HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

‘Een eigen salon was mijn meisjesdroom’

Posted on

Er was geen twijfel over mogelijk: als jong meisje wist Sabrina Bakker van Gioya Treatments al dat ze de beautywereld in wilde. Na haar opgedane kennis en ervaring bij een schoonheidskliniek, startte ze een salon aan huis om daarna voor een aantal jaar een ruimte te huren bij een sportschool om daar als schoonheidsspecialist te werken. Inmiddels runt ze niet alleen haar eigen schoonheidssalon, maar verhuurt ze in haar pand ook verschillende ruimtes aan andere beautyprofessionals. Haar droom is meer dan uitgekomen!
Tekst: Esther Bode-Scholte

Hoe is dat proces precies verlopen bij jou?
‘Niet op een hele gebruikelijke manier. Mijn middelbare schoolperiode was qua leren pittig. Ik heb een onwijs leuke tijd gehad met vriendinnen in die periode, maar ik had erg veel moeite met de lesstof onder de knie te krijgen. Met mijn kaderniveau mocht ik niet toegelaten worden op een mbo-4 opleiding, dus kon ik de opleiding tot schoonheidsspecialist op mijn buik schrijven. De drang was echter zo groot dat ik ben gaan praten als Brugman bij de desbetreffende opleiding. Ik legde hen uit dat dit het pad was dat ik wilde bewandelen en dat mijn passie honderd procent bij dit vak lag. Ik wilde er alles aan doen om het te laten slagen. En dat is gelukt! Ze gaven me het voordeel van de twijfel. Ik heb heel hard gevochten om te komen waar ik nu ben. Vakken als anatomie en fysiologie waren niet mijn favoriete onderdelen, maar de praktijk daarentegen was helemaal mijn ding. Ook het vak ondernemerschap paste goed bij mij.’

Inmiddels heb je dat wel bewezen. Hoe verliep jouw ondernemersreis?
‘Nadat ik geslaagd was, had ik geen behoefte meer om verder te studeren. Ik heb nog een tijdje gewerkt bij het saunacomplex waar ik stageliep en daar mocht ik opgietingen verzorgen in de sauna. Kort erna kon mijn man voor zijn studie naar Spanje en toen zijn we samen voor een half jaar hier naartoe verhuisd. Ik ben enorm reislustig, dus dit was voor mij een uitgelezen kans om van het Mediterrane leven te genieten. Bij terugkomst wilde ik graag ervaring opdoen en zo heb ik drie jaar lang bij een beautykliniek gewerkt. Ook heb ik een tijd een salon aan huis gehad en heb ik vijf jaar een ruimte gehuurd bij een fitnesscentrum. Bijna drie jaar geleden ben ik een eigen salon gestart in een ruimte waar ook plek was voor andere specialisaties. Ik verhuur die ruimtes nu aan een nagelstyliste, een pedicure, een kapper, en aan iemand die wimperextensions en permanente make-up zet. We bieden een totaalconcept en het is heel leuk om op deze manier te mogen ondernemen.’

Ik heb heel hard gevochten om te komen waar ik nu ben.

Heb je die ondernemer skills van huis uit meegekregen?
‘Mijn moeder heeft een eigen bedrijf gehad, maar ze is geen rasechte ondernemer. Mijn vader blijkt ook ondernemer te zijn; het zit dus in mijn bloed. Mijn moeder heeft mij alleen opgevoed; mijn vader is niet in beeld. Zij heeft me als boodschap meegegeven om iets te gaan doen waar ik gelukkig van word, waar mijn hart ligt. Dat dit je veel meer brengt dan alleen materieel geluk.’

Je hebt ook een tijdje voor een werkgever gewerkt. Hoe ervoer je die periode?
‘Het is niets voor mij. Ik vind het heerlijk om mijn eigen pad te volgen, ik weet heel goed wat ik wil en heb vaak veel mooie ideeën. Helaas was er voor het uitwerken van mijn ideeën niet echt ruimte. Daar liep ik tegenaan en op een gegeven moment frustreerde mij dit. Ik heb altijd gezegd: ‘Als ik kinderen krijg, wil ik voor mezelf werken.’ Toen ik zwanger raakte -dat was acht jaar geleden een hele mooie verrassing- heb ik na zes maanden mijn baan opgezegd. Toen mijn dochter een half jaar oud was, ben ik voor mezelf begonnen en daarmee kwam een droom uit!’

Wat vind je lastig aan het ondernemerschap?
‘Met cijfertjes heb ik helemaal niets. Een deel van mijn administratie besteed ik uit; dat maakt het een stuk gemakkelijker. Voorheen werkte ik als enige in mijn salon en hoefde ik me alleen druk te maken over mezelf en mijn klanten, maar nu werk ik samen met personeel en huurders en dat geeft soms de nodige onrust. Het zit in mijn karakter om het voor iedereen goed te willen doen. Maar de één wil dit en de ander wil dat. Ik vind dat lastig. Daarom heb ik dit deel nu afgestoten en pakt mijn man dit op. Hij regelt alle zaken met de huurders en ook met de medewerkers. Zo voelt het voor mij meer alsof de meiden en ik allemaal gelijk zijn aan elkaar, en ben ik niet langer hun ‘baas’, maar eerder hun collega. Ik wil me echt kunnen focussen op wat zich in de salon afspeelt en op het uitvoeren van de behandelingen.’

Wat maakt dat jullie klanten zich graag bij Gioya Treatments laten behandelen?
‘Wij richten ons op huidverbetering en hierin kunnen we veel voor mensen betekenen, voornamelijk voor klanten tussen de dertig en vijftig jaar. Maar bij ons in de salon wil ik dat iedereen zich welkom voelt. Van een student tot een gepensioneerde, van mensen die weinig tot veel te besteden hebben. Er heerst een warme en fijne sfeer en er is ruimte voor klanten om hun verhaal te vertellen. Ook denken we altijd in oplossingen. Als een klant behoefte heeft aan een bepaald soort behandeling, gaan we kijken of dit interessant is om aan te bieden. Ik stel veel vragen en peil op die manier de wensen van de klant. Zo proberen we aan hun vraag te voldoen. We hebben ook ooit eens een specifieke behandeling opgenomen in ons aanbod, omdat de meiden en bepaalde klanten hierover lyrisch waren, maar dat liep uiteindelijk helemaal niet. Ook daar leer je van en hoort bij het ondernemerschap. We schrappen het in zo’n situatie direct weer van de lijst en pakken door.’

Het geeft een fantastisch gevoel om nu mijn ideeën te kunnen vormgeven zoals ik denk dat het beste is.

En wat vind jij zo leuk aan het ondernemerschap?
‘De vrijheid om je eigen keuzes te maken en om zelf je tijd in te delen. Het geeft een fantastisch gevoel om nu mijn ideeën te kunnen vormgeven zoals ik denk dat het beste is. Ook in combinatie met kinderen is mijn werk ideaal. Ik kan in de ochtenden en avonden werken en ’s middags thuis zijn voor mijn kinderen van acht en vier jaar.’

Huidverbetering is jullie specialisatie. Met welke merken bereiken jullie dit?
‘Als hoofdmerk werken wij met Webecos en daarnaast ook met dr. Tadlea, beiden merken van het bedrijf Corrective Cosmetics. Het zijn hele mooie producten die zichzelf bewijzen. Klanten raken tijdens de behandeling al enthousiast als ze de producten voelen of ruiken, we geven vaak samples mee en zelf gebruiken we alle drie deze skincare thuis, dus onze tevredenheid werkt ook aanstekelijk. Mensen starten vaak met een crème en breiden dan uit met andere verzorgingsproducten, totdat ze thuis een complete beautyroutine volgen. Voor de een gaat het om de beleving, voor de ander om het resultaat. En die resultaten zijn top! Regelmatig ontvang ik berichtjes van blije en dankbare klanten met foto’s van hun opgeknapte huid. Het is een eerlijk merk, zonder onnodig toegevoegde ingrediënten en daar houd ik van.’

Hoe kwam je in aanraking met deze merken?
‘Op de beautybeurs. Mijn moeder is het toen gaan gebruiken en het beviel haar zo goed, dat ik het ook ben gaan testen. Ik heb toen een productcursus bij dit bedrijf gevolgd en dat gaf de doorslag. Webecos is een fijn en eerlijk merk met een hele aantrekkelijke prijskwaliteit verhouding. Ik ben zeer tevreden en zie geen reden om met iets nieuws te starten. Ook omdat ze steeds blijven innoveren.’

Kun je wat meer vertellen over de samenwerking met Corrective Cosmetics?
‘Daar ben ik erg over te spreken. Er werken leuke mensen met wie ik goed contact heb. Ze weten wie ik ben en het niet alsof je een nummertje bent. Als er iets niet goed gaat met een bestelling bijvoorbeeld, dan lossen ze het direct op. Dat verloopt gelukkig heel soepel. Hun persoonlijke benadering vind ik fijn.’

Past de uitstraling van de producten van Webecos binnen het concept van je salon?
‘Webecos heeft een hele simpele, rustige verpakking. Aan gouden deksels of andere poespas doen ze niet. Het is heel clean. Wat je ziet, is wat je krijgt. Ik leg klanten uit dat zíj uiteindelijk betalen voor zo’n gouden deksel en de gehele marketing eromheen en dat je bij dit merk betaalt voor de ingrediënten. Precies waar het om gaat in mijn beleving. Sinds kort zijn de elementen uit de natuur afgebeeld op de verpakking. Dat spreekt tot de verbeelding. Dan weten klanten welke elementen uit de natuur in het product verwerkt zijn en dat geeft een hele natuurlijke en leuke uitstraling.’

Mensen starten vaak met een crème en breiden dan uit
met andere verzorgingsproducten, totdat ze thuis
een complete beautyroutine volgen.

Wat heb je zien veranderen in de beautybranche de afgelopen jaren?
‘Voorheen was een bezoek aan een schoonheidssalon een luxe, tegenwoordig hoort het er voor veel mensen standaard bij, net als een bezoek aan de kapsalon. Ook speelt voeding en leefstijl een steeds belangrijkere rol en zijn mensen zich hiervan meer bewust. Ik zeg altijd: ‘Mensen willen wel ouder worden, maar niet ouder zijn.’ Hierop spelen we in. Naast onze huidverzorgingsproducten werken we ook graag van binnenuit aan een gezondere huid. Daarom bieden we supplementen collageen aan en geven we veel tips over voeding. We merken dat mensen hieraan behoefte hebben. Mensen zijn meer dan ooit met voeding bezig.’

Zijn er nog andere mooie dromen die mogen uitkomen?
‘Ja zeker. Ik heb al een tijdje het plan om een online academy te starten waarin ik cursussen aanbied op het gebied van ondernemerschap en (holistische) schoonheidsbehandelingen voor beautyprofessionals. Ook is een deel hiervan op consumenten gericht met tips over hoe ze thuis het beste hun huid kunnen verzorgen met de producten van Webecos. Op persoonlijk vlak is er een wens om onze dromen ooit in het buitenland waar te maken en met ons gezin te gaan emigreren. Wij hebben al een paar keer een paar maanden in Curaçao gewoond met onze dochter en zoon, vanwege het werk van mijn man. Fantastische ervaringen. De meiden in mijn salon hebben het werk in die periode ontzettend goed voortgezet, dat ik me daar helemaal geen zorgen over hoefde te maken. Daar ben ik ze heel dankbaar voor.’

De Beauty Professional 09 | 2024

Dit artikel verscheen eerder in editie 9 van ons magazine.
Heb je deze gemist? Neem nu een abonnement en blijf op de hoogte van alle trends en inzichten in de beautybranche!

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Charlotte Sophie Cosmétique: If royal class is your style
‘Een eigen salon was mijn meisjesdroom’

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord