De post-pandemische trends in make-up zijn volgens de beursorganisatie Cosmoprof Bologna en een beroemde Italiaanse visagist: veiligheid, kwaliteit en zorg voor het milieu.
“De versoepeling van de regels voor social distancing en de geleidelijke terugkeer naar gewoon werk en recreatie hadden begin 2021 een positief effect op de consumptie van make-upproducten. Het onderzoek naar de economische situatie gepubliceerd door Cosmetica Italia, een nationale vereniging van cosmeticabedrijven, laat zien dat make-upproducten producten, die tot de kroonjuwelen in de wereld van de Italiaanse cosmetica behoren, een leidende rol hebben teruggewonnen binnen de internationale export, met een groei van 2,1% in vergelijking met het eerste semester van 2020.
De pandemie heeft de gewoonten van de consument zeker veranderd: veiligheid en kwaliteit spelen een niet-onderhandelbare rol bij de selectie van make-upproducten en het gebruik van gezichtsmaskers blijft oogmake-up bevoordelen in tegenstelling tot producten voor de lippen. “Aandacht voor de blik zal de komende maanden een must blijven”, bevestigt Chantal Ciaffardini, een visagiste die samenwerkt met Måneskin en vele andere Italiaanse beroemdheden. “Als het om de lippen gaat, is de roep om textuur en nuance minder veeleisend in vergelijking met 2019”.
Zwart is opnieuw populair om de ogen te benadrukken, samen met iriserende, vooral duochrome, texturen. “Na de pandemie werd het zomerseizoen gekenmerkt door een hausse in kleuren die fluorescerend waren en een hoog niveau van energie en vitaliteit uitdrukten”, merkt Ciaffardini op, “Toch zullen neutrale kleuren, of het nu warm of koud is, het toneel blijven domineren. ”
De nadruk op duurzaamheid is ook van groot belang in de wereld van make-up: de selectie van natuurlijke grondstoffen, productieprocessen met een lage impact en merkinitiatieven die de planeet begunstigen, beïnvloeden de beslissingen van de consument. “In mijn werk als visagist en daarbuiten heb ik de neiging om de voorkeur te geven aan producten van milieubewuste bedrijven, vooral veganistische producten”, bevestigt Chantal Ciaffardini. “Tegenwoordig hebben we het geluk dat we hoogwaardige producten kunnen vinden die ook duurzamer zijn, maar merken moeten veel meer doen om de sector een echt duurzame toekomst te geven”.
Wat vind jij?