HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Starters in de beautybranche: Linda Kosman

3 maart was het dan zover, de salon mocht weer open! Voor Linda Kosman was dit een spannende dag. Zij heeft toen voor het eerst haar deuren geopend! Voor welk merk heeft Linda gekozen en waarom? Wat zijn haar plannen voor de toekomst en hoe heeft zij haar prijzen bepaald? Lees snel verder en be inspired!

“In februari 2020 heb ik mijn opleiding tot schoonheidsspecialist behaald en eind maart 2020 heb ik Charlin Beauty & More ingeschreven bij de KvK. Op de achtergrond was ik toen al een tijdje bezig met het realiseren van mijn salon. Ik heb een ondernemersplan geschreven en ik ben op zoek gegaan naar een passend merk. Daarnaast vond ik het ook belangrijk om eerst de nodige ervaring op te gaan doen met het merk en de behandelingen alvorens ik mijn salon zou openen. Door corona heb ik hier ook echt de tijd voor genomen. In januari 2021 trad ik op social media met mijn salon naar buiten. De salons mochten toen echter nog niet open. Wel heb ik via social media verschillende klanten kunnen adviseren in producten voor hun huid. Toen we eenmaal het verlossende woord over de (her)opening van de salons te horen kregen, heeft mijn salon ook eindelijk zijn deuren kunnen openen.”  

Risico’s nemen
Eind maart, toen ik mijn bedrijf inschreef bij de KvK, begonnen de coronabesmettingen langzaam op te lopen in Nederland. Met mijn mondkapje op, besloot ik mijn bedrijf toch definitief te gaan ingeschreven. Ik heb me toen wel beseft dat de invloed van corona ook gevolgen kan hebben voor vele startende ondernemingen, waaronder mogelijk die van mezelf. Toch heeft dit me niet tegengehouden. Als je iets ècht graag wilt, moet je risico’s durven te nemen en er gewoon voor gaan vind ik. Daarnaast werk ik momenteel naast mijn salon ook nog steeds als juf in het basisonderwijs. Ik ben dus verzekerd van een vast inkomen. Hierdoor was het voor mij ook makkelijker om een risico te durven nemen. Mijn doel is nu ook om mijn klantenkring rustig op te gaan bouwen.

Passie voor huidverbetering
Na het behalen van mijn Hbo Bachelor of Education, ben ik in het onderwijs gaan werken. Echter begon mijn ondernemershart toch steeds sneller te kloppen. Ik wilde heel graag iets voor mezelf gaan beginnen, iets waar ik mijn passie in kwijt kan, waarbij ik andere mensen verder kan helpen, maar ook iets waarin ik mijn creativiteit kwijt kan. Ik wilde me heel graag op Hbo-niveau omscholen in de beauty branche en heb toen naar de Hbo-opleiding huidtherapie gekeken. Dit bleek echter al gauw onbegonnen werk. Door mijn eerder behaalde Bachelor in het onderwijs zou deze opleiding mij meer dan dertigduizend euro gaan kosten. Een mbo-opleiding van drie jaar vond ik daarentegen te lang duren en daarom besloot ik de opleiding tot schoonheidsspecialist versneld te gaan doen bij de Wellness Academie. De opleiding heb ik in februari 2020 afgerond. Ik moet eerlijk zeggen dat veel dingen die je als schoonheidsspecialist ook moet leren, mij totaal niet aanspreken. Vooral de manicure en het harsen zijn niet mijn ding. Ik merkte al vrij snel dat ik graag de verdiepingsslag wil maken naar de huid. Mijn passie ligt echt bij het verbeteren van de huidconditie. Ik wil precies weten hoe de vork in de steel steekt. Hoe werken de cellen in de huid, welke actieve werkstoffen zijn er en welke processen zetten ze precies in gang en waarom? Ook de invloed van voeding vind ik heel interessant. Ik ben ècht nog lang niet uitgeleerd.. Momenteel leer ik veel bij door zelfstudie, maar ook door het volgen van webinars, cursussen en trainingen. In de toekomst sluit ik het niet uit dat ik nog meer opleidingen ga volgen om mijn kennis naar een hoger niveau te tillen.

Salon aan huis
Mijn salon is momenteel gevestigd aan huis. We wonen in een nieuwbouwhuis en in onze garage hadden we al een bijkeuken geplaatst. Met een paar aanpassingen en een likje verf op de muur fungeert deze ruimte nu prima als salon. Voor mij is dit nu ideaal, vooral omdat ik de salon momenteel parttime naast mijn baan in het onderwijs doe.

Heb je een website?
Ja, zeker! Ik vind het heerlijk om zelf te ontwerpen, dus mijn website was al heel vroeg klaar haha. Even heb ik er ook aan zitten denken om een opleiding tot webdesigner te gaan volgen. Ik houd ervan om creatief bezig zijn en ook fotografie is een van mijn hobby’s. Ik vind het zo ontzettend leuk dat ik dit nu met mijn salon kan combineren.

Salonbenodigheden
Ik heb mijn salonbenodigheden van Bowie Medical. Ik ben hen destijds tegengekomen op de beautybeurs en had wat folders van ze meegenomen. Toen ik mijn stoel en dergelijke wilde gaan aanschaffen, kwam ik de folder weer tegen en besloot naar ze toe te rijden. Ik wilde graag goed geadviseerd worden. Een goede stoel is een van de belangrijkste dingen in je salon. Klanten moeten daar soms best een tijdje op liggen. Natuurlijk geldt dat ook voor de tabouret, waar je zelf een hele tijd op moet zitten. Ik heb me daarom door hen laten adviseren. Ik heb gekozen voor nieuwe spullen van goede kwaliteit en ik vond het ook wel heel fijn om overal nog garantie op te hebben. Tot de dag van vandaag ben ik nog steeds blij met mijn keuze; een stoel met stoelverwarming is ook echt een aanrader! Verder houd ik echt van een gemoedelijke, warme en trendy sfeer in de salon. Je moet je thuis en welkom voelen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat een salon er opgeruimd en hygiënisch uitziet. Ik vind het zelf heel leuk om met interieur bezig te zijn, dus mijn salon kan goed qua stijl nog eens veranderen. Wel vind ik het belangrijk om dezelfde uitstraling te houden: clean, trendy & cosy!

Behandelingen en specialisatie
In mijn salon bied ik vier reguliere behandelingen aan. Hierbij kan de klant een keuze maken uit luxe en tijdsduur van de behandeling. De producten die tijdens deze behandelingen gebruikt worden, worden volledig afgestemd op hun huidconditie. Daarnaast bied ik vier specialistische behandelingen aan die gericht zijn op huidverbetering en zijn werk doen in de diepere huidlagen. Ik bied hierbij de volgende behandelingen aan: microneedling, kruidenpeeling, diverse fruitzuurpeelingen en een pulserend enzym masker. Ik werk met het merk SalonnePro Amsterdam. Tijdens mijn zoektocht naar een geschikt merk, heb ik echt de tijd genomen om een goed merk te vinden die naadloos aansluit op mijn visie: huidverbeterend, hoge actieve werkstoffen, vrij van schadelijke stoffen, vriendelijke prijs, goed voor dier en milieu, eerlijk en transparant. Ik heb met heel veel merken contact gehad en heel veel uitgeprobeerd. Als ik niet 100% tevreden was over het merk, koos ik het niet. Het was wel een lange zoektocht geweest, maar uiteindelijk ben ik bij een heel fijn merk uitgekomen. Ook de service van het merk vind ik erg belangrijk. Bij sommige merken kreeg ik te maken met accountmanagers die alleen maar het merk de hemel in prijzen en waarbij ‘verkopen’ meer hun prioriteit had. Ja, dan haak ik echt af. Hoe ‘mooi en goed’ het merk dan ook zal zijn. Eerlijkheid en transparantie is voor mij minstens zo belangrijk!

Klanten werven
Momenteel maak ik reclame via Instagram en Facebook. Mijn doel is om rustig mijn klantenbestand op te gaan bouwen. Klanten moeten bij mij komen omdat ze zich volledig in mijn visie kunnen vinden, ze net zo enthousiast zijn over de producten en behandelingen als ik en er moet een klik zijn. Ik vind het belangrijk om overal eerlijk, behulpzaam en transparant in te zijn en ik hoop dat nieuwe klanten om deze reden ook graag weer bij mij terug willen komen :-).

Toekomstplannen
Over een aantal jaar hoop ik in een mooi pand te zitten met mijn salon. Daarnaast wil ik me verder gaan scholen in het vakgebied, dus ik hoop dan weer wat opleidingen en cursussen rijker te zijn. Wie, weet ben ik dan ook wel aan het werk als trainster bij een merk… We gaan zien wat de toekomst ons brengt 😉

Prijzen
Prijzen vaststellen vond ik best een opgave. Vooral voor mijn ‘reguliere’ behandelingen. Iedereen vertelt je altijd dat je niet te laag moet inzetten, maar ik ben ook een starter en moet nog de nodige ervaring op gaan doen. Ik heb daarom gekeken naar de prijzen van salons in mijn omgeving met een vergelijkbaar merk en ik heb geprobeerd wat onder die prijs te gaan zitten. Wel is een van mijn visies om bij al mijn behandelingen gebruik te maken van hoogwaardige producten, zo voeg ik bij twee van mijn reguliere behandelingen standaard een hoge concentratie vitamine C toe. Dit zijn kostbare producten en daardoor stijgt de prijs van mijn behandelingen natuurlijk ook wat. Bij mijn vier specialistische behandelingen heb ik de prijs aangehouden die door mijn merk geadviseerd wordt, maar ik geef er vaak wel een gratis product bij. Ik heb nog geen openingsactie gehouden. Ik start nu rustig op en wie weet dat er over een tijdje een mooie actie aan gaat komen.

Nog andere dingen waar je als starter tegenaan liep en die nog als tip kunnen dienen voor anderen die willen starten?
Geloof in jezelf. Ik ben een enorme perfectionist en wil alles meteen perfect doen. Dit kan je soms erg tegenwerken, want dingen gaan nou eenmaal niet altijd perfect, bij niemand niet. Als je je dit beseft krijg je ook meer plezier in je werk. Daarnaast is het heel belangrijk om als salon dicht bij jezelf als persoon te blijven. Wie ben jij, wat vind JIJ belangrijk en wat wil je uitstralen met je salon? Kijk niet naar andere salons, maar wees uniek zoals je zelf ook bent.

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
KIVH: Supplementen met hyaluronzuur, hier moet je op letten
Starters in de beautybranche: Linda Kosman

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord