HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Starter in de beautybranche: Marloes Lock – Beauty Studio Marloes

Marloes Lock heeft al 16 jaar ervaring als schoonheidsspecialiste, pedicure en visagiste en startte in september 2021 haar eigen salon Beauty Studio Marloes. Een salon aan huis waar zij momenteel parttime werkt. Voordat ze deze stap nam, heeft ze goed voorwerk gedaan en alles rustig uitgezocht. Ze wist precies wat ze wilde en is trots op het bedrijf dat ze nu heeft neergezet. Wat ze als starter allemaal tegenkwam op weg naar het openen van haar salon? Dat lees je hier. Net als de toekomstplannen die ze heeft. De jarenlange ervaring die zij al in het vak heeft, is natuurlijk een groot pluspunt. Het verhaal van een starter die alles tot in de puntjes heeft verzorgd en goed bezig is! Be inspired!

Opleidingen
“Ik heb de opleiding schoonheidsspecialiste en pedicure gevolgd op het ROC Zadkine in Rotterdam. Deze opleiding duurde 3 jaar en ik heb deze afgerond in juni 2005. Hierna was er de mogelijkheid om 1 jaar niveau 4 te gaan volgen, maar dit was toentertijd gericht op parfumerie en ik wilde heel graag met mijn creativiteit de visagie kant op. Na de opleiding kon ik direct aan het werk in een schoonheidssalon en naast het werken ben ik de vakopleiding visagie gaan volgen op de school van Mieke Petiet in Middelburg. Na nominatie kon ik met veel plezier de Masterclass Gruppo Select gaan volgen in Amsterdam en deze heb ik in 2007 met succes afgerond. In 2007 ben ik ook nog een hairstyling opleiding gaan volgen om een mooi totaalplaatje te kunnen creëren.”

Werkervaring
“Naast mijn baan als schoonheidsspecialiste heb ik veel freelance visagie opdrachten gedaan, voor diverse shows, evenementen, etcetera. Maar toen ik moeder werd in 2015, wilde ik het wat dichter bij huis zoeken en heb ik mij voornamelijk gericht op bruiden. Inmiddels heb ik al 16 jaar ervaring als schoonheidsspecialiste, pedicure en visagiste.”

Eerste stappen naar ZZP-er
“Door mijn ervaring wist ik natuurlijk precies wat spullen betreft wat ik graag wilde hebben, maar waar ik me meer op wilde richten was social media. Ik wist dat social media in deze tijd heel belangrijk is om te groeien. Daarom begon ik in april 2021 met een online marketing opleiding, gericht op de beautybranche.
Daarna ben ik een lijst gaan maken met alle benodigdheden en heb ik alle kosten op een rij gezet. Ook ben ik gaan nadenken over hoe ik mijn salon wilde inrichten en wat ik aan zou willen bieden in mijn salon.
Uiteindelijk heb ik me ingeschreven bij de kvk en ben ik gaan uitzoeken welke verzekeringen belangrijk zijn voor mijn bedrijf.”


Visie
“Mijn salon staat voor natuurlijke huidbehandelingen, wenkbrauwstyling en visagie. De merken waar ik mee werk, Piura en DermaPrime, heb ik gekozen vanwege hun natuurlijke producten. Steeds meer mensen reageren op synthetische stoffen, krijgen huidirritaties of allergieën en daarom besloot ik voor vegan te gaan. Producten uit de natuur, die veilig en huidvriendelijk zijn met als doel huidverbetering! Dat is ook wat ik zo mooi vind aan dit vak, het resultaat. Dat ik klanten kan helpen met een huidprobleem en dat ze door mijn advies en het gebruik van de juiste thuisverzorging resultaat behalen. Daarom staat persoonlijke aandacht, het juiste huidadvies, kwaliteit en resultaat bij mij voorop! Wenkbrauwstyling: Verven van de wimpers en of wenkbrauwen. Henna Brows. En het in vorm zetten van de wenkbrauw door middel van epileren of waxen. Door mijn creativiteit wilde ik mijn visagie & hairstyling bij mijn salon betrekken. Ik verzorg dus ook make-up en of kapsels voor diverse feestgelegenheden en bruiden. Om nog mooier een trouwmake-up aan te kunnen brengen adviseer ik (kuur) gezichtsbehandelingen voor nog beter resultaat! Ook kunnen klanten bij mij terecht voor pedicure, een rugmassage en ontharen van het gelaat en of lichaam.”

Salonbenodigdheden en inrichting
“Eerst heb ik veel ideeën opgedaan via internet. De spullen heb ik gekocht bij verschillende bedrijven. Mijn stoel moest namelijk niet te breed zijn, omdat ik rekening moest houden met de ruimte. Ik heb de stoel niet zomaar besteld via internet, want ik wilde er natuurlijk eerst zelf op gezeten hebben. Verder wist ik door mijn ervaring als schoonheidsspecialiste wat ik allemaal moest hebben om te kunnen werken. Bij de inrichting heb ik verder geen hulp gehad. Uiteraard heb ik wel vakmannen laten komen voor de waterleidingen en elektra.
De ruimte heb ik rustig gehouden, lichte muren en een gladde vloer (hout look) die water kan verdragen en die goed schoon te houden is in verband met de hygiëne, wat belangrijk is in een schoonheidssalon. Ik wilde graag groen tinten in mijn salon met planten, aangezien dit weer terug komt in mijn merken waar ik voor gekozen heb.”

De zoektocht naar een merk
“Eigenlijk heb ik niet lang gezocht. Ik keek toevallig in een blad en daar zag ik staan Piura. Toen dacht ik, dat klinkt mooi, maar wat is Piura? Ik ben me gaan verdiepen in het merk en dat was eigenlijk precies wat ik zocht.
Gebalanceerde natuurcosmetica met hoogwaardige ingrediënten uit de natuur voor herstel en huidverbetering. Maar toch wilde ik niet gelijk het eerste merk kiezen en daarom heb ik bij Care Cosmetics gevraagd of zij een merk hadden dat voldeed aan mijn wensen. Het moest natuurlijk zijn, toegankelijk voor alle leeftijden en betaalbaar voor de klant. Ze adviseerden mij DermaPrime. Ik ben ook bij hen geweest om kennis te maken met het merk en toen dacht ik: ‘o jee, nu kan ik niet kiezen’. Ik zag bij allebei de merken mooie resultaten, leuke variaties en extra’s in de behandelingen en heb toen besloten om met beiden te gaan starten. Als je net van school af komt zou ik dit overigens niet adviseren. Dan zou ik starten met 1 merk.
Piura en DermaPrime zijn beiden natuurlijk, vrij van parabenen en dierproefvrij en zorgen voor herstel en huidverbetering! Zo heb ik voor elke klant iets te bieden.”

Prijs bepalen
“Mijn prijzen heb ik bepaald door mijn ervaring, richtlijnen vanuit de merken en tips vanuit de online marketingopleiding. De prijs bepalen is ook afhankelijk van je ervaring, je inkoop van je merk, je omgeving en wat wil je uitstralen en aanbieden aan de klant.”


Website en social media
“Zoals gezegd is dit een belangrijk aspect. Niet voor niks deed ik eerst een marketingopleiding. Mijn website heb ik laten bouwen. Ik wilde dit gedeelte graag uit handen geven. Zo weet je dat hij goed gebouwd is en blijft je website up-to-date. Wel heb ik zelf alle teksten geschreven en kan ik continue aanpassingen doen.
Ik heb nu nog geen webshop, maar dit houd ik zeker in gedachten voor de toekomst!”

Klantenbestand opbouwen
“Ik focus me vooral op de klant die bij mij komt in de salon. Ik neem uitgebreid de tijd voor ze. Mond-tot-mondreclame blijft op die manier ook goed werken en verder heeft het natuurlijk tijd nodig om te groeien.
Verder ben ik veel bezig met social media. Je kan via facebook en Instagram van je laten horen en zien. Dit werkt tegenwoordig beter dan je visitekaartjes neerleggen, wat vroeger veel gedaan werd.”

Tegenslagen als starter?
“Nee eigenlijk niet. De begeleiding van mijn merken ben ik zeer enthousiast over. Ik volg veel trainingen en heb binnen een korte periode ontzettend veel bijgeleerd.”

Brancheorganisatie ja of nee?
“Toevallig heb ik me net ingeschreven bij de ANBOS. Ik zie er toch wel voordelen in om lid te zijn. Ze kunnen je ook helpen als starter en geven je advies in deze corona tijd. Je kunt onder andere promotiemateriaal krijgen en een muurschild. Door je lidmaatschap voldoe je automatisch aan de wet Wkkgz en ben je aangesloten bij de geschillencommissie. Ook vind ik het professioneler staan naar je klant toe, omdat je hiermee aangeeft gediplomeerd en vakkundig te zijn. In het SKIN Register ga ik me nog verdiepen!”

Toekomstplannen?
“Voor nu heb ik nog velen leuke trainingen in het vooruitzicht en er is nog ontzettend veel groeimogelijkheid qua behandelingen om aan te bieden. Maar wat ik belangrijk vind, is dat wat ik aanbied, dat ik dat goed doe. Ik bied liever 5 dingen aan waar ik volledig achter sta, dan 10 waarvan ik niet alles goed beheers. Als ik iets doe, doe ik het ook met volle 100 % en duik ik in alle materie. Ik hoop in de toekomst dat mijn werkdagen goed gevuld gaan worden. Dit moet nu nog groeien. Voorlopig wil ik parttime blijven werken, wellicht ga ik dit in de toekomst wat uitbreiden, maar ik wil vooral met veel plezier de klanten kunnen helpen en ze de aandacht geven die ze verdienen.”

Over 10 jaar?
“Wie weet een grotere salon met wat uitbreiding, maar eerlijk gezegd ben ik nu al heel trots en blij met mijn beauty studio!”

Tip voor starters?
“Ik zou als tip willen meegeven dat als je start je alles op je gemak uit moet zoeken. Neem de tijd. Zo ga je goed voorbereid beginnen!”

www.beautystudiomarloes.nl

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

1 Comment
  • Ineke Lock
    2 december, 2021

    Super Marloes!
    Ik ben heel tevreden en herken je echt in jouw verhaal en drive.
    Heel veel plezier en succes ❣


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Cosinta voelt als familie
Starter in de beautybranche: Marloes Lock – Beauty Studio Marloes