaar. Gezonde voeding voor vrouwen kent als enige doelgroep een dalend zoekvolume.

Hype plantaardige voeding ten einde
Bij het analyseren van verschillende levensstijlen en voedingspatronen valt iets op. In de voorgaande jaren waren plantaardig, vegetarisch en vegan voedsel erg populair en konden rekenen op een groeiend marktaandeel. Het afgelopen jaar zien we echter dat deze categorieën sterk achter blijven ten opzichte van het marktgemiddelde. Onderstaand figuur toont de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal zoekopdrachten van de drie plantaardige termen ten opzichte van de markt.

voortschrijdende procentuele jaarmutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten

Tot het najaar van 2020 kenden de zoektermen plantaardig, vegetarisch en vegan een zeer sterke procentuele groei van het zoekvolume. De zoekterm plantaardig stond in september 2020 zelfs op een groei van 269% ten opzichte van het voorgaande jaar. We zien dat het zoekvolume in het jaar 2021 volledig is gekanteld. Zowel plantaardig als vegetarisch en vegan laten in het jaar 2021 een beneden gemiddelde groei zien (een boven gemiddeld sterke daling). Nu kun je deze ontwikkeling wel relativeren; omdat het volume wordt vergeleken met het voorgaande jaar, toen er sprake was van een sterke piek, dus heb je daarna al gauw te maken met een daling. Echter, de trendlijn toont wel aan dat de hype rond plantaardig eten voorbij is. De zoekterm plantaardig werd in het jaar 2021 zelfs 42 procent minder gebruikt in zoekopdrachten dan in het voorgaande jaar.

Koolhydraatarm meest gezocht
Als we kijken naar de ranglijst van meest gezochte voedingsstoffen en bestanddelen dan blijkt dat koolhydraatarm voedsel met kop en schouders op de eerste plaats staat met gemiddeld ruim 67.000 maandelijkse zoekopdrachten. Op de tweede plaats staat eiwit met ruim 36.000 maandelijkse zoekopdrachten en de top-3 wordt gecompleteerd door ijzer. In de top-10 staan verder vezels, vitamine, gluten, vetten, suiker, proteïne en kalium. De sterkste groeiers in de top-10 over de afgelopen drie jaar zijn vitamine (+81%) en vezels (+80%). Een andere sterke groeier die net buiten de top-10 staat is zink met een groei van 379 procent in de afgelopen drie jaar. Ook magnesium en mineralen kennen een sterke groei. Koolhydraten, gluten en suiker kennen een dalend zoekvolume.

Organen en lichaamsdelen
Als er wordt gezocht naar gezonde voeding dan heeft dit vaak als oorzaak dat men last heeft van pijn of problemen bij een specifiek orgaan of lichaamsdeel. Voor welke organen of lichaamsdelen wordt er online het meest gezocht naar gezonde voeding? Onderstaand figuur toont de aandelen in het zoekvolume over de afgelopen vier jaar van de onderscheiden categorieën.

procentuele verdeling zoekvolume

Er wordt het vaakst gezocht naar gezonde voeding in relatie tot de darmen. Bijna een kwart van het zoekverkeer naar gezonde voeding heeft betrekking op de darmen. Het bloed staat op de tweede plaats met een aandeel van 22 procent in het zoekvolume. Op de derde plaats staan de spieren met een aandeel van 16 procent. De categorie “overig” bestaat uit de huid, het haar, de galblaas, maag, hersenen, nieren, gewrichten en de alvleesklier.

Meer aandacht voor spieren en gewrichten
Over de afgelopen drie jaar groeide het zoekvolume procentueel het sterkst voor de gewrichten (+124%) en de spieren (+74%). De ontwikkeling van het zoekvolume voor gezonde voeding in relatie tot de maag en het bloed waren de afgelopen drie jaar juist beneden gemiddeld en in het jaar 2021 zelfs behoorlijk negatief.

Bron en voor meer informatie: www.marktdata.nl

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Geef een glimlach cadeau by Look Good Feel Better, Hannah en [ comfort zone ]
Is de hype rond plantaardige, vegetarische en vegan voeding voorbij?

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord