HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Schoonheidsverzorging voor mannen: Taboe of Aanvaardbaar?

Schoonheidsverzorging voor mannen zou allang geen taboe meer mogen zijn. Toch zijn er nog tal van (on)zichtbare drempels die ervoor zorgen dat mannen wegblijven van salons. Zeker als het om privacy gaat. Hoog tijd om op onderzoek te gaan naar taboes in de schoonheidswereld. Welke drempels ervaren mannen om salons te bezoeken? Hoe zorg je ervoor dat mannen zich vrij voelen om schoonheidsverzorging toe te laten? En welke raakvlakken zien we met de wereld van barbiers en tattooshops, waarvoor de man met liefde een avond vrij plant voor een uitstapje met vrienden? Tekst by Champagne Atelier

Taboes ten aanzien van mannen en de beautywereld zijn
er helaas nog volop.

Schoonheidsidealen
Taboes ten aanzien van mannen en de beautywereld zijn er helaas nog volop. Tom Sebastian is nu 33 jaar actief in de beautybranche en kan precies benoemen welke taboes hij in de beautywereld ziet: “In dit sociale tijdperk worden we gebombardeerd met schoonheidsidealen. Waar vrouwen hun oog laten glijden over dames met perfecte lijntjes, grote borsten en volle lippen, worden mannen in hun tijdlijn bestookt met fitness bodies. Met de perfecte huid die hoogstwaarschijnlijk zo glad is gemaakt met liposuctie, maar dat laten ze ons niet zien. Er ontstaat een bepaalde onzekerheid om aan deze schoonheidsidealen te voldoen en sociale media spelen daar helaas een belangrijke rol in. Het beeld dat wordt geschetst klopt niet met de werkelijkheid.” En dat is lang niet alles. Patrick benoemt ook het gebrek aan kennis: “Veel mannen kennen de mogelijkheden niet. Of nemen niet de tijd om de mogelijkheden aan te nemen. Geen tijd voor zichzelf. Ze zijn zo druk met hun dagelijks leven dat ze acht jaar later weer een foto van zichzelf zien en ineens tot het besef komen dat ze maar door geleefd hebben, zonder aan zichzelf te denken. Schoonheid moet toch van binnen komen, accepteer jezelf zoals je bent, hoor je vooral mannen dan vaak zeggen. Echter realiseren ze zich niet dat het ook anders kan. Er zijn zoveel mogelijkheden om op een laagdrempelige manier aan je schoonheid te werken en daarmee je zelfbeeld te vergroten.”

Mannelijk klimaat
Lieselot Deprince is al 17 jaar actief in de beautybranche en waagde onlangs de sprong om de gloednieuwe salon Sensy For Men te openen. Een pop-up geheel gericht op mannen. “In 17 jaar is mijn klantenbestand gegroeid naar 3.900 klanten waarvan 15% man. Dan is het toch even spannend of de vraag vanuit mannen groot genoeg is… Maar bij pop-up Sensy For Men hebben we in 10 weken tijd 180 klanten ontvangen, dus we groeien hard.” Lieselot is niet zomaar in een gat gesprongen, er zit wel degelijk een strategie achter haar keuze. Middels een enquête vroeg ze mannelijke bezoekers het hemd van het lijf. De belangrijkste conclusie die ze daaruit trok: “Mannen willen echt privacy en vooral niet in het middelpunt van belangstelling staan, laat staan in het bijzijn van andere dames. Daarom komen hier uitsluitend mannen en behandelen we bewust in afgesloten ruimtes. Een man stapt vrij makkelijk binnen bij een mancave. Vroeger stuurden dames hun mannen en nu zie je steeds meer de tendens dat mannen op eigen houtje een salon bezoeken. Dat komt ook doordat je een mannelijk klimaat creëert.” Bezoek je Sensy For Men dan stap je binnen in een ware mancave met miniatuurauto’s, een voetbal en skincare gericht op de man.

Van Franse chansons naar dance
En dat is lang niet alles: “De drankkeuze van mannen viel unaniem op goede koffie. Maar wat is goede koffie dan? Versgemalen koffie en dat is wat we hier serveren. Als mannen hier binnenstappen, vraag ik ze allereerst naar hun muzieksmaak. Zo gaf ik van de week een massage op de Gorilla’s, een man die onlangs terugkwam van een oldtimer tour door Frankrijk luisterde graag naar Franse chansons en vanmorgen masseerde ik een fitnesser op dancemuziek. Wij stemmen ons echt af op de behoefte.” Opvallend is dat mannen het liefst behandeld worden door vrouwen. Het is zorgzamer, liefdevoller en voelt zachter aan, blijkt uit de enquête. Terwijl we wel krachtige massages geven hoor”, zegt Lieselot lachend. Het is de vrouwelijke energie die mannen aanspreekt. “Wij werken met een team van zes vrouwen waarvan een vrouwelijke barbier, dat is echt wel uniek!”

“Als mannen met baarden elkaar zien dan kijk je eerst
naar elkaars baard”.

Mannen zijn trouw
Over barbiers gesproken: als iemand weet hoe je mannelijke bezoekers naar de salon trekt, dan is het Jaap Leyte van Mannuh Barbiers wel. Met zijn kale hoofd bezocht hij zelf 25 jaar lang geen kapper. Toch besloot hij 7,5 jaar geleden het roer om te gooien en zijn horecacarrière te verruilen voor een toekomst als barbier. “Als mannen met baarden elkaar zien dan kijk je eerst naar elkaars baard. Heeft iemand een mooi verzorgde baard, dan groet je hem”, en gezegend met een verzorgde baard is Jaap wel degelijk. Na zijn barbiersopleiding opent hij in hartje Bergen op Zoom zijn eigen barbier. “De dichtstbijzijnde barbiers waren destijds in Antwerpen en Rotterdam, veel klanten waren blij met mijn komst. De barbier bracht ook het stoere, mannelijke terug in de kappersbranche. Bewust bezig zijn met haar en baard gaat veel verder dan de meeste mensen denken. Op een baard ben je trots, het is een onderdeel van je persoonlijkheid. Dat past bij je en je kunt een baard heel goed verzorgen.” Zo heeft Jaap inmiddels zijn eigen collectie verzorgingsproducten, van olie, shampoo en een speciale balsem voor de baard. Op de achtergrond klinkt bluesmuziek en Jacko neemt een stevige slok van zijn bier als hij zich even later mengt in het gesprek. “Ik bezoek deze salon al heel wat jaren. Het is een beleving! Het is gezellig onder elkaar en je ervaart het huiskamergevoel. Ik ga ook vaak met vijf vrienden hier naartoe, dan maken we er een avondje weg van.” En barbier Jaap hoeft allesbehalve stil te zitten, zijn agenda is\ wekelijks gevuld met zo’n 55 tot 60 afspraken. De mannen komen uit alle hoeken van het land, van Almelo tot Gouda en zelfs vanuit ons buurland Antwerpen. “Mannen zijn trouw!”

Meten is weten
Daarnaast valt Lieselot nog een ander groot verschil op tussen mannen en vrouwen: “Wat een man aanspreekt bij ons in de salon? We doen echt diep diven. Een man die bij ons komt voor zijn baard, krijgt niet enkel advies hoe hij zijn baard verzorgt, maar ook over allerhande therapieën die veel verder gaan dan hoe ze hun haren het beste kunnen wassen. Wij geven complete rituelen met essentiële oliën die in de bloedbanen worden opgenomen. We doen bloedtesten om te kijken waar er tekorten zijn en hoe we dat kunnen aanvullen. Meten is weten. Dat is voor mannen echt nieuw en dat vinden ze fijn.” Tot slot merkt Lieselot op dat een man echt gevoelig is voor service. “De meest geboekte behandeling is een huidanalyse met aangepaste behandeling. We stellen vragen als: hoe komt het dat je dat probleem hebt? Wat kun je eraan doen? Hoe kun je dat goed verzorgen? We merken dat dat nog veel te weinig voorkomt. Terwijl mannen echt willen weten hoe je ergens op kan anticiperen. We zitten heel sterk op coaching. We bellen wekelijks om te vragen hoe iemand de producten ervaart. Wat merk je? Hoe voelde je huid aan na de behandeling? Mannen zijn heel gevoelig voor service. Dat vinden ze belangrijk. Een man vraagt niet om de actie van de maand. Een man koopt wat hij nodig heeft.”

Tom Sebastian signaleert dat er in de beautywereld veel onduidelijkheid bestaat over het type behandelingen voor mannen. Wil je dat mannen zich vrij voelen om jouw salon te bezoeken? Leg dan goed uit wat je ze kunt aanbieden. Een man wil veel meer staccato in beeld hebben hoe een behandeling eruitziet. Deel zoveel mogelijk kennis. Wees transparant over het prijskaartje. En plan gelijk een afspraak in. Durf te vertellen dat jij een oplossing hebt voor mannen met haren op zijn rug. Of dat je een bepaalde therapie aanbiedt voor mannen die kaler worden. Dan durven mannen met bepaalde vragen te komen en kun je ze van daaruit verder helpen.”

Peter is overtuigd dat een man zich ook op
zijn gemak moet voelen…

Van onzekerheid naar kracht
Peter Hulters opende begin dit jaar de Laserbar en kiest bewust voor een afgelegen locatie waar mensen discreet langskomen.” Ten opzichte van Lieselot ziet Peter er juist de voordelen van dat hij als man de behandelingen verzorgt. Met mij kunnen ze het ook over Rico Verhoeven, Max Verstappen en hun voetbalverhalen hebben; ik klets wel mee. Daardoor is de drempel lager. Bij vrouwen kan ik wat meer guy zijn. Die zijn toch niet bang voor je!” Peter is overtuigd dat een man zich ook op zijn gemak moet voelen: “Mijn salon is modern, maar ook mannelijk ingericht. In de kleuren zwart, groen en goud met houten meubels. Het allerbelangrijkste voor mij is dat mannen zich hier op hun plek voelen.”

Patrick Elsenberg heeft van zijn onzekerheid zijn kracht gemaakt. “Ik stel mezelf kwetsbaar op en daarmee ben ik het boegbeeld van mijn bedrijf. Ik heb achttien jaar lang haarproblemen gehad en de oplossing gevonden, waardoor ik weer gelukkig ben met mezelf. Mijn verhaal werkt aanstekelijk. ‘Als hij dat durft, dan durf ik het ook’, hoor ik mensen weleens zeggen. Vroeger waren er voor veel problemen geen oplossing. Ik heb een klant die 40 jaar haarwerken droeg, totdat hij mijn social post over hair tattoo tegenkwam. Hij boekte direct een behandeling en dat is een bijzonder traject geworden. Hij vertelde me onlangs: ‘Dit is het allermooiste dat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt. Het zijn grote woorden, maar zo ervaren ze het vaak wel. Dat raakt me nog elke dag!”

Dit artikel stond in De Beauty Professional editie 8-2023. Gemist? 

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Nourepair gel van Medex for men
Schoonheidsverzorging voor mannen: Taboe of Aanvaardbaar?

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord