HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten: Tamara Stockmans – Bellamara (B)

Tamara Stockmans is 36 jaar en is eigenaresse van Studio Bellamara in Herk-de-Stad (B). In 2008 startte zij het bedrijf in bijberoep. Toen enkel een nagelstudio. Ze was nadat ze model had gezeten voor een studente nagelstyling zo enthousiast geworden over het vak dat ze in 2006 een opleiding in Eindhoven ging doen (avond- en weekendlessen gedurende 2 jaar). Dit was tijdens haar studie biochemie aan de hogeschool. “Ik heb de cursus nagelstyling vooral gevolgd om mijn eigen nagels te kunnen doen, maar startte in 2008 toch in bijberoep naast mijn job als laborante in een farmaceutisch bedrijf. Ik wilde als kind altijd al iets doen in de beautywereld en dit leek mij de ideale combinatie.” Uiteindelijk wilde ze haar aanbod in de salon uitbreiden met andere behandelingen en daarom startte ze enkele jaren later met de opleiding schoonheidsspecialiste. “Het werd al snel drukker in mijn salon en de combinatie met fulltime werken in loondienst, 2 kinderen en daarnaast nog een bijberoep werd teveel. Enkele jaren geleden zei ik mijn job als laborante vaarwel en maakte ik de overstap naar schoonheidsspecialiste in hoofdberoep. Je raakt nooit uitgeleerd in dit vak. Niet leren is stilstaan. De laatste jaren ben ik me meer gaan verdiepen in huid en dit is echt mijn passie geworden.” Lees snel verder en leer meer van de ervaringen van Tamara.



Tamara gooide dus alles om, om fulltime te kunnen werken als schoonheidsspecialist. Ze werkt alleen vanuit huis. “Eerst vanuit een klein kamertje op de eerste verdieping, maar dat werd al snel te klein. Na enkele jaren hebben we besloten om de indeling van ons huis om te gooien. Nu is het salon gevestigd op de begane grond en heb ik een grotere ruimte ter beschikking.” Klanten kunnen bij haar voor uiteenlopende behandelingen terecht. “Ik ben opgeleid tot allround schoonheidsspecialiste met een specialisatie in huidverbetering. Klanten kunnen terecht voor ontharing, pedicure, massage, … maar vooral voor huidverbeterende behandelingen, make-upadvies en een ruim aanbod aan verzorgingsproducten. De meest geboekte behandeling op dit moment is de dermaplane behandeling, een manuele techniek om je huid te exfoliëren. Je huid krijgt er een mooie glow van en je thuisproducten kunnen nog beter hun werk doen. Een aanrader!”

Wat vind jij het leukste aan het ondernemen?
” Elke dag is een nieuwe uitdaging en je kan zoveel kanten op. Je moet er natuurlijk wel hard voor werken, maar de voldoening die je terugkrijgt is groot. Klanten kunnen helpen, die tevreden blik in hun ogen, leuke (en ook minder leuke) momenten samen beleven. Ja, dat is elke dag werken met plezier voor mij. Ook ben je in dit val nooit uitgeleerd. Ik doe alles om bij te blijven in mijn vak: studeren, opleidingen volgen bij mijn leveranciers. Ik vind het belangrijk om up-to-date te blijven zodat ik de beste service aan mijn klanten kan bieden.”

Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
“Moeilijk om er eentje uit kiezen. Alle merken waar ik mee werk in mijn salon vind ik geweldig. Anders zou ik ze niet gebruiken. Ik heb ook een uiteenlopend aanbod van zowel gelaat- als lichaamsproducten en make-up. Moeilijke vraag dus. Maar als ik er 2 zou moeten kiezen dan zijn het Meder Beauty Science voor de gelaats/huidverbeterende behandelingen en de minerale make-up van i.am.klean. Deze gaan hand in hand als je wil werken aan een gezonde huid.”

Wat maakt jouw salon uniek?
“De feedback die ik krijg, is dat klanten zich hier thuis voelen. Ik ben een rustig persoon en straal dit ook uit naar de klanten toe. Naast een uitgebreid aanbod denk ik toch wel de persoonlijke aanpak die voorop staat hier.”

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
“Mezelf zijn. Fijne behandelingen geven. Een goede relatie onderhouden met mijn klanten. Ik ben actief op social media, maar de meeste klanten komen bij mij terecht via mond-tot-mond reclame.”

Wat betekent social media voor jouw salon?
“In het begin was ik niet zo actief op social media. Maar sinds anderhalf jaar is dat wel veranderd. Net toen de coronacrisis begon was dit een ideaal communicatiemiddel. Aan de hand van video’s en berichten die ik postte konden de klanten ook thuis hun routine verder zetten, want ze konden tijdens de lockdowns niet meer naar het salon komen. Dat de impact van social media zo groot is had ik niet verwacht. Sindsdien probeer ik toch actief te blijven en dit vnl. op Instagram. Laatst zat ik bij de kapper en de persoon die naast mij zat vertelde me dat ze zelden make-up draagt, maar door het zien van mijn video toch zin had gekregen om dat meer te gaan doen. Zalig toch!?”

Heb je een webshop? Zo ja hoe loopt dat? Is dat een belangrijk onderdeel van de salon?
“Sinds de eerste lockdown in België heb ik een webshop gemaakt. Zo werd het voor mijn klanten makkelijker om producten te bestellen. Tijdens de verschillende lockdowns werd hier veel gebruik van gemaakt. Nu iets minder omdat klanten terug naar het salon kunnen komen en hier na persoonlijk advies hun producten onmiddellijk mee naar huis kunnen nemen. Maar het is wel fijn als er bestellingen binnen komen vanuit de andere kant van het land. Dat is dan weer die kracht van social media. Ik zie de webshop als een mooie aanvulling voor klanten die niet naar mijn salon kunnen komen, maar toch met goede producten aan de slag willen gaan.”

Ben je aangesloten bij een brancheorganisatie?
“Ik ben aangesloten bij de Belgische Beauty Federatie en bij Besko, dat zijn de Belgische beroepsverenigingen. Je hebt steeds een aanspreekpunt en blijft op de hoogte van de laatste nieuwigheden, dat vind ik heel prettig.”

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière? Vertel!
“De dag dat mijn leverancier Sumaja Beauty vroeg of ik trainer wilde worden voor hen. Toch wel een droom die uitkwam! Ik geef training over de producten en het uitvoeren van de behandelingen aan salons in België die opstarten met het merk Meder Beauty Science.”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche? Zie je onzekerheden? Zo ja welke? En welke kansen zie jij nog?
“Positief! De beautywereld is enorm uitgebreid en er komen steeds nieuwe behandelingen bij. Ondanks het hectische leven in onze huidige maatschappij worden meer en meer mensen zich bewust van het feit dat zelfzorg en ontspanning belangrijk zijn. En daar kunnen wij hen mee helpen! Onzekerheden zullen er altijd zijn, het is maar hoe je er mee omgaat.”

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
“Volg je gevoel en doe je eigen ding! Zorg dat je salon een eigen uitstraling heeft en blijf je kennis verruimen.”

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen en/of ze zou wille vragen?
Ondanks dat ik alleen werk in mijn salon, kan ik toch rekenen op een netwerk van collega’s rondom mij. Waarom? Je kan overleggen, samenwerken, ideeën uitwisselen en je hebt gewoon veel steun aan elkaar. Ik kan het alleen maar aanraden, maar vraag me wel af hoe andere vakcollega’s hier tegenover staan. En waarom pro/contra?

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Age defying concentrate by Alexandre Fabelle
Leren van vakgenoten: Tamara Stockmans – Bellamara (B)