HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Door de bomen het bos niet meer zien

Op verpakkingen, in marketingcampagnes en in gesprekken met klanten komt de term ‘natuurlijk’ veel voor. Het klinkt fris en verantwoord, maar de inhoud van die term is vaak vaag en voor meerdere interpretaties vatbaar. Niet alles wat uit groen of natuurlijk is, is goed. En als we alles uit de natuur zouden halen, belasten we de aarde te erg. Je kunt als merk heel veel willen maar de markt moet het wel begrijpen en onze huidcoaches moeten achter de producten staan. Wat is eigenlijk ‘clean’? En belangrijker nog: is ‘natuurlijk’ ook altijd beter?

Het antwoord ligt genuanceerder. Natuurlijk ogende producten worden vaak gezien als veiliger of gezonder, maar dat beeld klopt niet. Brandnetel is een natuurproduct, maar kan een flinke huidreactie veroorzaken. Palmolie is ook natuurlijk, maar de productie ervan zorgt voor grootschalige ontbossing en ecologische schade. De samenstelling en oorsprong zijn doorslaggevender of het product veilig is voor zowel de huid als natuur. Wat veel mensen vergeten: zelfs iets simpels als water is een chemische stof (H₂O). Chemisch betekent dus niet per se ‘slecht’ of ‘onnatuurlijk’. Het is gewoon een manier om te beschrijven waaruit iets is opgebouwd. Zo bevat vrijwel elk cosmetisch product, ook die met ‘natuurlijke’ ingrediënten, synthetische stappen. Want voordat een plantaardig extract in een crème belandt, wordt het eerst gezuiverd, geconcentreerd of gecombineerd met andere stoffen. Deze bewerkingen vallen onder wat we noemen een synthetisch proces: het samenvoegen van verschillende elementen tot één functionele eenheid. Daarmee voldoet in feite elk cosmetisch product, natuurlijk of niet, aan deze definitie. Juist daarom zijn verhoudingen en combinaties essentieel: het draait niet om of iets natuurlijk is, maar hoe het is samengesteld en wat het doet voor de huid.

Tegelijkertijd merken we dat consumenten kritischer zijn geworden. Ze willen weten wat ze gebruiken en waar het vandaan komt. Dat juichen we toe. Maar het is lastig navigeren tussen keurmerken, claims en commerciële taal. Een label als ‘vrij van parabenen’ klinkt goed, maar is vaak een marketingtruc. De juiste parabenen zijn één van de veiligste en best onderzochte conserveringsmiddelen. Ze zijn essentieel voor de veiligheid en houdbaarheid. Ze zijn met name effectief tegen schimmels, maar ook tegen veel bacteriën. Door de jaren heen worden er alleen nog maar uiterst veilig geteste parabenen gebruikt in cosmetica. Dus een claim dat het er niet inzit, zou beweren dat dit wel schadelijk zou kunnen zijn. Dankzij strenge wet- en regelgeving hoeft men zich bij het aanschaffen van cosmetica geen zorgen te maken over de veiligheid van het product. Voordat cosmetica in Nederland mag worden verkocht, wordt het product door een bevoegd persoon beoordeeld op veiligheid, een zogenoemde veiligheidsbeoordelaar. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) houdt hier toezicht op. Natuurlijke cosmetica moet aan exact dezelfde wetgeving voldoen als niet-natuurlijk cosmetica (de Cosmeticaverordening) en zijn dus beide even veilig.

Voor een lichaam maakt het trouwens niets uit of een stof of product door mensen in elkaar gezet is of niet. Bij hannah zoeken we daarom naar de juiste balans tussen natuurlijke en synthetische ingrediënten. We kiezen voor wat werkt, wat veilig is, én wat verantwoord is geproduceerd. Huidverbetering blijft onze kern dat betekent dat een product resultaat moet bieden. En dat vraagt om actieve ingrediënten die effectief zijn, ongeacht hun oorsprong.

Ook op het gebied van duurzaamheid kijken we kritisch naar onze keuzes. Denk aan lichtere verpakkingen die minder grondstoffen en transport vergen, of verpakkingsmogelijkheden die het gebruik van conserveermiddelen verminderen. Deze aanpassingen lijken klein, maar zorgen stap voor stap voor een duurzamere werkwijze. Daarbij is de mening van onze huidcoaches en klanten essentieel. Zij begrijpen als geen ander dat een bewuste keuze begint bij goed advies en eerlijke informatie.

Clean beauty is voor ons geen vaststaand gegeven, maar een doorlopend proces. Het vraagt om transparantie, om realistische keuzes en om het lef om verder te kijken dan populaire termen. Natuurlijke bewustwording is altijd goed en helpen bij de productkeuze is heel zinvol en sympathiek. Want uiteindelijk draait het om het welzijn van de huid én het respecteren van de wereld om ons heen. Met beide voeten op de grond en met kennis van zaken.

Ga voor meer informatie naar hannah.nl

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Liefde en affaires op het werk
Door de bomen het bos niet meer zien

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord